המלצת משרד הפנים: איחוד בת ים ותל אביב לעיר אחת

שנתיים לאחר שהוקמה על ידי גדעון סער, הגישה הוועדה את המלצותיה לשר הפנים אריה דרעי, אשר ביקש לקבל את התייחסות ראשי העיריות בטרם יבצע את איחוד הערים. בינתיים, בבת ים מתנגדים נחרצות להמלצה

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
שני פועלים נפלו אל מותם מקומה 40: תאונת עבודה קטלנית בתל אביב • צפו

שנתיים לאחר שהוקמה, ועדה מטעם משרד הפנים הגישה את מסקנותיה לשר הפנים, ולפיהן היא ממליצה לאחד את עיריות תל אביב ובת ים בתוך שנתיים. השר אריה דרעי טרם אישר את המלצותיה של הוועדה, וביקש לקבל את התייחסותם של ראשי העיריות לפני שיחליט אם לאמצן.

הוועדה, בראשות ראש העיר אשקלון לשעבר בני וקנין, הוקמה באוגוסט 2014 בידי שר הפנים דאז גדעון סער, בעקבות טענותיה של עיריית בת ים על חוסר צדק בחלוקת ההכנסות בין הרשויות בדרום גוש דן. לאחר דיונים שנמשכו שנתיים, קבעו ארבעה מחברי הוועדה כי איחוד עם תל אביב הכרחי נוכח מצבה הכלכלי הקשה של עיריית בת ים.

החבר החמישי בוועדה, סבר בדעת מיעוט כי ניתן להביא את בת ים לאיזון כלכלי באמצעות שינוי גבולות או על ידי חלוקת הכנסות עם עיריית חולון. עיריית תל אביב צפויה לתמוך באיחוד, בעוד בבת ים מתנגדים לו נחרצות וטוענים כי הפתרון נעוץ בחלוקת הכנסות שונה בין הרשויות.

הוועדה סבורה כי על האיחוד להתרחש מוקדם ככל האפשר ועדיף עד למועד הבחירות לרשויות המקומיות בנובמבר 2018. חברי הוועדה הדגישו כי יש חשיבות רבה לקבלת אישור מועצת העיר תל אביב לאיחוד, כדי להבטיח שראשי העיר העתידיים ומנהליה יהיו מחויבים למהלך. כמו כן סבורה הוועדה כי על בת ים להיות רובע עירוני, כדי לחזק את מעמדם של תושביה במליאת מועצת העיר המאוחדת.

הוועדה המליצה על שלושה צעדים עיקריים בשלב הביניים, עד לאיחוד, כדי לשמור על איזון תקציבה השוטף של עיריית בת ים: חלוקת הכנסות שנתית של עיריית תל אביב-יפו לעיריית בת ים בהיקף של 30 מיליון שקלים מארנונה ממשלתית; הקצאת מענק ממשלתי מיוחד בהיקף של 30 מיליון שקלים; וביצוע תהליך התייעלות של עיריית בת ים בהיקף של 20 מיליון שקלים. הוועדה הדגישה כי האיחוד ומתווה חלוקת ההכנסות עד להשלמתו הם מיקשה אחת.

האדריכל דורון דרוקמן, מנהל אגף בכיר לתכנון אסטרטגי במינהל התכנון שבמשרד האוצר, היה בדעת מיעוט בוועדה. הוא סבר כי ניתן להביא את בת ים לאיזון הכלכלי הנדרש, תוך יצירת פיקוח ובקרה על התנהלותה התקציבית של העירייה באמצעות הפעלת סמכויותיו של שר הפנים וכן יצירת מקורות הכנסה נוספים לעיר. זאת, באמצעות שינוי גבולות או חלוקת הכנסות ביחס לשטחים המצויים בתחום שיפוטה של חולון ומיועדים למסחר ולתעסוקה. דרוקמן סבור כי לשטחים אליהם התייחס יש פוטנציאל הכנסות שיאפשר לבת ים לייצר לעצמה את הבסיס הכלכלי הנדרש ליציבותה.

עיריית תל אביב מסרה בתגובה להמלצת האיחוד כי "בעירייה טרם התקבלו המלצות הוועדה ולכשתתקבלנה נלמד אותן ונגיב בהתאם. עמדתה של העירייה כפי שגם הוצגה בפני הוועדה היא שבמדינת ישראל בכלל ובמטרופולין גוש דן בפרט יש מספר בלתי סביר של רשויות ונכון לאחד רשויות לעיר אחת שתתן שירות טוב יותר וביעילות רבה יותר לאזרחי המדינה. מסיבה זו עיריית תל אביב-יפו הביעה את נכונותה להתאחד עם בת ים. פתרונות חלקיים של העברת הכנסות לא מקובלים עלינו והם מבחינת מתן דגים ולא חכה".

עיריית בת ים מסרה בתגובה: ״130 עמודי הדו״ח מציגים שורת המלצות מבולבלות ולא ישימות, שאינן נותנות מענה לא לטווח הקצר ולא לסוגיות המהותיות לטווח הארוך. דבר אחד ברור – לא נקבל כל מהלך חד צדדי, לא נסכים לסחבת נוספת ולהצהרות חסרות תוקף. אנו סמוכים ובטוחים ששרי האוצר והפנים יעשו כל שביכולתם כדי להבטיח צדק לתושבי בת ים לאלתר״

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture