הריבית במשק נכנסת לשנתה השנייה בשיעור 0.1%

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית לחודש מארס 2016 ללא שינוי ברמה של 0.1% והמדיניות המרחיבה צפויה להימשך זמן רב

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

לפני כשנה נדהמו הכלכלנים מהקצנת צעדי הורדת הריבית על ידי בנק ישראל לרמה כמעט אפסית של 0.1%. הורדת הריבית נועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים שעברו. היעד לא הושג, ולהיפך: במהלך שנת 2015 נרשמה אינפלציה שלילית בגובה 1% והמדד ממשיך לרדת.

בבנק ישראל החליטו להותיר את הריבית לחודש מרס ללא שינוי ברמה של 0.1%, בתקווה להחזיר את האינפלציה אל תוך היעד האמור של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. לאור התפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, הוועדה המוניטרית מעריכה שהמדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב.

כצפוי, נותרה סביבת האינפלציה נמוכה גם החודש, על רקע הפחתות המחירים היזומות ומחירי האנרגיה הנמוכים. הציפיות לאינפלציה עד לשנה השלישית, המצויות מעט מתחת לגבול התחתון של היעד, מושפעות מרמת האינפלציה הנמוכה ומצעדים להפחתת מחירים במשק. הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים מעוגנות בתוך תחום היעד. הפחתות מחירים יזומות נוספות צפויות לבוא לידי ביטוי גם במדדים הקרובים. מנגד, עליית השכר במשק צפויה לתמוך בחזרת האינפלציה לתוך היעד.

האינדיקטורים לפעילות הריאלית שנוספו החודש מצביעים על קצב צמיחה דומה לזה של השנים האחרונות ועל האצה מסוימת בצמיחה ברבעון הרביעי. על פי האומדן הראשון לחשבונאות הלאומית התוצר צמח ב-3.3% ברבעון הרביעי, תוך עליה בכל השימושים, למעט הצריכה השוטפת. אינדיקטורים ראשוניים לרביע הראשון מצביעים על תמונה מעורבת. השפעת המצב הביטחוני על הפעילות הכלכלית נותרה מתונה, ובאה לידי ביטוי בעיקר בתיירות. התמונה העולה מנתוני שוק העבודה ממשיכה להיות חיובית – ומשתקפת ברמה גבוהה של תעסוקה תוך עליה מתמשכת בשכר – למרות התמתנות מסויימת בשיעור המשרות הפנויות.

החודש נמשכה מגמת ההתמתנות בפעילות הכלכלית העולמית, בדגש על האטה במדינות המתפתחות ובסחר העולמי, ותוך הרעה נוספת בתנאים הפיננסיים על רקע חששות ליציבותם של בנקים, בפרט באירופה. השווקים מייחסים הסתברות נמוכה להעלאת ריבית נוספת השנה בארה"ב, ומספר בנקים מרכזיים העמיקו את ההרחבה המוניטרית.

בחודשים האחרונים נרשמת יציבות יחסית בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי. בחודש האחרון התחזק השקל מול הדולר ב-1.5%, ובמונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי- ב-0.3%. ב-12 החודשים האחרונים נרשם ייסוף של 2.8% בשער הנומינלי האפקטיבי, ורמתו ממשיכה להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

בחודשים האחרונים חלה האצה במחירי הדירות, וב-12 החודשים האחרונים הם עלו ב-8%. היקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה, על אף עלייה שחלה בחודשים האחרונים בריבית על המשכנתאות. רמה גבוהה של פעילות בענף הבניה צפויה להמשיך ולתרום להגדלת ההיצע.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture