פליטת המזהמים הכללית פחתה; בז"ן "זכתה" בציון הגרוע ביותר

נרשמה הפחתה של 18%-53% בפליטות המזהמים לאוויר בישראל בין השנים 2012 ל-2014 • בז"ן ממוקם בראש רשימת המפעלים המזהמים בפעם השנייה ברציפות ואחריו פז בית זיקוק אשדוד

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

המשרד להגנת הסביבה מפרסם זו השנה השלישית, את מרשם הפליטות של חברות ומפעלים בתעשיה (מפלס). המרשם מציג הפחתות של עשרות אחוזים (18%-53%) בפליטת חומרים מזהמים לאוויר בין 2012 ל-2014, כתוצאה מדרישות המשרד להגנת הסביבה בהיתרי הפליטה של המפעלים, וכן הגברת השימוש בגז טבעי לייצור חשמל ובתעשייה. המקור המרכזי לפליטות מזהמים לאוויר נותרו תחנות הכוח הפחמיות בחדרה ובאשקלון שעדיין פועלות ללא מתקנים מתקדמים להפחתת מזהמים.

בנוסף למרשם פליטות של למעלה מ-500 מפעלים המפלס מציג מדד סיכון סביבתי המדרג 40 חברות ציבוריות, 100 מפעלים וכ-1000 תחנות דלק, על פי פליטות מזהמים לאוויר, לקרקע, לים ולנחלים, אחסון חומרים מסוכנים, מיקום, ואי ציות לחקיקה הסביבתית.

עשרת המפעלים המובילים במדד שקיבלו את הציון הגרוע ביותר הם: 1. בז"ן 2. פז בית זיקוק אשדוד 3. נייר חדרה 4. רותם אמפרט נגב 5. חח"י תחנת הכוח חיפה 6. מפעלי ים המלח 7. תנובה מחלבת תל יוסף 8. חח"י תחנת הכוח אשכול-אשדוד 9. כרמל אולפינים 10. שמן תעשיות שמנים.

קרא עוד:
[postim]

המשרד להגנת הסביבה פועל נגד המפעלים המזהמים באמצעי אכיפה בהם עיצומים כספים, התראות, שימועים, חקירות פליליות, הגשת כתבי אישום וצווי סגירה מנהלים. כנגד בז"ן , הממוקם בראש הרשימה המזהמת, בפעם השנייה ברציפות ,הגיש השנה המשרד להגנת הסביבה 4 כתבי אישום למפעלים אשר גרמו לזיהום אוויר ומים.

מדד חברות הדלק של המפלס מורכב מרמת הציות של החברות לחקיקה הסביבתית ומשיעור התקנת מערכות מישוב אדים בתחנות הדלק. מהמדד עולה כי כל חברות הדלק השתפרו במדד ביחס לשנה שעברה ונרשמה עליה של כ 12% במספר התחנות שהתקינו מערכת מישוב אדי דלק. חברת פז מובילה במדד חברות הדלק עם ציון שלילי של 58 נקודות. אחריה דור אלון (54) ודלק (51) ולבסוף סונול עם 29 נקודות וטן עם 4 נקודות. סונול מציגה את השיפור הרב ביותר (ירידה בציון השלילי של 58%) ואילו פז מציגה את השיפור הנמוך ביותר (ירידה של 17% בלבד). המשרד להגנת הסביבה מחייב את כל תחנות הדלק המוכרות בנזין להתקין מערכת מישוב אדים עד סוף 2016.

גם הזרמת המזהמים לים התיכון פחתה בעשרות אחוזים, בעקבות הפחתת כמות הבוצה המוזרמת לים על ידי המתקן לטיפול בשפכי גוש דן (שפד"ן) והפנייתה למתקן טיפול. השפד"ן מחוייב לשלם היטל עבור הזרמת בוצה לים וההזרמה עתידה להיפסק במחצית 2016 עם תחילת הפעלת מתקן הטיפול החדש בבוצה.

שיפור נמדד גם באיכות המים בישראל בשל הפחתה של עשרות אחוזים בכמויות המזהמים המוזרמים בשפכי תעשייה בישראל. 87% מהשפכים הנוצרים במדינה מושבים להשקיה חקלאית. מניעת זיהום השפכים מונעת זיהום קרקע חקלאית ומי תהום ובכך חוסכת עלויות למשק המים ולאזרחים. מפעלים המזרימים מזהמים תוך חריגה מהתקן נדרשים בתשלום על חריגות אלו. המשרד להגנת הסביבה פועל לצמצום כמות המזהמים בשפכי המפעלים הגדולים על פי תקני האיחוד האירופי. 24 מפעלים כבר נדרשו ליישם טכניקות מתקדמות להפחתה ומניעה של הזרמת שפכים תעשייתיים ומדיניות זו נבחנת מול 145 מהמפעלים הגדולים.

(אילוסטרציה: באסל עווידאת – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture