רגע לפני אישור החוק: כך תשפרו את דירוג האשראי שלכם

41% מהאזרחים בכלל לא משלמים בזמן את חשבון החשמל, הנתונים שיועברו לבנק ישראל יקבעו את חיווי האשראי של משקי הבית • אחרי אובדן הפרטיות: בנק ישראל לא בטוח שהמהלך יוזיל את עלויות האשראי • זה הזמן לשפר את מוסר התשלומים

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

אם אתם מאלו שלא משלמים את החשבונות בדיוק בזמן, אולי הגיע הזמן להתחיל לשנות כיוון. תירוצים שונים והצטדקויות לא יעזרו לכם מהיום בו ייקבע לכל אחד דירוג אשראי אישי, על פיו יחליטו הבנקים ונותני הלוואות נוספים על מידת המהימנות שלכם.

חוק נתוני אשראי העומד בימים אלו לקראת הכנסתו לספר החוקים, מסמיך את בנק ישראל לאגור מידע על מוסר התשלומים והאיתנות הפיננסית של האזרחים. הבנק ישקלל את הנתונים ויעבד אותם לחיווי אשראי אישי שיישלח לכל דורש מקרב הגופים המעניקים אשראי.

ראשיתו של החוק נועדה להגביר את האמון באדם הפרטי המבוסס אבל למעשה נוצר חשש כבד מפגיעה בציבור המוחלשים.

בעוד שגופים מסחריים גייסו גייסו בקלות הלוואות בנקאיות בגובה של מיליארדי שקלים, הרי שהאזרח הפשוט התקשה להסביר לבנקאי את הנסיבות האישיות או הכלכליות שהובילו אותו להזדקק להלוואה בינונית שתעניק לו אורך נשימה נוסף. הבנקים ושאר החברות להענקת אשראי העדיפו להסתמך על הדוחות הפיננסיים של המשקיעים והחברות הגדולות מאשר להזדקק לסיכון הרב שבהלוואה לאדם פרטי. כאן נכנס חוק נתוני האשראי שיאשר ויגבה את נאמנותם ויושרם של משקי בית ועסקים קטנים ומהוגנים שיוכלו ליהנות גם הם מתחרות בשוק האשראי מבלי להסתבך בשוק האפור.

אז איפה הקץ'?

נתוני האשראי לא יצמחו מהאוויר. הם ייאספו ויילקטו ממגוון מקורות בהם נשמר עליכם מידע: כונס הנכסים הרשמי, לשכות ההוצאה לפועל, בנק ישראל, בתי המשפט, תאגידים בנקאיים, חברות אשראי, וההפתעה הגדולה: חברות החשמל והמים! כן כן, אם עד היום לא התייחסתם ברצינות לתאריך האחרון לתשלום, המידע הזה יועבר ללשכות האשראי ולחברות שיחליטו האם מגיעה לכם הלוואה לרכב חדש או לא.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, נפגש עם שר האוצר המקדם את החוק כ'חוק כלכלי-חברתי' ופרש בפניו את החששות כי רוב המקורות יובילו לאיסוף מידע שלילי. כבל אמר כי צריך לבדוק מה האזרח מרוויח מהחוק וציין כי זה "לא הרבה".

קרא עוד:
[postim]

בדיון שנערך היום לקראת הכנת החוק לקריאה שניה ושלישית, התייחס יו"ר הוועדה לצורך באיסוף המידע החיובי ואמר כי צריך לוודא שאכן יעשה בו שימוש. "שלא נעשה מעצמנו חוכא ואיטלולא וניתן רשימה של מקורות מידע חיובי רק כדי לתת הרגשה טובה ללקוח, ובסוף לא יעשה בהם שימוש ורק יבדקו אם הוא מסוגל להחזיר הלוואות או לא". היועצת למנכ"ל משרד האוצר, נירית איבי, אמרה כי "כאשר יש מוסר תשלומים נכון וחיובי האלוגריתם של הלשכות לא מתעלם ממנו".

המפנה: המדינה דורשת להסיר את נתוני חברות התשתיות

נציגת משרד המשפטים, עו"ד רוני נויבואר, כי המדינה מבקשת להוציא מהרשימה את תאגידי המים. היא הוסיפה כי באשר למידע מחברת החשמל, הכוונה היא כי הוא יחל להיאסף לאחר שהמאגר יפעל במשך כשנתיים. לדבריה, בשנתיים שבהם יפעל המאגר ללא הנתונים מחברת החשמל ניתן יהיה לבחון אם הנתונים משרתים את האינטרס הציבורי, ובמקרה שיתברר שלא יוכלו שר המשפטים, הנגידה או שר האוצר לבקש להפסיק לאסוף מידע מחברת החשמל.

ההצעה החדשה עוררה סערה, וח"כ רועי פולקמן הסביר כי בשנתיים הראשונות לפעולות המאגר יאספו נתונים מרשויות המדינה ומהבנקים וחברות כרטיסי האשראי, כדי לאפיין את הקבוצה שלא נכנסת למאגר ורוצים לסייע לה. הוא אף הציע לאסוף מידע גם מחברות הסלולר. "אם נראה שהמידע מחברות הסלולר ומחברת החשמל יכול לשפר את המצב של אותה קבוצה נוסיף את זה", אמר. יו"ר פורום הגנת הפרטיות בלשכת עורכי הדין, עו"ד דן חי, העיר על כך בציניות ואמר: "בוא נכניס גם את הציונים שלנו מבית הספר. בסוף נהיה רוסיה".

עו"ד גלית גלובוס מחברת החשמל אמרה כי 41% מהאזרחים בכלל לא משלמים בזמן את חשבון החשמל, ולכן המסה הקריטית של המידע מהחברה תהייה דווקא שלילית. המניע הוא על פי רוב עצלות בתשלום חשבונות, לאלו שאינם משלמים בהוראת קבע, אך עלול להשפיע לרעה בחיווי האשראי. גלובוס הוסיפה כי לצעירים ולאוכלוסיות חלשות אין בכלל חשבון חשמל על שמם, לכן לא ניתן יהיה לקבל מידע עליהם. נציגת רשות החשמל, מירב יוסף, אמרה כי שיפור המאגר של חברת החשמל ידרוש השקעה של הרבה מאוד כסף, שהצרכנים יצטרכו לשלם.

מונה חשמל"המסה הקריטית של המידע מהחברה תהייה דווקא שלילית".

ח"כ פולקמן הגיב ואמר כי הכוונה היא כי מידע שלילי ייחשב רק לגבי מי שאיחר למעלה מ-60 יום בתשלום החשמל ומדובר, לדבריו, בפחות מ-4% מהאוכלוסייה. באשר לעלות, אמר פולקמן כי הצרכנים כבר משלמים על גרעון של 70 מיליארד שקל שיש לחברה, כך שטיוב המאגר הוא זניח לעומת זאת.

בתום הדיון התייחס היו"ר כבל גם לראיון שפורסם בסוף השבוע בעיתון גלובס עם המשנה לנגידת בנק ישראל, נדין בודו טרכטנברג, בו אמרה כי היא משוכנעת שעד סוף הקדנציה שלה יקום מאגר נתוני אשראי, אך לא בטוחה שהוא יוזיל את העלות. היו"ר כבל אמר כי הוא מקווה שדבריה לא הוצאו מהקשרם, והוסיף כי "מרגע שזה נכתב לא מדובר בשמועה או שיח מסדרונות ולכן נדרשת תגובתה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture