המהלך להוזלת מחירי תחליפי החלב יוצא לדרך

לאחר שעיכב הוצאת מכרזים לתחליפי חלב בבתי החולים, הודיע משרד הבריאות: מכרזים חדשים בתוך שלושה חודשים. החברות המובילות יוגבלו במספר המכרזים שבהם יוכלו לזכות וכבר מיולי יוכנס לכל בית חולים לפחות תחליף אחד נוסף

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

משרד הבריאות הודיע לבתי החולים כי בתוך שלושה חודשים הוא צפוי להוציא מכרז חדש לאספקת תחליפי חלב, זאת לאחר שהמשרד עיכב בתקופה האחרונה את הוצאתו. מדובר בצעד שאמור לעודד את התחרותיות בשוק, שנשלט על ידי מטרנה וסימילאק.

פרופ' ארנון אפק, ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, אמר כי "מדובר במכרזים מורכבים שעשויים לקחת זמן, אך התקווה שהם ייצאו בתוך שלושה חודשים, ובכל מקרה משרד הבריאות עושה מאמצים לזרז את הנושא". עד כה עוכבו המכרזים שהיו אמורים לצאת בסוף 2011 בשל הצעת החוק שהגיש ח"כ דני דנון, שמבקשת לנתק את ההתקשרות של בתי החולים עם חברה אחת שמספקת להם תחליף חלב אם בתשלום.

ל"כלכליסט" נודע כי במכרזים החדשים צפוי משרד הבריאות להגביל את חברות התמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) באחוז הלידות שבו יוכלו לספק תחליף חלב. במשרד דנים בכך שחברה שתזכה במכרזים שיכסו כ-40% מהלידות בבתי החולים תוגבל ולא תוכל להשתתף במכרזים נוספים, וזאת כדי לאפשר גם לאופטימיל של מדיצ'י ולנוטרילון של טבע, לקבל דריסת רגל בבתי החולים.

עוד באתר:

[postim]

קריטריון נוסף במכרז יהיה המחיר הקמעונאי של התמ"ל. חברות שיציעו מחיר נמוך יותר על המדף יקבלו במכרז ניקוד בגין מחיר קמעונאי נמוך, במטרה לעודד את התחרות גם מחוץ לבתי החולים.

במקביל, בשבוע שעבר הוציא משרד הבריאות הנחיה לכלל בתי החולים להכניס החל מ-1 ביולי 2012 סוג נוסף של תחליף חלב, ולמעשה להתחיל לספק שני סוגי תמ"ל של שתי חברות שונות במחלקות היולדות. זאת בהמשך ליוזמה של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן להכניס שני תחליפי חלב לכל בית חולים. יולדת אשר תבקש להעניק לילוד תחליף חלב, תוכל, לפי היוזמה החדשה, לבחור בין שני תחליפים של חברות שונות.

"מהלך מקביל"

לדברי פרופ' אפק, מהלך זה נעשה במקביל לקידום המכרזים ולא מנוגד לו. "בשלב ראשון אנחנו נותנים ליולדת עוד זכות בחירה עם תמ"ל נוסף, ובשלב שני מקדמים את המכרזים שזה תהליך יותר מורכב". לפי ההערכות בתחום, הצורך של בית החולים להסביר לאמהות את ההבדל בין שני התחליפים ידרוש תוספת כוח אדם במחלקת היולדות למשימה זו, ולא בטוח שברשותם של בתי החולים המשאבים הנדרשים לכך.

במהלך של משרד הבריאות יש משום התעלמות מחוק עידוד ההנקה של דנון, שכן גם ביולי, כאשר יהיו שני שחקנים בכל בית חולים, ימשיכו חברות התמ"ל לשלם כסף לבתי החולים עבור הזכות לספק את תחליף החלב שלהן. אספקה למחלקות היולדות מהווה "קרש קפיצה" עבור החברות להגדיל את המכירות שלהן גם מחוץ לבתי החולים, שכן מרבית ההורים ממשיכים להעניק לתינוק אותו תחליף חלב שקיבלו במחלקה.

דנון אמר ל"כלכליסט" כי המהלך של משרד הבריאות אמנם מגדיל את מספר התמ"לים בבתי החולים ולכן תורם לתחרות, אך אין בו התייחסות לנושא הכספים שמשלמות החברות ולנושא הפרסום בבתי החולים. לדבריו, "ייתכן שמשרד הבריאות חשב שבמהלך כזה הוא יחסוך את הנושא של ביטול התשלומים לבתי החולים, אבל בעיניי זה נושא לא תקין ולא חוקי, ולכן לא נרפה ונעביר את ביטול התשלומים ואת איסור הפרסום בחקיקה".

"כדי לעודד הנקה"

"אני מכבד את חברי הכנסת ומה שיעבור כחוק זה חוק", הגיב אפק לדברי דנון. לדבריו, "עמדת משרד הבריאות היא שאותם תמלוגים עוברים לבתי החולים בראייה של עידוד ההנקה. המשרד משקיע בכוח אדם, ביועצות הנקה ובאחיות שינסו לשכנע את האם למה כדאי לה להיניק, והתמלוגים מהחברות נדרשים לעידוד ההנקה".

לדבריו, "המחיר הקמעונאי יהיה אחד הקריטריונים, כאשר המטרה היא לעודד את ארבע השחקניות בשוק התמ"ל להיכנס לבתי החולים. המטרה הראשונית היא עידוד ההנקה שבו תומך משרד הבריאות, ולכן אני חושב שהתמלוגים חשובים כדי שילכו לעידוד ההנקה".

חברות תחליפי החלב, ובראשן מטרנה וסימילאק, המספקות הבלעדיות כיום של תמ"ל לבתי החולים, לא קיבלו עדיין שום פנייה חדשה מבתי החולים, שכן אף אחד מהגורמים עדיין לא תודרך כיצד לנהוג עם ההנחיה החדשה של המשרד, שיצאה לפני יותר משבוע.

במקביל, ברשות ההגבלים העסקיים ממשיכים לבחון את התחרותיות בשוק תחליפי החלב, שכן הם מתנגדים באופן נחרץ לתשלומים של החברות לבתי החולים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture