מה יקרה לכלכלה האמריקאית אם טראמפ יהיה הנשיא הבא?

טראמפ הוא מועמד של אי וודאות ובשווקים הפיננסיים מתחילים להיערך ליום בו הוא אולי ייכנס לבית הלבן • וגם: מי מעשירי ארה"ב תומכים במועמדותו למרות הכל?

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

דיונים רבים מתקיימים מסביב לבחירות בארצות הברית. גם לעולם הכלכלה יש הרבה מה להגיד בנידון, ובשווקים הפיננסים כבר מתחילים לחשוב ברצינות על דונאלד טראמפ כנשיא ארה"ב.

ההנחה הרווחת היא שהילרי קלינטון בבית הלבן זה אומר המשך ישיר של ממשל אובמה, כלומר אין צפי לזעזועים גדולים מידי. מצד שני, טראמפ בבית הלבן זה אומר אי וודאות גדולה מאוד לגבי המדיניות האמריקנית בשלל גזרות, והשווקים הפיננסים לא אוהבים אי וודאות.

בביזפורטל דווח כי לפי סקר שערכו החודש במורגן סטנלי בקרב לקוחותיהם הגדולים, כ-70% מהמוסדות שנשאלו (בעיקר קרנות פנסיה ענקיות וקרנות גידור) השיבו כי תוצאות הבחירות עשויות לשנות באופן משמעותי את ההסתכלות שלהם על שוק המניות האמריקנית וכך גם לגבי שוק האג"ח. מספר המשיבים שסבורים כי שוקי המניות יירדו בתחילת כהונתנו של טראמפ היה כפול ממספר המשיבים שסבורים כי שוק המניות יירדו אם קלינטון תיבחר. האנליסטים של מורגן סטנלי עצמם דווקא פחות מוטרדים מהשלכות תוצאות הבחירות, גם בשל ההערכה שטראמפ לא יזכה בסופו של דבר וגם בשל ההערכה כי אם יזכה – הקונגרס יקשה עליו להעביר רפורמות משמעותיות.

גם בחטיבה האמריקנית של ענקית הבנקאות UBS ביצעו סקר לאחרונה בקרב 2,200 המשקיעים הכבדים אצלם ולפיו 84% מהמוסדות שנשאלו השיבו כי לתוצאות בחירות תהיה השפעה מהותית מבחינתם ברמה הפיננסית. בוב מק'אן,ראש החטיבה ב-UBS אמר באותה ההזדמנות ל-CNBC כי ניכר שהלקוחות בטוחים לגבי עוצמת הכלכלה האמריקנית אך מביעים חשש להשקיע – זאת בשל החשש מתוצאות הבחירות. עוד הוסיף מק'אן כי לקוחות רבים מעדיפים להתבצר כעת במזומן.

ב-HSBC טוענים כי במידה וטראמפ יבחר, הדבר עלול להוביל לתנועה של בריחה מסיכון בשוקי האג"ח, תנועה שתגרור קפיצה בציפיות לאינפלציה לאזור ה-4%-5%. ההנחה היא שהפד' ינסה להקדים עם העלאות ריבית. בענקית ההשקעות כתבו ללקוחות כי "אי וודאות ברמה הכלכלית זה עניין שיגרתי בתקופת בחירות, אך הפעם הפוטנציאל לזעזוע גדול יותר בשל האופי הלא קונבנציונאלי של טראמפ ורמות אי הוודאות שגם ככה קיימות בשווקים.

מי מעשירי ארה"ב תומכים בטראמפ?

רבים מנותני החסויות לוועידה הרפובליקנית, סירבו הפעם להעביר את תשלומיהם הנכבדים למפלגה, זאת, מתוך מחאה על התבטאויותיו של המועמד דונלד טראמפ בעיקר אלו המכוונות נגד מוסלמים. גם רבים מהתורמים הכבדים של המפלגה הצהירו כי לא יתרמו הפעם למתמודד במירוץ הקשה בדרך לבית הלבן. במגזין פורבס, גיבשו רשימה של העשירים שלמרות הכל כן יתמכו בטראמפ בהתמודדותו.

שלדון אדלסון:

מוכר לישראלים כבעלי העיתון ישראל היום וממקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. האיש הצהיר כי יתרום מעל מאה מיליון דולר עבור טראמפ, אך ייתכן ולא יעביר את הסכום שהתחייב עליו פומבית. בנוסף, הלוס אנג'לס טיימס מדווח על כך שאדלסון כבר לא תומך בטראמפ. עד כה מסמכי הוועידה מראים כי אדלסון תרם רק 18,300 אלף דולר ישירות למועמדים בסבב הבחירות הנוכחי. הרוב הוזרם לקמפיין של מארק רוביו, אך גם לאלו של ג'ף בוש, טד קרוז ולינדזי גרהאם. אין שום סימן לכך שאדלסון תרם לטראמפ.

קארל איקהאן

בעבר, היה בינו לבין טראמפ יריבות עסקית קשה אשר אף הציבה אותם משתי צידי המתרס בבית המשפט. אך נראה שהמתיחות העסקית ביניהם לא השפיעה על מערכת היחסים האישית ביניהם, אשר נראית ידידותית בימים אלו. "אני מכיר את טראמפ הרבה זמן" אמר איקהאן לפורבס. "כעת, יש לנו בעיות של הוצאות הון. אנחנו צריכים מישהו שינער את המוסדות הרגולטוריים, ואני חושב שהוא האיש שיכול לעשות זאת".

איקהאן נותר איתן בתמיכתו – הצהרה נדירה, בהינתן שהוא קורא לעצמו "מרכזי" ושהתרומות ההיסטוריות שלו הופנו למועמדים משני הצדדים. כאחד מהמשקיעים המרכזיים הראשונים לגיבוי הקמפיין של טראמפ, בחודש שעבר איקהאן ואשתו גייל תרמו כל אחד 50 אלף לקרן הניצחון של טראמפ – המאמץ המשותף של קמפיין המועמד והמפלגה הרפובליקנית.

אנדרו ביל

טייקון הבנקאות ביל הגיע גם הוא לבית משפט עם טראמפ. גם פה הצדדים התגברו על המחלוקת, ובמרץ ביל הצהיר על תמיכתו בטראמפ. גם קמפיין טראמפ הזכיר את התמיכה של ביל בהודעה לעיתונות, שתיאר את ביל (בסגנון מופרז למדי) כ"משקיע המצליח והעשיר ביותר במדינה" (פורבס מעריך את השווי של ביל ב-10.6 מיליארד דולר בלבד, לעומת וורן באפט, ששוויו מוערך ב-66 מיליארד דולר ונחשב לעשיר יותר). ביל הוא אחד מ-13 תומכים עשירים שתרמו עד ל-449,400 דולר לקרן הניצחון של טראמפ. דובר מטעם ביל אמר כי המיליארדר דן כעת עם כמה אנשים במחשבה על כיצד לסייע עוד לקמפיין.

דרווין דיזון

מייסד Affiliated Computer Services, אשר מכר את זירוקס ב-2010 עבור 6.4 מיליארד דולר, הוא אחד מאלו שתרמו 449,400 דולר לטראמפ. אשתו קטרינה תרמה את אותו הסכום.

וילבור רוס

רוס, אשר עשה את הונו על ידי הימור על פשיטות רגל ונכסים בעייתיים, הצהיר בראיון במרץ עם ערוץ הטלוויזיה של בלומברג כי הוא "בטוח" יתמוך בטראמפ – כולל פיננסית – אם הוא יהפוך למועמד המפלגה. רוס, אשר תרם למיט רומני בבחירות לנשיאות ב-2012, אירח ארוחת צהריים לגיסו 25 אלף דולר עבור טראמפ בביתו בסאות'המפטון ביולי.

פיטר ת'יל

ת'יל הוא בא כוח של קליפורניה בוועידה הלאומית הרפובליקנית. הוא גם אמור להיות דובר בוועידה בלילה האחרון שלה. כמי שהגדיר עצמו כליברטיאני, ת'יל היה תורם משמעותי למועמד רון פול ב-2012, ותרם 2 מיליון דולר לקרלי פיורינה בקיץ שעבר. יחד עם זאת, דוחות ציבוריים לא מראים איזו שהיא תרומה לטראמפ עד כה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture