ארגון שמור עיניך: "אינטרנט מסונן לא פותר את הבעיה"

הצעת חוק חדשה מבקשת לחייב את ספקיות האינטרנט לסנן באופן אוטומטי תכנים לא צנועים, אלא אם כן המנוי ביקש אחרת במפורש. יחזקאל שטלצר מעמותת "שמור עיניך GYE" המסייעת לגולשים רבים להיחלץ מפיתויי האינטרנט, מקווה שחוק כזה יוכל להמשיך את המהפכה. ראיון

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

יתכן שאם הצעת החוק של ש"ס ב-2006 היתה מאושרת, וספקיות האינטרנט בישראל היו מחויבות לסנן תכנים לא צנועים עבור כלל הגולשים (למעט גולשים שביקשו זאת במפורש), המצב היה שונה לגמרי היום. אבל בפועל ההצעה לא עברה, וידיהם של מנהלי ומתנדבי עמותת "שמור עיניך GYE" מלאות בעבודה.

על פי ההגדרה באתר העמותה, המטרה היא להעניק "מענה ייחודי להתמודדויות עם צפייה בתכנים לא נאותים באינטרנט, החל ממקרים של צעירים שרק התחילו למעוד וכלה במקרים הקשים ביותר של התמכרות. הכלים שאנחנו משתמשים בהם פותחו בהדרכתם של מיטב המומחים בתחום ההתמכרויות, ומתוך ניסיונם האישי של מאות מכורים שהצליחו בעצמם להשתחרר. השירותים שלנו הם אנונימיים לחלוטין וללא תשלום".

אמנם לא כל יום ניתן למצוא ארגון שרוצה להישאר עם פחות תעסוקה, אבל לכך בדיוק חותרים ב"שמור עיניך", עם פרסום עצומה התומכת בהצעת החוק החדשה של ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) שלפיה ספקיות האינטרנט יחויבו לספק תכנים מסוננים לכלל הציבור, כאשר רק מי שירצה אינטרנט לא מסונן – יבקש זאת במפורש.

"כמובן שיש שטוענים שזה פאשיזם ושזה פוגע בחופש הפרט, ושלא צריך לכפות וכל מיני אמירות מגוחכות שמתעלמות מהנזק שנעשה לילדים", אומר שטלצר. "היום הגיל הממוצע של ילד שנחשף לתכנים לא ראויים עומד על 11. הגילאים הכבדים ביותר בצריכת תכנים לא צנועים הם 12 עד 17. ההשפעות השליליות של כך הן אדירות, ובכלל, אנו הופכים לחברה שמגדלת דור של ילדים שטרם ראינו, בעקבות חשיפה לתכנים האלה. זה חוק שהוא צורך השעה, ולכן פתחנו עצומה לאנשים שיביעו תמיכה בהצעת החוק הזו. אם נגיע למספר מכובד של חתימות – העצומה תוכל להשפיע באמת".

חרדי עם מחשב (אילוסטרציה פלאש 90)חרדי עם מחשב. תמונת אילוסטרציה: פלאש 90

ארגון "שמור עיניך GYE" הוקם בארה"ב לפני ארבע שנים וחצי. הקים אותו חסיד אנונימי, ושטלצר נתקל בו לפני כשנתיים וחצי כשעבד ב"מתן", ארגון חרדי שעוזר לנוער חרדי מנותק. "נתקלתי בבעיה הזו של התמכרויות לתכנים לא צנועים אצל צעירים, ולא מצאתי מענה מקצועי לדבר הזה. חיפשתי ומצאתי את GYE שהיה לו אתר קטן באנגלית וקבוצות תמיכה טלפוניות. ראיתי את הפוטנציאל העצום של זה, התחברתי לאותו חסיד שהקים את המיזם, ומאחר ויש לי רקע טיפולי כמטפל בהתמכרויות וגם כמנהל פרויקטים – ביחד הרמנו את האתר לרמה יותר מקצועית, נסעתי לאמריקה חמש פעמים, נפגשנו עם רבנים וגדולי תורה, פיתחנו את האתר מחדש, ואפילו שלחו את החומרים שלנו לרשת בתי הספר 'תורה ומסורה'. בנוסף הזמינו אותנו לעשות את זה ביידיש לקהילה של סאטמר. בזכותם יש לנו גם אתר ביידיש, עומד לצאת אתר בצרפתית, ובהמשך יהיה גם בספרדית".

מהם היקפי הביקוש לשירותי התמיכה והייעוץ שאתם מספקים?

"לצערנו הביקוש מאוד רחב. יש עשרות אלפי יהודים שנופלים בדברים האלה. זה ממכר ואין חסינות. אם פעם היית אומר לי שזה בעייתי מאוד, לא הייתי מאמין עד כמה. אבל אחרי כמה שנות עבודה אני מבין עד כמה אנו לא מבינים את קצה הקרחון של ממדי התופעה. אנשים רבים וטובים נופלים בכך. יש סרטונים באתר של רבנים חשובים מדברים על כך. כל הכנסים נגד האינטרנט הם לא סתם – רבנים גדולים רואים למרחוק ומבינים עד כמה בעייתי הנושא.

"השטן הצליח להיכנס כמעט לכל בית יהודי דרך המחשב. הכל נגיש ואנונימי. בדורות קודמים אבותינו היו צריכים להתאמץ מאוד כדי לרדת למטה, אבל היום כל מ"ט שערי הטומאה נמצאים בביתם של יהודים רבים. אמנם קשה להיפטר לחלוטין מהאינטרנט, אבל צריכים לשים מסננים, לא לתת לילדים לגלוש חופשי, ואם מישהו נפל – יש לנו פתרונות".

הפתרונות ששטלצר מדבר עליהם כוללים תכנית שלמה של 20 כלים שנותנת מענה לכל רמות המאבק, החל מנפילות רגעיות וכלה בהתמכרויות קשות. "יש לנו מייל יומי שאנשים מקבלים מאיתנו, ובו עצות למימוש עצמי ופעילות גופנית, עצות להקמת גדרות וסייגים וכו'. בנוסף ישנה טבלת ה-90 יום – מחקר מראה שאם אחרי 90 יום מפסיקים את הפעילות השלילית, מבחינה מדעית קל הרבה יותר להתמודד לאחר מכן. התוכנית כוללת למשל שְבועות על תשלום קנסות בגין נפילות. עליהם להגדיר שלושה דברים שצריכים לעשות לפני גלישה במקומות אסורים – למשל, לקרוא תיקון הכללי, לעשות ספורט במשך שעה ולדבר עם חבר. אם אותו בחור לא יעשה את אותם שלושה דברים – הקנס יהיה הרבה יותר גדול, על פי אותה שבועה. זה עובד מאוד טוב עם אנשים יראי שמים, ומחדד את ההשלכות של החטאים שנפרצו בגין חוסר גדרות".

אתם פונים לא מעט למגזר החרדי. יש כאן איזשהו דיסוננס – בד"כ לא נעים לדבר על הנושאים האלה, ובנוסף יש מחשבה שאולי אתר כזה דווקא יכול לתת רעיונות שליליים לגולשים שונים.

"כמובן שזו שאלה שהתמודדנו איתה בעזרת ועדי רבנים וגדולי דור שתומכים בנו. אנו מאוד רגישים לנושא הזה. אבל אם יש למישהו אינטרנט פתוח שיכול להגיע אלינו – אני הוא הסכנה האחרונה עבורו. באתר אין שום נזק שיכול להיגרם לאדם בוגר. הם גם יכולים לראות את הכאב של האנשים המכורים, באיזה גיהנום הם נמצאים ועד כמה הם רוצים לצאת".

מה לגבי חילונים? חלק גדול מהתכנים באתר שלכם מכוונים לאמונה, ליראת החטא וכו'. דברים כאלה פחות יכולים להשפיע על ציבור שאינו תורני.

"נכון, יש לנו קצת חוסר בפנייה לקהל החילוני. האתר גם פחות מתאים לנערים צעירים בגיל 14. עכשיו אנחנו בהקמת אתר חדש שנותן מענה אוניברסלי-חילוני, כולל לציבור יותר צעיר. יש ארגון חילוני אמריקאי בשם Fight The New Drag שעובד על הנושא הזה עם בני נוער בארה"ב. אנחנו מתרגמים את האתר שלהם ונתחיל לעבוד איתם בשיתוף פעולה. המצב אצלם הרבה יותר חמור, אלא שהרבה פחות אנשים אצלם מבינים את חומרת הבעיה".

אינטרנט מסונן יכול לפתור לחלוטין את הבעיה? כלומר, אם יש לנו קוראים שבביתם מותקן אינטרנט מסונן ברמה כזו או אחרת – הם יכולים להיות רגועים?

"ממש לא. כמובן שאינטרנט מסונן הוא חובה, וזה פותר אחוז גבוה מהבעיות, כי הרבה נופלים בזה בטעות או במקרה. בכלל, אין מספיק מילים להגיד עד כמה זה חסר אחריות להחזיק אינטרנט לא מסונן. אבל מצד שני זה לא הרמטי לחלוטין. יש אנשים וילדים שיודעים לעקוף את זה. הרי תמיד יש את המחשב של החבר או את המחשב בקפה-אינטרנט וכן הלאה. יש קהילה חרדית מאוד סגורה באמריקה שיש לה חוק שאוסר מחשב בבית, אבל יש להם טלפונים רגילים. אין היום טכנולוגיות לסנן כל מכשיר. כל הזמן יוצאים מכשירים חדשים שאי אפשר לסנן אותם לחלוטין. הסינון הוא לא הפתרון היחידי, אבל זה צעד ראשון וחשוב שאי אפשר בלעדיו".

מי מממן את פעילות הארגון?

"רק מתרומות. אנחנו לא גובים תשלום על שום שירות. רוב כוח האדם שלנו מורכב ממתנדבים. יש לנו גם הפניה למטפלים, לתרופות ולמרכזי גמילה, אבל זה ברמות הקשות ביותר. ניתן לומר שיש לנו מענה רציני לכל סוג בעיה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל הכבוד לארגון החשוב – שמור עיניך – אתר מצויין: http://www.gye.org.il

האתר הזה הציל את החיים של החבר הכי טוב שלי, אשריכם!

בתור אחד שחייו ניצלו בזכותם,אבל עדיין צריך להיות עם שתי עינים פקוחות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture