גפני פועל: גם לנכים יתאפשר לרכוש דירה ולקבל משכנתא

בשל סירוב חברות הביטוח לעשות ביטוח חיים לנכים, נמנעה מהם האפשרות לקבל משכנתא מהבנקים • גפני: "מניעת האפשרות לרכוש דירה מנכים לא מתאימה למדינה יהודית"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

בדיון שהתקיים היום בועדת הכספים, התבטא יו"ר הועדה ח"כ משה גפני כי "הזכות לדיור היא זכות אנושית בסיסית וחלה גם על נכים. בשנים האחרונות המדינה הולכת לכיוונים לא טובים מבחינה מוסרית בכל מה שנוגע ליחס לחלשים שבתוכה, ביניהם ציבור הנכים. המדינה חייבת לשנות כיוון למסלול מוסרי, בוודאי בהיותה מדינה יהודית".

גפני כינס את הדיון המיוחד בעקבות פניות של ארגון נכי צה"ל, מהן עולה כי נכים, אף שהם משתכרים יפה, אינם מצליחים ליטול משכנתא בשל סירוב חברות הביטוח לעשות להם ביטוח חיים. הבנקים, כך מתברר, מתנים את מתן המשכנתא בקיומו של ביטוח חיים, אף שהנכס עצמו יכול לשמש בטוחה מספקת.

משנה ליו"ר ארגון נכי צה"ל, דני בן-אבו אמר בדיון: "המדינה מייצרת נכים כתוצאה ממלחמות ופעולות איבה וצריכה לחשוב אולי על אפלייה הפוכה. יש מבוגרי צוק איתן שלא יכולים לקחת משכנתא, כי צריכים לעמוד בהחזרים של 4,000 ₪ רק על המשכנתא ועוד 2,000 ₪ – 2,500 ₪ בחודש רק על ביטוח חיים. כלומר נכה שמישכן את חייו למען המדינה, למחרת לא יכול לרכוש לעצמו קורת גג. אולי גם באוטובוס יאמרו לו, אתה נכה ואתה מהווה סכנה אז תשלם מחיר כפול על נסיעה?

סמנכ"ל התאחדות חברות הביטוח, רפי דורפמן: "בנקים למשכנתאות דורשים ביטוח חיים, אך אין חוק שמחייב אותם אלא משיקולים שלהם. ואז מתחיל תהליך הצטרפות שאלון כללי והצהרת בריאות. בעוד אדם בריא יתקבל בתנאים רגילים, נכים יתקבלו בתנאים שלוקחים בחשבון את מצבם".

נציגת אגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, עודדה פרץ אמרה כי "בנק ישראל לא מחייב את הבנקים לדרוש ביטוח חיים אך מאפשר זאת. בפועל הבנקים דורשים, כי המדינה והחברה לא טולרנטיות כלפי פינויים והם יודעים שיהיה דיון ציבורי 'איך בנק מפנה נכה או שאירים של נכה מדירה' והדרישה לביטוח חיים מאפשרת לבנקים לתת דירות גם לבעלי יכולת החזר פחות טובה. הבטוחה של הדירה זה לא דבר שאנחנו רוצים שיממשו וגם בתי המשפט מתחו ביקורת על הבנקים במקרים בהם נתנו משכנתאות ללא ביטוח חיים".

יו"ר הוועדה גפני הודיע, ש"לא ירפה מהנושא. המדינה חייבת להיכנס לעניין. בעבר המדינה היתה מתערבת בנושא הדיור ומזה כמה שנים שהיא משכה ידיה מהנושא. לא יתכן שחברות הביטוח דורשות מחיר עבור ביטוח חיים שהוא יותר מ- 50% ואף יותר ממה שמשלם אדם רגיל".

גפני פנה לאיגוד חברות הביטוח בבקשה שיחזרו לוועדה לאחר שייבדקו כיצד הם יכולים לסייע, כך שלא תידרש חקיקה. "מלכתחילה אנחנו מעדיפים לא להתערב בענייניהן הפנימיים של חברות הביטוח אך נשקול זאת במידת הצורך" אמר.

עוד הודיע, שיזמן דיון בהשתתפות בנק ישראל, משרד הביטחון, משרד האוצר, אגף תקציבים ואגף הביטוח ושוק ההון, וכן משרדי השיכון, הרווחה וביטוח לאומי. בנוסף, איגוד הבנקים וחברות הביטוח. "אני מתבייש בשם המדינה, שבסוף בוחנים אם לתת משכנתא לפי בחינה למי יש תוחלת חיים יותר ארוכה. זה לא מתאים למדינה יהודית. אורך החיים לא בידינו! על המדינה לשנות כיוון בעניין הזה, לכיוון יותר מוסרי ואם צריך, נתקן את המצב בחקיקה" סיכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture