אכזבנו את נביאי הזעם: החוב הציבורי מהתוצר המשיך לרדת

החשבת הכללית פרסמה אומדן ראשון של שיעור החוב הציבורי מהתוצר לשנת 2016 העומד על 62.1% לעומת 63.9% אשתקד • שיעור החוב הציבורי לתוצר יורד זו השנה השביעית ברציפות • כחלון: "הכלכלה הישראלית ממשיכה לרשום הישגים ולהוכיח לכל נביאי הזעם שהיא כלכלה חזקה וצומחת"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, פרסמה היום אומדן ראשון לשיעור החוב הציבורי והממשלתי מהתוצר לשנת 2016. בהתאם לאומדן, שיעור החוב הציבורי מהתוצר, הכולל חובות של רשויות מקומיות, צפוי לרדת באופן משמעותי ולעמוד על 62.1%.

שיעור החוב הממשלתי מהתוצר, ללא חובות של רשויות מקומיות, צפוי לעמוד על 60.5% לעומת 62.4% בשנה הקודמת, המשקף ירידה של 1.9%. יחס החוב מהתוצר הינו אינדיקטור מרכזי באיתנות הפיננסית של מדינת ישראל ובקביעת דירוג האשראי שלה.

האומדן הסופי ליחס החוב לתוצר יפורסם בעוד מספר חודשים במסגרת הדו"ח השנתי של יחידת החוב בחטיבת המימון, האשראי והמידע הניהולי באגף החשב הכללי.

הגורמים המרכזיים שתרמו לירידה ביחס החוב לתוצר הם שיעור הצמיחה הנומינאלית לצד גירעון נמוך וכן גורמי שוק כגון מדד מחירים לצרכן שלילי, התחזקות השקל אל מול הדולר והאירו והירידה המתמשכת בריבית הצבורה על החוב הממשלתי.

בדיקה השוואתית שנערכה באגף החשב הכללי הראתה כי ההצלחה של ישראל בהורדת יחס החוב לתוצר חריגה גם בקנה מידה בינלאומי: בשנים 2015-2016 ירד יחס החוב תוצר של ישראל ב-1.8 נקודות האחוז, יותר מכל מדינה מערבית אחרת, חוץ מגרמניה וסלובניה. מאז 2007 הצליחה ישראל להוריד את יחס החוב תוצר שלה ב-11 נקודות האחוז, יותר מכל מדינה מפותחת אחרת בעולם, למעט נורבגיה.

לדברי החשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו: "בשנים האחרונות ירד יחס החוב לתוצר באופן משמעותי. עובדה זה מוכיחה את איתנותה הפיננסית ועוצמתה של הכלכלה הישראלית. אגף החשב הכללי הצליח לנהל היטב את החוב הממשלתי, ויחד עם שמירה מתמשכת על המסגרות הפיסקליות וגורמי שוק מתאימים, נרשמה גם בשנת 2016 ירידה ביחס החוב תוצר. ירידת יחס החוב לתוצר משמעותית לדירוג האשראי של מדינת ישראל, ואני בטוחה שאגף החשב הכללי ימשיך לנהוג במקצועיות הנדרשת על מנת לאפשר המשך מגמה זאת בשנים הבאות".

בתגובה כחלון מסר בפתח ישיבת הממשלה, כי מדובר ב"הישג כלכלי עבור הדורות הבאים. מצטער שאכזבנו את רואי השחורות ונביאי הזעם". לדברי כחלון, "זו בשורה שמעידה על משק איתן, חזק ויציב. בשנה האחרונה, 2016, צמצמנו את החוב של מדינת ישראל ב-21 מיליארד שקל. זה כמובן בניהול מקצועי ואיכותי של החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו. השווקים בעולם רואים בנו משק חזק, משק בטוח ולכן ההשקעות ימשיכו לזרום, כפי שזרמו בשנה שעברה, יזרמו גם השנה".

עוד אמר שר האוצר, כי "המשמעות של הירידה ביחס החוב-תוצר היא פחות הוצאות ממימון, פחות ריביות, יותר כסף פנוי, יותר כסף לבריאות, יותר כסף לחינוך, יותר לרווחה, לזוגות צעירים, נכים, קשישים, ניצולי שואה, חיילי חובה ולכל המשימות החברתיות שהממשלה הזאת לקחה על עצמה. ההישג הזה הוא הישג של כל ממשלת ישראל, מי שיבוא ויאמר ששר אחד יכול לעשות את זה או שניים זה ממש לא נכון. שיתוף-פעולה של ראש הממשלה יחד איתי, יחד עם כל שרי הממשלה, ניהול תקציבי נכון, אחראי, בלי לפרוץ, וכמובן ניצול תקציבי יעיל ואיכותי הביא אותנו למקום הזה.

"שיתוף-הפעולה בין ראש הממשלה נתניהו לביני מאפשר לנו לנהל כלכלה חופשית, עם רגישות חברתית. כלומר אפשר גם וגם, גם להצמיח את המשק וגם להעביר מהפירות לאוכלוסיות שזקוקות ולהמשיך להשקיע וליצור פה עוד צמיחה. אני ממש מצטער שאכזבנו את כל נביאי הזעם במהלך השנה, ששטפו אותנו בכותרות שליליות של צמיחה אפסית, של חוב תוצר עולה שאמור לטפס כל הזמן. אנחנו מצטערים ויש לנו עוד בשורה: אנחנו נמשיך להפתיע עם אחריות תקציבית ועם כלכלה חופשית שתצמיח את המשק עבור הדורות הבאים".

שר האוצר סיכם: "היציבות הפוליטית של הממשלה מאוד עוזרת ומאוד מסייעת, וזה שהצלחנו להעביר את תקציב 15-16 ו-17-18, זה מסר שמשדר יציבות. הכלכלה צריכה יציבות, צריכה אופק וזה מה שאנחנו מספקים. המהלכים שאנחנו עושים הם גם עבור הדורות הבאים. זה לא לגמור את השנה וזהו. אנחנו מדברים על 20 ו-21-22 וכן הלאה, מכוונים את הדרך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture