סיטיפס ערערה לבית משפט נגד וועדת הערר של החברה

במהלך דיון היום בכנסת חשף ח"כ מקלב סיטיפס מעודדת אנשים לגשת לוועדת ערער על קנסות שהיא נותנת – אבל מערערת על החלטה להפחית קנסות • גם משרד התחבורה נגד החברה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לישיבה שעסקה בבעיות של נוסעי התחבורה הציבורית בירושלים, בעיקר ברכבת הקלה, על רקע המשא ומתן של משרד התחבורה עם חברת סיטיפס על הארכת והרחבת ההסכם להפעלת הרכבת הקלה.

חברי הכנסת מנואל טרכטנברג וישראל אייכלר, וחברות הכנסת תמר זנדברג, רחל עזריה ועליזה לביא, יזמו את הדיון וטענו כי נוסעי התחבורה הרכבת הקלה בירושלים מופרדים מיתר אמצעי התחבורה הציבורית בישראל ולא נהנים מהסדר הערך הצבור. כמו כן הם מתמודדים עם בעיות נוספות בהן עומס ברכבות, מכונות כרטוס מסורבלות ובעיות נוספות.

אייכלר הביא איתו קלסר מלא פניות ציבור בעניין סיטיפס. "ההפתעה החיובית של סיטיפס היא שבעוד הצפי היה ל-90 אלף נוסעים ביום מתברר שמספרם עומד על 140 אלף, אבל כאן נגמרות החדשות הטובות ומתחילות הבעיות, אנשים מפחדים מפקחים ולא ממחבלים", אמר.

ח"כ לביא סיפרה כי הורידו את הבת שלה בלילה בשער שכם והתנהגו אליה בגסות. היא הוסיפה: "אתם 5 שנים בעיר והטענות חוזרות, אז או שאתם סתומים ואתם לא רשאים להמשיך את זה או שזה כלי כלכלי שלכם להרוויח כסף והבעיות חוזרות ונשנות". ח"כ עזריה הוסיפה כי איכשהו בסיטיפס הנוסע הוא תמיד עבריין וביקשה לדעת למה לא מזמינים קרונות נוספים להתמודד עם העומס.

ח"כ מקלב אמר כי עוד ב-30 בנובמבר 2015 השיב שר התחבורה לשאילתה של ח"כ משה גפני לפיה הוא פועל ליישום הסדר הערך הצבור, וברכבת הקלה ההסדר ייושם ברבעון הראשון של 2016. "והנה אנחנו כבר ברבעון האחרון של 2016 וההסדר עדיין לא מיושם", אמר. הוא אף חשף כי סיטיפס טוענת שהיא מעודדת אנשים להגיש ערר על קנסות שקיבלו, אולם היא בעצמה הגישה ערעור על החלטה להפחית קנס. נציג ארגון 15 דקות, יוסי סעידוב, סיפר כי הנוסעים ברכבת הקלה שבויים מאחר שאין אף אוטובוס מתחרה. לדבריו, סיטיפס מתנהלת בסחטנות מול המדינה ולמרות זאת המדינה עומדת לחתום איתם על חוזה חדש להארכת שלוחות, ולמעשה עושה הפרדה בין סיטיפס שמניחה את הפסים לבין סיטיפס שנותנת את השירות.

מנכ"ל סיטיפס, ירון רביד, אמר כי החברה ביצעה סקר שביעות רצון וקיבלה ציונים טובים בכל המדדים. לדבריו, פקח נפגש עם 13-14 אלף נוסעים ביום ובהחלט יכולים להיות מקרים חריגים של מפגשים לא מוצלחים, אך אלה מקרים יוצאי דופן. באשר לערך הצבור אמר כי הוא יחל כמתוכנן בינואר 2017, כמו גם האפשרות לתקף יותר מנוסע אחד. באשר לזמני ההמתנה אמר רביד כי ברוב שעות הפעילות תדירות הרכבות היא על 6 דקות וזמן ההמתנה הממוצע לא עולה על 3 דקות. "כמובן שיש עדיין דברים שאפשר וצריך לשפר ולייעל אך התמונה שהצטיירה בוועדה לא מדויקת ורחוקה מהמציאות", אמר. ח"כ עזריה התפרצה לדברים ואמר כי כל הטיפול של הפקחים בדוחות זה לא מקרים בודדים אלה שיטה. ח"כ לביא שאלה האם הפקחים מתוגמלים לפי דוחות ורביד השיב: "ממש לא".

מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי הרכבת הקלה בירושלים היא ראשונה במדינה ועולם מתגלחים על חשבונה. הוא הודה כי יש קשיים בניהול ההסכם עם סטיפס והתייחס לרכבת הקלה בגוש דן ואמר כי הסכם כזה כבר לא יהיה. ח"כ עזריה אמרה כי אנחנו מנהלים את אותו דיון שהתנהל כבר לפני 5 שנים, רק שחלק מחברי הכנסת השתנו. נציגת אגף החשב הכללי באוצר, שני רדמן, הסבירה כי בסוגיית הקרונות ובסוגיות נוספות יש מחלות בין המדינה לסיטיפס, ומאז 2008 מתנהלת בוררות על סך של מיליארד שקל. היו"ר כבל העיר בציניות: "קחו את הזמן שלכם, בינתיים בחלם מסתלבטים עלינו".

היו"ר כבל אמר כי ציפה מרביד להגיע לדיון עם נתונים ובכללם תוצאות הסקר ופירוט על מספר התלונות ואופן הטיפול בהן. הוא דרש מרביד להעביר התייחסות לכל השאלות שעלו בדיון, כמו גם להעביר לוועדה את הסקר, בתוך כחודש. "לא יכול להיות שהסקר כל כך מנוגד למציאות, או שהמציאות לא נכונה או הסקר. הפער בין מה שמציגה סיטיפס לבין מה שעולה מדברי חברי הכנסת הוא כאילו מדובר בשתי פלנטות שונות. בחודש וחצי הקרובים בכוונתי לטייל בירושלים והפעם אעלה לרכבת הקלה במבט בוחן", אמר.

הוא הוסיף כי נציגי סיטיפס והמדינה יכולים לצפות שוב בדיון ולראות בו דוגמה לאיך לא מגיעים לישיבה בכנסת. "התשובות שקיבלנו לא מניחות את דעתנו, לכן הקצבתי חודש לקבלת תשובות ברורות גם מסיטיפס וגם ממשרד התחבורה. אי אפשר להמשיך לפגוע בציבור בשם בוררות שנמשכת כבר 8 שנים. ועדת המשנה לתחבורה ציבורית תמשיך ללוות את הנושא ואני לא מתכוון להרפות ממנו", הבהיר היו"ר כבל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו