חבר הכנסת אורי מקלב קבל במליאת הכנסת על כך שועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעת החוק שהגיש, על הפחתת הקנסות ברכבת הקלה והקמת ועדת ערר חיצונית

מליאת הכנסת החליטה היום לדחות למועד אחר את הדיון בהצעת החוק שהגיש סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), המבקש להפחית את גובה הקנס המוטל על נוסעים ברכבת הקלה ל-100 שקלים ולהמיר את הקנס הראשון שיינתן לנוסע, לדוח אזהרה.

לטענת מקלב, יש להמיר את הקנס הראשון באזהרה, מאחר שאלה שלא הצליחו לשלם עבור הנסיעה, זאת בשל הקושי הרב בהטמעת דרכי ההפעלה של מערך הכרטוס ברכבת.

קרא עוד:

[postim]

ועדת השרים לחקיקה אמנם לא אישרה את ההצעה, אך מקלב ביקש להותירה כהצעת חוק פרטית וביקש להשעות את ההצבעה עליה לעת עתה, בתקווה שבעתיד תצטרף הממשלה ותתמוך בהצעת החוק, שאליה מתנגד בעיקר משרד האוצר.

בנוסף, הצעת החוק מבקשת להקים ועדת ערר למי שקיבל קנס ברכבת, על מנת שיוכל לשטוח את טיעוניו ולבטל את הקנס אם יש ממש בדבריו.

לטענת מקלב, הממשלה הסירה את תמיכתה בהצעת החוק שנועדה להסדיר את עניין הקנסות, משום שנבהלה מאיומי הרכבת. מקלב סיפר כי האוצר שינה את דעתו לאחר ש'סיטיפס' שלחה מכתב.

ב'סיטיפס' אישרו אתמול לעיתונות כי שלחו מכתב בו טענו כי "החברה תומכת בכל שינוי שיטיב עם הציבור, אך ברור כי לכל שינוי יש משמעויות כספיות – שהמדינה תצטרך לתת עליהן את הדעת".

"הצעת החוק באה לתקן שני דברים בתוך ההתנהלות היום של 'סיטיפס', החברה המפעילה את הרכבת הקלה מול הנוסעים", הסביר מקלב, שמאות תלונות בנושא הגיעו בחודשים האחרונים ללשכתו. לפני כחודש, במפגש עם סמנכ"ל משרד התחבורה, אף הגיש לו מקלב מאות תלונות של נוסעים שנכרכו בספר במיוחד.

"במספר חודשים בלבד הגיע הסך הכולל של הדו"חות לכמה מיליוני שקלים", אמר מקלב מעל דוכן הכנסת. "לא מדובר בקנסות לאנשים כאלה שניסו לעלות ולנסוע ברכבת ללא תשלום. מדובר בנוסעים תמימים שכל חטאם היה שהם לא ידעו כיצד לשלם, בשל חוסר הכוונה ברורה לשלם כנדרש. בעוד במקומות שונים בעולם שם פועלות רכבות דומות הקנס הוא פי ארבע ממחיר הנסיעה, הקנס ברכבת הקלה בירושלים גבוה לאין שיעור וחסר כל פרופורציה".

עוד הסביר מקלב כי במשך שבועות ארוכים הייתה בעיה טכנית שהקשתה על הסנכרון בין הרכבת ל'אגד', מה שכמובן הקשה עוד יותר על הנוסעים ברכבת. "בחמשת החודשים בהן פועלת הרכבת בירושלים, אולי היה יום אחד של חסד שלא ניתנו בו דו"חות. כפי שנתנו לנוסעים ברכבת זמן להתרגל בנסיעה בחינם, כנראה היו צריכים תקופת הרצה דומה גם בנושא התשלום. לא אמורים לקנוס את הנוסעים ואחר כך לבש מהם להתרגל למערכת החדשה".