סכנה לקיום הגמ"חים בעקבות חקירת רשות המיסים בארה"ב

דאגה של ממש בקרב מנהלי הגמ"חים בציבור החרדי: רשויות המס בארה"ב דורשות מהבנקים בישראל להסדיר את מעמדם החוקי של הגמ"חים השונים. המשמעות: הגמ"חים במתכונתם הנוכחית לא יוכלו להמשיך לפעול דרך הבנקים. גפני: "אכנס את ועדת הכספים כדי לדון בנושא; אם יחסלו את המוסד הזה, יחסלו את נשמת אפה של היהדות". לסיפור המלא

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

הגמ"חים תחת איום קיומי: הבנק הבינלאומי (המאגד תחתיו שורה של בנקים בהם בנק פאג"י, בנק ירושלים ובנק אוצר החייל) שלח בשבוע שעבר מכתב למנהלי גמ"חים בו הם נדרשים להסדיר את מעמדם מול רשות המסים הישראלית כעמותה, או לחלופין מול רשות המסים האמריקאית כגוף פיננסי — אחרת הם נדרשים לעזוב את הבנק. כך חושף הבוקר העיתון 'כלכליסט'.

ע"פ הדיווח בעיתון, מקור הדרישה מגיע מהוראה של רשויות המס האמריקאיות החוששות מפני הלבנת כספים באמצעות הגמ"חים. עוד דווח כי מדובר בגל שני של צעדי רגולציה מכיוון הבנקים הישראליים כשהצעדים הקודמים כבר גרמו לתזוזות של כמה קופות מבנק לבנק. אלא שהפנייה האחרונה שמה את הגמ"חים עם הגב לקיר: פנייה לרשות המסים הישראלית עלולה לחשוף תורמים ומפקידים שהעלימו מס דרך הקופה ופנייה לרשות המסים האמריקאית שתכיר בהם כמוסד פיננסי אינה ריאלית שכן אף על פי שלגמ"חים יש נושאי משרה ומנגנוני פיקוח, הם רחוקים מלעמוד בכללי הרגולציה של גופים פיננסיים רשמיים.

בכתבה מצוין כי לפני כשנתיים חתמו ישראל וארה"ב על הסכם (FATCA) שבמסגרתו התחייבה ישראל להעביר לרשויות האמריקאיות מידע בנוגע לחשבונות ולהכנסות של אזרחים אמריקאים בארץ. לפי הוראות היישום של רשות המסים, הגמ"חים נחשבים למוסדות פיננסיים. מכיוון שפוטנציאל העלמת המס בגמ"חים גדול, ומכיוון שבנק לאומי, בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות כבר מסובכים בפרשיות אחרות מול רשויות המס האמריקאיות בחשד שסייעו לאזרחים אמריקאים להעלים מס, החליטו הבנקים לפעול במשנה זהירות והודיעו לגמ"חים שעליהם להסדיר את מעמדם החוקי עד אמצע חודש יוני, אחרת הם לא יוכלו להמשיך לנהל את החשבונות שלהם בבנקים.

כאמור, מנהלי הגמ"חים חוששים מאוד מההשלכות של המדיניות החדשה, ומי שנרתם לסייע הוא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שהודיע כי בכוונתו לקיים מחר דיון דחוף בנושא בוועדת הכספים. בדיון, אליו הוזמנו נציגי משרד האוצר, רשות המסים, משרד המשפטים ועוד, צפוי גפני לדרוש את עזרתם במציאת פתרון לבעיה.

"אם יחסלו את המוסד הזה, יחסלו את נשמת אפה של היהדות. עם כל הכבוד לארה"ב, יש ייחודיות של העם היהודי. מה, נישאר רק עם הדברים הרעים?", אמר גפני בראיון ל'כלכליסט' והוסיף: "מדובר באחד המוסדות המפוארים של העם היהודי. המוסד הזה פועל זה אלפי שנים, עם הבירוקרטיה. ה־FATCA יהרוס את המוסד הזה ונהפוך לעם של חוליגנים".

בכתבה נחשף עוד כי בעלי הגמ"חים כבר הבינו שכך או כך הם יעלו על הכוונת של הרשויות. בעקבות כך בשבוע שעבר התקיים כינוס בירושלים שבו השתתפו כ־100 מנהלי גמ"חים. מטרת הכנס היתה להבין את השינויים שצפויים להתרחש ביחס לגמ"חים. מלבד לדרישה החדשה של הבנקים, תשומת הלב באולם הופנתה גם להצעת חוק — שנמצאת כרגע בשלבי חקיקה מתקדמים — הנוגעת להסדרת הפיקוח על השירותים הפיננסיים החוץ־מוסדיים. בהצעת החוק נכתב במפורש שהיא אינה עוסקת בגמ"חים, אולם עצם הזכרתם בה מטריד את מנהליה הגמ"חים, במיוחד לאור התוספת הכתובה בה: הכוונה בעתיד היא לבחון ולהסדיר בחקיקה את פעולתם של גופים אלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ר' מיישה אל תיחסף

החשש העיקרי שלי, האם הגמ"ח המרכזי גם מסתבך, ואז חראם על אלפי האברכים שהשקיעו בו את כספם, או שמכיון שזה עמותה רשומה הם מחוץ לסערה?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture