נפילת הטייקון: נוחי דנקנר הורשע בהרצת מניות

השופט כבוב כתב בהכרעת הדין: "ההתנהלות לא מותירה מקום לספק" • העונש המקסימלי עד חמש שנות מאסר • דנקנר הורשע בכל העבירות שיוחסו לו

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

שופט בית המשפט הכלכלי בתל אביב, חאלד כבוב, הרשיע את נוחי דנקנר, לשעבר בעל השליטה באי.די.בי, ואת איתי שטרום בהרצת מניות אי.די.בי לפני ההנפקה שקיימה החברה בפברואר 2012.

בהכרעת הדין שמשתרעת על פני 280 עמודים, ציין כבוב כי הראיות בתיק הן נסיבתיות והכרעת הדין דרשה הכרעה מדויקת של הראיות אך "ההתנהלות לא מותירה מקום לספק". כבוב ציין כי "עלתה השאלה האם היה לדנקנר מניע לתמוך בפעילות, כלומר האם היה לו מניע. נדרשה בחינה של ההנפקה. האם זו היתה הנפקת חברים ומה היתה הציפיה של דנקנר בזמן אמת. שנית, יש לבדוק האם דפוס הפעילות של שטרום היתה נגועה בהשפעה על השער".

כבוב התייחס לשאלה מדוע בחר דנקנר להפנות משקיעים לשטרום. "נדרשתי לבחון את המעורבות של דנקנר". לדבריו, "בנוגע לאף אחת מהראיות לא ניתן לומר שאחד מהצדדים הצליח להוכיח את הדברים באותות ובמופתים".

השופט כבוב דן בשלושת הימים של הרצת המניות. "ISP של שטרום ספגה הפסדים עצומים ושטרום עודכן על כך בזמן אמת. ההשקעה בוצעה בהתעלם מאנליזות שליליות, למרות שהערך של המניה ירד באותו זמן, שטרום לא נועץ עם אף אחד בעניין זה".

"פעילות המסחר שלו הניבה לו הפסד מתמשך, לא מצאתי כל הסבר כלכלי הגיוני של שטרום. בחירת שטרום להיכנס לפוזיציה חריגה אינה עולה בקנה אחד עם הנתונים שהיו לו בזמן אמת, ועם העובדה שהוא היה בקשר עם דנקנר באותו הזמן. אילו האמין שהמניה תעלה, לא היה מוכר את הפוזיציה בהפסד וקונה שוב. פעילות המסחר אינה תואמת את טענתו של שטרום. ככל שבחנתי את התנהגות שטרום, מצאתי כי התנהל באופן חריג. אין מנוס מדחיית טענתו של שטרום ביחס להיגיון הכלכלי".

כבוב התייחס למניות שנמכרו על ידי שטרום בעסקות מחוץ לבורסה. "עצם המכירה למשקיעים מחוץ לבורסה אינה במחלוקת. מה שבמחלוקת הם ההסברים של הנאשמים. הסתירות בגירסות של שטרום שלא זכר את יוסי ויליגר ואת בן דב מעידות שהוא ניסה להסתיר את הקשר הזה. מכירת המניות מחוץ לבורסה איפשרה לשטרום להשיג הון נזיל נוסף".

השופט דחה את הטענות של שטרום בנוגע למכירות שלו מחוץ לבורסה. "כששטרום פונה לדנקנר, הוא יודע שיש לדנקנר אינטרס לכך. לא מצאתי כל היגיון כלכלי מצד דנקנר בהסטת משקיעים לרכישת מניות מחוץ לבורסה. רכישת מניות מחוץ לבורסה לא עוזרת לחברה".

בדה מרקר מזכירים כי כתב האישום נגד דנקנר הוגש לפני שנתיים על ידי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) והוא מגולל את האירועים שמאחורי הקלעים בהנפקה שביצעה חברת אי.די.בי בפברואר 2012 ושזכתה לכינוי "הנפקת החברים", מאחר שהשתתפו בה חברים רבים ועשירים (באותה עת) של דנקנר. החשד הוא כי קודם להנפקה בוצעה הרצת מניות במטרה להעלות את שווי מניית אי.די.בי בבורסה, וכך להגדיל את היקף גיוס ההון בהנפקה.

הפרקליטות נסמכת על מספר ראיות שמוכיחות לטענתה מעבר לכל ספק סביר כי דנקנר ושטרום פעלו יחד מתוך מטרה להשפיע על השער של המניה. בין היתר, היא נסמכת על שיחת טלפון שביצע דנקנר לאילן בצרי, מנהל החטיבה העסקית בבנק הבינלאומי בעניין מתן אשראי לשטרום, קשר אינטנסיבי של שיחות טלפון והודעות טקסט בין דנקנר לשטרום בימים הרלוונטיים, הפניית משקיעים לשטרום על ידי דנקנר, והלוואה של שמונה מיליון שקל מדנקנר לשטרום.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture