כמיליארד ש"ח בקרנות הון חדשות לעסקים בינוניים

נבחרו החברות הזוכות במכרז להקמת קרנות ייעודיות לעסקים בינוניים בהיקף השקעה של כמיליארד ₪ • יביאו להזרמת כספי משקיעים שיאפשרו פיתוח וצמיחת העסק

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

קוגיטו קפיטל ופנינסולה קרן צמיחה לעסקים בינוניים הן הזוכות במכרז הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה ואגף התקציבים באוצר, להקמת קרנות הון צמיחה להשקעה בעסקים.

הקרנות שזכו במכרז יספקו פתרונות מימון לטווח ארוך ולהשקעה בעסקים ויגשרו על הפער הקיים כיום בין צרכי העסקים לבין היצע ההון הקיים בשוק. במכרז, המיועד לעסקים בינוניים בעלי מחזור של מעל 10 מיליון ש"ח ועד 100 מיליון ₪, התמודדו 14 חברות בשלב הראשון.

שתי החברות שנבחרו, יתחרו ביניהן עם הקמת הקרנות בשבועות הקרובות, על העסקים הפוטנציאלים. במסגרת תנאי הקרן, תשקיע הממשלה בכל אחת מהקרנות מעל 100 מיליון ₪, כאשר גודלה הסופי של הקרן צפוי לעמוד על בין 300-450 מליון ש"ח.

על פי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, עסקים בינוניים בישראל מעסיקים כ- 22% מהעובדים במגזר העסקי ותרומתם לתוצר הכולל של המגזר העסקי עומדת על כ-16%. עוד עולה מנתוני הסוכנות כי המחזור הכולל של העסקים הבינוניים בישראל עומד על כ- 15% מהמחזור הכולל במגזר העסקי.

מנגד, נמצא שרוב האשראי הניתן לעסקים בינונים בישראל הינו בנקאי (מעל 80%) שרובו משמש למימון צרכי הון חוזר ולרכישת רכוש קבוע. גופים פיננסיים אחרים ממעטים להשקיע בעסקים בינוניים זאת למרות שהצורך המרכזי של עסקים אלו הוא בהון צמיחה.

לאור תוצאות הבדיקה נמצא כי יש צורך בנקיטת צעדים לעידוד הקמתן של קרנות הון צמיחה לעסקים בינוניים, זאת לאור מחקר שביצעה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שמצא כי הפתרון היעיל ביותר הוא תמיכה ממשלתית בהקמת קרנות המתמחות בהשקעות בהון עצמי, כאשר המדינה לוקחת על עצמה חלק מהסיכון ובמקביל מאפשרת למשקיעים ליהנות מתשואה עודפת.

בהתאם למנגנון שאומץ, הממשלה – באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה ובשיתוף אגף התקציבים במשרד האוצר – תתחייב להשקיע עד 25% מסכום התחייבות ההשקעה הכולל, תשתתף בהפסדי הקרן מעל חלקה היחסי מכלל הנכסים ותעניק עדיפות וקדימות בעת חלוקת הרווחים לשותפים המוסדיים והפרטיים של הקרן.

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה ציין כי העסקים הקטנים והבינויים מהווים את מנוע הצמיחה של המשק, אבל בדרך לשם הם מתמודדים עם קשיים רבים, בראשם היכולת לגייס הון והסיכון האישי והוסיף כי "הקרן מיועדת לתת מענה לסוגיות אלו – להקטין את הסיכון של המשקיעים ולהזרים כספי הון שיאפשרו פיתוח וצמיחת העסק, הגדלת כושר היצור, חשיפה לשווקים חדשים, מיתוג מוצרים ואפשרות אמיתית לתחרות בארץ ובשווקים מחוצה לה".

שירה גרינברג, סגנית הממונה על התקציבים באוצר ציינה כי "הקמת הקרנות היא צעד אחד מני רבים ששר האוצר והממשלה מקדמים במטרה להאיץ את המשק ולהגביר את היקף ההשקעות".

(אילוסטרציה: משה שי – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture