דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודש חשף כי רשות המיסים גבתה מס-יתר בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי ש"ח לאורך השנים • רוב הדוחות להחזר מס בשנים 2010-2009, הוגשו בידי... עובדי רשות המסים

הועדה לביקורת המדינה, תדון השבוע בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודש, והחושף את הפסדים הניכרים הנגרמים לציבור השכירים בשל גביית מס-יתר. יו"ר הועדה, ח"כ קארין אלהרר אומרת כי על הרשויות ליזום את החזרת הכסף לשכירים – ולא להמתין למי שיפנה וידרוש את מיצוי זכויותיו.

המבקר חשף כי רשות המיסים גבתה מס-יתר בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי ש"ח לאורך השנים, אך היא לא יזמה להחזיר סכומים אלו, ולא הודיעה על כך לאזרחים. הרשות גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מיליארדי ש"ח מציבור השכירים שעבדו רק חלק משנת המס.

בשנת 2012 לבדה עמד סכום זה על כ-563 מיליון ש"ח. הרשות גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מאות מיליוני ש"ח מציבור השכירים אשר עבדו אצל יותר ממעסיק אחד ולא ערכו תיאום מס. בשנת 2012 לבדה עמד סכום זה על כ-74 מיליון ש"ח. בנוסף, במשך השנים נמנעו שרי האוצר מעדכון סכומי הוצאות האש"ל המרביים המותרים בניכוי, ועקב כך סכומי האש"ל שיכול הציבור לנכות מהכנסתו לא היו ריאליים.

עדכון סכומים אלו בשנת 2011 אפשר לציבור לנכות מהכנסתו לשנים 2010-2009 סכום הנאמד בכ-1.2 מיליארד ש"ח, אך הרשות לא פעלה לפרסום עובדה זו. לשנים 2010-2009 הוגשו דו"חות ספורים להחזר-מס שכללו את ניכוי הוצאות האש"ל, ורובם הוגשו – הפלא ופלא – בידי עובדי הרשות ועובדי היחידה להוצאה לפועל העובדים עמם.

קרא עוד:
[postim]

בנוסף מצביע המבקר על ליקויים בטיפול בהחזרי מס במשרדי השומה. מרבית שעות הקבלה הן בשעות הבוקר והצהריים, ולפיכך, רבים מציבור העובדים במשק נאלצים להיעדר מהעבודה לצורך קבלת השירותים שהיחידות מעניקות. זמני ההמתנה בחלק ממשרדי השומה ממושכים למדי, ואזרחים נאלצים להמתין מספר שעות לקבלת השירות. המענה הטלפוני במשרדי השומה לקוי אף הוא: מענה טלפוני ניתן לאחר זמן המתנה רב, ושיחות רבות של אזרחים מתנתקות לאחר שהמתינו למענה זמן רב. כמו כן המענה הטלפוני נעשה במקביל לשעות קבלת קהל, דבר היוצר מגבלות נוספות על שירות זה.

רוב משרדי השומה שנדגמו, אינם נוהגים בשקיפות עם האזרח, הם משנים את שומתו העצמית בלי שניתנת לו הודעה על כך, ובלי שניתנת לו זכות הטיעון וזכות התגובה להוכחת הצהרתו. השומה שנשלחת לאזרח אינה מציגה לו את השינויים שנעשו בהצהרתו. כמו כן, הרשות אינה שולחת עדכונים בנוגע לקבלת הדוחות להחזרי מס שהגיש למשרדי השומה, ולמצב הטיפול בדוחות אלו, והוא אינו יודע מתי הוא צפוי לקבל את החזר המס, אם בכלל.

משרדי השומה לא עושים פעולות יזומות וממשיות לאיתור זכאים להחזר מס שפרטי החשבונות שלהם לא היו מעודכנים – לצורך החזר מהיר של יתרות. כך לדוגמה, נכון לאוקטובר 2014 היו כ-55,000 נישומים אשר פרטי חשבון הבנק שלהם לא היו מעודכנים בתיקיהם, ל-44,000 מהם (המהווים כ-80%) הייתה יתרת זכות מעוכבת מעל 60 יום בסך של כ-136 מיליון ש"ח.

בנוסף המבקר מדגיש כי אופן חישוב ההטבות בגין ההפקדות לחיסכון הפנסיוני הוא מורכב, וציבור החוסכים מתקשה בהבנתו, ולכן אזרחים רבים אינם ממצים את מלוא זכויותיהם בהפקדות לחיסכון הפנסיוני. המבקר ממליץ לרשות המיסים לפתח כלים ממוחשבים, כדי לסייע בידי הציבור לחלק לצורכי מס את הפקדות התא המשפחתי לחיסכון הפנסיוני, באופן מיטבי – כך שישלמו פחות מס.

(אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון – פלאש 90)