שטייניץ: "המהפכה של הגז תתורגם לבריאות הציבור"

"יש לנו מספיק גז כדי להצדיק לפחות שני צינורות ליצוא והתחזיות מדברות על כך שכמויות הגז בים יהיו גבוהות בהרבה", אמר שר האנרגיה שהוסיף כי "לא חברות האנרגיה מנהלות את משק האנרגיה, אלא הממשלה"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

"יש לנו מספיק גז כדי להצדיק לפחות שני צינורות ליצוא של גז והתחזיות מדברות על כך שהכמויות של גז בים יהיו גבוהות בהרבה", כך אמר הבוקר (ג') שר האנרגיה יובל שטייניץ בוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה בשיתוף "כלכליסט".

"אנחנו בעידן חדש. לפני שנתיים אמרתי כאן בפורום הזה שאין מצב שאחרי 6 שנים של עיכובים, שבתקופה שלי כשר אנרגיה לא נתחיל לפתח את לווייתן ואת כריש ותנין. אתמול ביקרתי באניית הקידוח בלווייתן יחד עם ארבעה שרים בכירים מאירופה, שרי האנרגיה של קפריסין ויוון ונציב האנרגיה האיחוד האירופי", אמר שטייניץ. "קידוח לווייתן החל אתמול כאשר המקדח הגיע אל קרקעית הים, בעומק 1,800 מטר מתחת לפני מים".

"אתמול היה פה מפגש של שרי אנרגיה של האיחוד האירופי להתנעת צינור הגז הים תיכוני, מישראל ועד איטליה. מדובר צינור הגז הימי הארוך בעולם באורך 2,200 ק"מ ובעומק 3 ק"מ. זה פרויקט שאפתני שעל פי המחקרים של האיחוד האירופי ניתן לביצוע ואף כדאי כלכלית. לפני כשנה כשדיברתי עם צינורות לטורקיה ואיטליה זה נשמע כמו פנטזיה. לא היו יחסים דיפלומטים בינינו לבין טורקיה והועלו ספקות לגבי היכולת. עם טורקיה חידשנו את היחסים וקיימנו שלושה סבבים של שיחות על קשרים אנרגטיים וייצור גז מישראל לטורקיה. עם מדינות אירופה חתמנו אתמול על מזכר הבנות אחרי מגעים של חודשים", סיכם.

שטייניץ התייחס גם למדיניות העתידית של משרדו, תוך שהוא מעביר מסר לחברות האנרגיה, שנציגיהם ישבו בקהל: "העדיפות העליונה שלנו זה להשתמש בגז הטבעי לצורכי משק האנרגיה בישראל. לא רק כלכלית, כי הוא זול יותר, אלא גם מסיבות אחרות. אנחנו חייבים לספק ביטחון אנרגטי תוך שמירה מקסימלית על איכות הסביבה ובריאות הציבור. לכן, קודם כל נשתמש בגז הטבעי כדי לנקות את האוויר במדינת ישראל". כדוגמה למדיניות זו ציין שטייניץ: "התחלנו בנמרצות רבה בהחלפת הפחם והשנה זו הפעם הראשונה בתולדות ישראל שהגז הטבעי ולא הפחם או הסולר הוא המקור העיקרי בייצור חשמל.

"התוכנית היא שהפחם יירד אל מתחת ל-10% מייצור החשמל והודענו רשמית על ביטול בפרויקט תחנה פחמית שלישית. אנחנו פועלים להפוך את הגז לאנרגיה המרכזית בתחבורה. כלומר, המהפכה של הגז לא רק תתרום מיליארדים לחינוך בריאות ורווחה, אלא תתורגם לתמורה מאוד משמעותית לבריאות הציבור. אנחנו, ובעיקר ילדינו ונכדינו, יחיו בסביבה נקייה יותר בזכות מהפכת הגז הטבעי".

עוד הוסיף שטייניץ "לא נוכל לרוץ קדימה במהפכת הגז הטבעי אם אין לנו 3 שדות, 3 אסדות, 3 מערכות נבדלות ונפרדות בתוספת מערכות גיבוי עליהן אנו עובדים בתחום האנרגיה. הבטחנו לעצמנו 3 עשורים של שימוש בגז, כולל הכפלה של הצריכה. את העודפים שלנו נייצא. אנחנו צריכים להסתכל קדימה. המשימה שלנו זה לא להסתפק בכריש ותנין. המטרה שלנו היא לאפשר יצוא ולעודד גילוי וחשיפה של שדות חדשים. בדיונים אתמול עם האיחוד האירופי, הוצגה תחזית אופטימית של תגליות גז, יותר מהתחזית הרשמית שלנו שכוללות הכפלה ושילוש של הקיימות".

במסר לחברות הגז אמר שטייניץ: "מדיניות האנרגיה של ישראל נקבעת על ידי. אני שומע וקשוב לעסקים אבל לא תמיד האינטרסים של חברות האנרגיה ושל המדינה חופפים. כשר אנרגיה אינני מסתכל רק על כאן ועכשיו או שדה גז כזה או אחר. אני לא מסתכל רק על לווייתן או כריש ותנין, ועשינו את הכול כדי לאפשר את פיתוחם. אני מסתכל על אסדות גז נוספים שיתגלו בשנים הקרובות ומתכנן את אפיקי היצוא שלהם וזה מעודד השקעות אדירות. אני מקשיב לסקטור האנרגיה ולסקטור הפרטי, אבל בסוף המשינה היא שקובעת את המדיניות – מה לקדם ואיך ולאילו ככיוונים לפנות. אבל להזכירכם, לא חברות האנרגיה מנהלות את משק האנרגיה אלא הממשלה ומשרד האנרגיה".

לבסוף הוסיף שר האנרגיה, "הביקורים מהאיחוד האירופי מלמדים שישראל הופכת לשחקן משמעותי ולגיטימי במשק האנרגיה, לא רק פנימה אלא מול אירופה. לא רק בתחום ההייטק החשוב מאין כמותו, גם בתחום הגז הטבעי אנחנו על המפה. אנחנו על המפה הבינלאומית, האזורית, וגם האירופית בתחום הגז הטבעי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture