האם רשתות השיווק יצטרכו 'להשוות מבצעים' בכל הארץ?

ועדת המזון בוחנת אפשרות לחייב את רשתות השיווק להחיל מבצעים באופן אחיד בכל הארץ, כך שהפחתת מחיר בסניף אחד תחייב את הרשת גם בסניפים אחרים שלה

כתבות נוספות בנושא:

אושר סופית: דמי בידוד לעצמאים - זה התשלום שיקבלו בעקבות בידוד
ממשלת שינוי: גל ההתייקרויות נמשך - מוצרים בהפצת שטראוס צפויים להתייקר
בהיקף של למעלה ממיליארד שקלים וללא מענקים: תוכנית הסיוע לעסקים
הדירוג המלא של 'פורבס': אלו הישראלים הכי עשירים בעולם
  • היתומים הרכים יחד עם האלמנה מתחננים לעזרה רגע לפני שהבית קורס

    תוכן מקודם

  • רוצים לדעת עוד על מעלות תיקון שובבי"ם?

    תוכן מקודם

  • עדות מזעזעת: "זה שורף את הגוף מבפנים"

    תוכן מקודם

  • קשה לי לשמוח כשאין לי אפילו את הסכום ההתחלתי להוצאות החתונה

    תוכן מקודם

ועדת המזון בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי בוחנת אפשרות לחייב את רשתות השיווק להחיל מבצעים באופן אחיד בכל הארץ, כך שהפחתת מחיר בסניף אחד תחייב את הרשת גם בסניפים אחרים שלה, כך נודע ל"כלכליסט".

לפי ההצעה, הרשתות יחויבו להחיל את אותם מבצעים בכל הפורמטים שלהן, כך שמבצע בסניף דיסקאונט (מגה בול, שופרסל דיל) יחול גם בסניף עירוני יקר יותר (מגה בעיר, שופרסל שלי).

הרעיון הוצע על רקע נתונים שהגיעו לוועדה והצביעו על כך שבמקומות שבהם התחרות מועטה, בעיקר בפריפריה, לא נהנים התושבים מאותם מבצעים שמהם נהנים תושבים המתגוררים באזורים שבהם יש תחרות, וכך נאלצים לשלם מחירים גבוהים יותר. "זה אבסורד, כי תושבי הפריפריה חלשים יותר", אמר מקורב לוועדה.

מכה לרשתות הגדולות

רמי לוי, הבעלים של רשת שיווק השקמה, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי הפתרון הנבחן לא ישפיע על הרשת שבבעלותו באופן משמעותי, היות שהרוב המכריע של מחירי המוצרים הנמכרים ברשת שבבעלותו זהים. לדבריו, רק 4% בלבד מהמוצרים ברשת נמכרים במחירים שונים בין הסניפים, לפי התחרות הקיימת באזור שבו נמכר המוצר, ומאפשרים לו להוריד את מחירם בהתאם לצורך.

לוי מעריך כי ההצעה עלולה להיות מכה קשה לרשתות השיווק הגדולות. "אם הרשתות הגדולות ייאלצו למכור את מוצריהן בכל הסניפים באותו מחיר, המשמעות מבחינתן, מלבד הנגיסה ברווחיות כתוצאה מהמהלך, היא שסניפי הדיסקאונט שרחוקים ממרכזי הערים יהפכו להיות לא רווחיים. הצרכן לא יטריח את עצמו לנסוע לסגולה, אם הוא יכול לקבל את אותו סל באותו מחיר בסניף בתל אביב".

עם זאת, לדברי לוי, הרשתות לא ימהרו לסגור סניפים מחוץ למרכזי הערים, הן מפני שתקופת השכירות המקובלת בענף היא 5–15 שנים, וגם בשל ההשקעה הכספית הגדולה בסניפים. "הרשתות הגדולות ייאלצו להצטמצם ברווחיות ולהיות יעילות יותר", אמר לוי.

אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי, אמר ל"כלכליסט" כי ברשת שבניהולו 99% מהמחירים זהים, ולכן הוא לא צפוי להיות מושפע מהמהלך. בניגוד ללוי, רביד סבור כי אף שרשתות השיווק הגדולות עלולות להיפגע לכאורה מהמהלך, הן יוכלו להימלט מרוע הגזירה על ידי ביצוע מניפולציה פשוטה.

לדבריו, הרשתות יוכלו לקבוע מחירים קטלוגיים שונים (מחיר לצרכן) למוצרים מבלי להשתמש במונח מבצע – כך שאותו נס קפה יוכל להימכר בתל אביב, למשל, במחיר של 36 שקל ובפתח תקווה במחיר של 26 שקל בלבד, מבלי שהרשתות יצטרכו "לקרוא לילד בשמו".

לכן, רביד סבור כי הוועדה צריכה לקחת את הפתרון צעד אחד קדימה ולחייב את הרשתות להחיל מחיר קטלוגי אחיד ולא רק להשוות בין המבצעים השונים, וכך לוודא שהמטרה שהציבה לעצמה הוועדה אכן מושגת. "במצב כזה, אין ספק שרשתות השיווק הגדולות יספגו ירידה ברווחיות, שכן עלויות התפעול של הרשתות בערים יקרות משמעותית מעלויות התפעול מחוץ למרכזי הערים", מסביר רביד.

"עובדים ילכו הביתה"

מקורב לרשת שיווק גדולה אמר ל"כלכליסט" כי הפתרונות שמציעה ועדת המזון, ובכלל זה הפתרון של חיוב מחירי מבצעים אחידים, לא יובילו להוזלת מחירי המזון, כי אם לפגיעה מיותרת ברשתות המזון ולפיטורי עובדים. לדבריו, הוועדה צריכה לבנות תוכנית כוללת שתתמודד עם כל הבעיות בתחום: "פתרון נקודתי זה או אחר הוא רק פלסטר".

ועדת המזון הוקמה על ידי שרי התמ"ת והאוצר ביוני האחרון על רקע המחאה החברתית. הוועדה מונתה כדי ללמוד את מאפייני שוק המזון ומוצרי הצריכה, לאתר בו כשלים ולגבש המלצות לצורך שיפור רווחת הצרכן, על ידי הגברת התחרות והפחתת חסמי יבוא.

אף שעל פי המנדט הראשוני שהוגדר לוועדה היא היתה אמורה לסיים את עבודתה בתוך ארבעה חודשים, היא צפויה לקיים הליכי שימוע החל מסוף מאי ולאפשר לכל המעוניין בכך להגיב להמלצותיה המסתמנות. בסוף יוני אמור להיות מוגש הדו"ח הסופי שלה.

עד כה פורסמו מסקנות הנוגעות להפחתת מכסים וצרכנות. פרקים נוספים שעליהם עובדת הוועדה הם פרק הרגולציה שבו מופיעות, בין השאר, המלצות על הסרת חסמים ביבוא המקביל והפחתת מע"מ על מוצרי מזון, ופרק התחרות, שבו נבחנות המלצות מרחיקות לכת כגון חיוב רשתות למכור סניפים ולפקח על מחירי יצרנים עם נתח של יותר מ־50%.

הכתבות המעניינות ביותר

העתירו בתפילה: המשפיע הברסלבאי זקוק לרחמי שמים מרובים
בשבוע הבא: מאות רבנים מכלל הקהילות יתכנסו נגד גזירת הגיור
כללית מציגה: כך תכינו עצמכם לסערה ותמנעו מפגיעות קור
בירושלים והסביבה כבר נערכים לשלג שיבוא אחר הצהריים • צפו
החשש גובר: שני ילדים קטנים מאושפזים במצב בינוני כתוצאה מפימס • צפו
דיווח: ממשל ביידן הציע לרש''פ להפסיק לשלם משכורות למחבלים; מהי התמורה?
פורסם דירוג היעדים הפופולריים ביותר של ישראלים בחו"ל ב-2021
בכב''ה מתריעים: חמישה נהרגו השבוע בשריפות שפרצו מאמצעי חימום
אמסלם נגד ברקת: "הוא לא מתנהל באופן חוקי - יותר גרוע מבנט ולפיד"
רוסיה התחילה 'להגן' על סוריה מפני תקיפות ישראליות; מה התמורה?
משפחת סנדק חוששת: היועמ''ש יסגור את התיק ב-'אלפיס' - והם לא יוכלו להפגין
תפילת מנחה בהשתפכות הנפש - הרה"ק מצאנז קלויזענבורג זי"ע‎‎‏
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים: מסיבת 'חומש סעודה' בת"ת החסידי 'ריבניץ' בצפת
כמעט 900 חולים קשה ולמעלה משבעים אלף מאומתים חדשים; הגל החמישי
סמכות בית הדין בזמן הזה ופולמוס הסמיכה • הרב אברהם מימון • צפו
במשטרה נערכו לסופת "אלפיס" עם חסימת כבישים; הרשימה המלאה
ביש מזל: פרץ לבית עסק, "הבריח" גנבים אחרים, ונתפס ע''י המשטרה • צפו
ח''כ יברקן נגד נתניהו: "מתווה הבידודים פוגע בזכויות האדם"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture