"המבחן יהיה לא רק בהשלמת הפרויקט המדהים הזה, אלא בתפעולו תוך סבסוד והנהגת תעריפי נסיעה שווים לכל נפש", אמר יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דודי אמסלם, בסיור שערכה היום הוועדה בתוואי הרכבת

ועדת הפנים והגנת הסביבה סיירה היום בפרויקט קו הרכבת המהירה לירושלים של רכבת ישראל. הוועדה סיירה במנהרות, שמעה על שיטת הTBM, שיטת המינהור שהינה מפעל נייד, החופר ומבטן (מצפה בטבעות בטון), עברה במנהרה בת 11 הק"מ, הארוכה בארץ ועמדה על אתגרי שימור ושיקום הנוף ואתגרי הבטיחות הרבים עימם התמודדו המתכננים והמבצעים.

"פיתוח הרכבת מקרב פריפריה למרכז, מנגיש את מקומות התעסוקה, המסחר והבילוי לאוכלוסיות חלשות שאינן בעלות רכב פרטי וחוסך משאבי כסף וזמן עצומים לכלל האוכלוסייה וגם למשק", אומר יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם, "לכן כל כך חשוב שהממשלה החליטה להקדיש לעניין את המשאבים הדרושים. אבל המבחן יהיה לא רק בהשלמת הפרויקט המדהים הזה אלא בתפעולו תוך סבסוד והנהגת תעריפי נסיעה שווים לכל נפש. בשום מקום בעולם תחבורה ציבורית אינה רווחית, אלא מסובסדת. בחשבון הכללי המדינה מרוויחה מעידוד התחבורה הציבורית, בוודאי כשהיא יעילה. כשנגיע להחלטות על מחירי הנסיעה, נדע לעמוד על כך".

קרא עוד:

[postim]

בשעות השיא ייסעו ברכבת 4000 איש בכל כיוון. סמוך לירושלים עובר תוואי הקו בעומק 80 מטר מתחת לפני האדמה. הנוסעים שיגיעו לעיר יעלו לתחנת האומה, ששטחה 70,000 מ"ר, במעליות ודרגנועים שיובילו אותם למפלסים העליונים של התחנה. הרכבות יהיו בנות 12 קרונות, וכל רכבת כזו מובילה בין 1000 ל-1500 נוסעים. הדרגנועים והמעליות בתחנה יכולים לקלוט 6,000 איש בשעה. בשעות השיא תגיע רכבת כל 12 דקות. בסמיכות לתחנה יוקם מתחם חניה שיכיל 1200 חניות.

קו הרכבת עד למודיעין כפר פעיל. מלטרון התוואי מתחיל להתחפר במנהרות (38 ק"מ) וגשרים. כריית המנהרות הושלמה, ועתה מכינים את המערכות התפעוליות. בימים אלה מוקם גשר בגובה 95 מטר ובאורך 960 מטר מעל עמק הארזים. זהו הגשר הגבוה בישראל. עבודות המינהור ובניית הגשרים התחלקו ל-4 צמדי קבלנים, כשבכל צמד קבלן ישראלי ושותף מחו"ל.

20160327_120654צילומים: דוברות הכנסת

משך הנסיעה מתחנת ההגנה בדרום תל אביב לירושלים יהיה 30 דקות. יהיו קווים שיעצרו גם בנתב"ג, מה שיאריך את הנסיעה בשתי דקות. מהירות הנסיעה המרבית תהיה 160 קמ"ש. (בקווי רכבת ישראל היום המהירות המרבית היא 140 קמ"ש). עלות הפרויקט 7 מיליארד ₪. הרכבת תצא לדרך בסוף הרבעון הראשון של 2018.

מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר דיווח לוועדה כי בפרויקט המינהור הועסקו הרבה מאד עובדים זרים, כשעלות העסקתו של כל עובד זר 17,000 ₪ בחודש. על מנת להכשיר כוח אדם ישראלי לפרויקטים הבאים של הרכבת, נפתח קורס הנדסאי מינהור בבאר שבע, ומסלול למהנדסי מנהרות, הכולל לימודי הנדסה אזרחית וגיאולוגיה. המחזור הראשון לומד עכשיו כבר בשנה השלישית, ובו 23 סטודנטים.