הכביש הצר המוביל לעיר מודיעין עילית יוכפל, ומנהרה נוספת תיכרה לצד זו הקיימת כיום בכביש המוביל לביתר עילית, מלבד הקמת נת"צ לאורך הכביש • מדובר בחלק מתוכנית חומש שמוביל שר התחבורה בכבישי יו"ש • כל הפרטים על מהפכת התחבורה בדרך לערים החרדיות

כביש הגישה לעיר החרדית מודיעין עילית, עד כה, הייתה בעלת נתיב אחד בלבד לכל כיוון נסיעה. במקרה של תאונה, העיר הפכה לחסומה עד פינוי הרכב הנפגע והכניסה והיציאה מהעיר נסגרו. לא בגלל שסגרו את השערים, אלא בגלל מאות המכוניות והאוטובוסים שנתקעו בפקק התנועה וחסמו את הגישה אל העיר וממנה.

גם הדרך לעיר החרדית ביתר עילית היא בעלת נתיב אחד בלבד, החל מהכניסה לכביש המנהרות עד לתוככי העיר. גם כאן, במקרה של תאונה, התעכבו מאות הנוסעים אל העיר וממנה בפקקים במשך שעות ארוכות. כאשר מדובר בנוסעים חרדים בימי שישי, הבעיה גדולה אף יותר: פעמים רבות הגיעו הנוסעים אל מחוז חפצם דקות ספורות בלבד לפני כניסת השבת, בעקבות פקקי הענק.

עכשיו, כל זה עומד להסתיים, עם סיום העבודות בפרוייקט הענק שהשיק שר התחבורה ישראל כץ. מדובר בתכנית מהפכנית לפיתוח תשתיות הכבישים והתחבורה הציבורית, ברחבי יהודה ושומרון, בהיקף של מיליארדי שקלים. מדובר במיזם ענק שנועד לשפר את הנגישות והבטיחות עבור האוכלוסיה הישראלית והפלסטינית.

מדובר במגה פרויקט הכולל, כריית מנהרות, מחלפים, כבישי גישה חדשים, כבישים עוקפים, הרחבת כבישים ראשיים, ריבוד מחדש של כבישים וחיבור מהיר של מועצות וערים למטרופולין גוש דן וירושלים, באמצעות רכבות קלות ונתיבי תחבורה ציבורית מיוחדים (נת"צים). סלילת הנת"צים, תיתן מענה תחבורתי יעיל ומהיר לגודש הקיים בכניסות למטרופולינים. במטרופולין ירושלים ניתן דגש מיוחד לגודש הקיים בכניסות לירושלים ממזרח מדרום ומצפון, כך שירושלים רבתי תהפוך להיות למטרופולין אחד מחובר ומחוזק, עם חיבור ישיר בטוח ומהיר למעלה אדומים, גבעת זאב, גוש עציון בנימין וביתר עילית.

באזור מטרופולין ירושלים, התוכנית נותנת מענה לחיבור הערים והמועצות מסביב לבירה בדגש על פתרון מהיר לבעיית הגודש בכניסה למטרופולין ממזרח, מדרום ומצפון. במסגרת זאת, מקדם המשרד פרויקט את הרחבת כביש המנהרות שעל כביש 60, בעלות של כ- 850 מיליון שקל. מדובר בתוספת נתיב נסיעה לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית.

WhatsApp Image 2017-01-31 at 12.20.21

מטרת הפרויקט: שחרור מגבלת תוספת יחידות דיור בבית שמש, ביתר עילית, צור הדסה והסביבה, תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית וכניסה מהירה לירושלים. הפרויקט יאפשר נסיעה ישירה מגוש עציון לתל אביב דרך ירושלים ללא רמזורים.

גם לעיר מודיעין עילית ניתן מענה לגודש הקיים. בטווח הקצר, תבוצע הכפלה של הכביש הקיים ממודיעין עילית ועד צומת לפיד, ובטווח הארוך מתוכנן מחלף שילת, וכן כביש ישיר נוסף מהעיר ועד צומת מכבים על כביש 443.

השר כץ ציין כי התכנית תיתן תנופה גדולה לפיתוח ההתיישבות היהודית ביהודה שומרון וירושלים, בדומה לפיתוח התשתיות שבוצעו ומקודמות כיום בגליל ובנגב. לדבריו, עם השלמת התוכנית, תשתיות הכבישים ביהודה ושומרון ישודרגו באופן משמעותי ויתנו מענה לתחזיות הגידול של האוכלוסייה היהודית והעלייה ברמת החיים והמינוע של האוכלוסיה הפלסטינית.