הונאת פונזי – מה היא, איך מזהים אותה וכיצד להימנע ממנה?

הונאת הפונזי הראשונה אשר נרשמה בהיסטוריה – אשר העניקה לטכניקת הרמייה הייחודית את שמה - בוצעה בתחילת המאה ה - 20 על ידי מהגר איטלקי בארה"ב בשם צ'ארלס פונזי

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

במאי 2017 הוקרן בהקרנת הבכורה הסרט "אשף השקרים", אשר עוסק בסיפורו הלא ייאמן של ברנרד מיידוף, האחראי להונאת הפונזי הגדולה ביותר שנחשפה אי פעם (בהיקף של מעל 65 מיליארדי דולרים), אשר כיכבה בחדשות הפלילים בשנים 2008 – 2009. מהי הונאת פונזי? וכיצד ניתן לזהות תרמית ולהימנע מהפסדי כספים? על כל זאת ועוד – במאמר שלפניכם.

הונאת פונזי – השקעות שאינן קיימות

הונאת פונזי, או תרמית פונזי, הינה הונאה של משקיעים המתבססת על "חוקי פירמידה", אשר מבטיחים למשקיעים תשואה גבוהה על הקרן – כאשר למעשה, התשואה משולמות מתוך כספי התשלומים של משקיעים חדשים. בהונאת פונזי, לא מתבצעת רכישה של מוצרי ההשקעה, אלא אלו נצרכים על ידי מבצע ההונאה – תוך גרימת הפסדים כבדים למשקיעים. חשוב להבין, כי בסביבת ריבית אפסית, כאשר אטרקטיביות מוצרי ההשקעה עולה ככל שהסיכון להפסיד את הכסף עולה גם – הרצון לאתר השקעה רווחית הופך אותנו "טרף קל" עבור מנהלי השקעות מפוקפקים.

הונאות פונזי מפורסמות בהיסטוריה

הונאת הפונזי הראשונה אשר נרשמה בהיסטוריה – אשר העניקה לטכניקת הרמייה הייחודית את שמה – בוצעה בתחילת המאה ה – 20 על ידי מהגר איטלקי בארה"ב בשם צ'ארלס פונזי. פונזי החל זאת במכירה לאנשי עסקים בארה"ב קופונים אשר רכש באירופה – וגייס כספי משקיעים למימון השיווק של אותם קופונים. בהמשך, גילה כי גיוס כספי המשקיעים היה רווחי יותר משציפה, והוא המשיך לגייס משקיעים מבלי לרכוש את השוברים או למכור אותם, תוך שהוא מבטיח למשקיעים תשואות גבוהות, ומספק את חלקן מכספי משקיעים חדשים. כמו כן, שכנע את המשקיעים להמשיך ולהשקיע גם את התשואות במיזם. כלל הרווחים מהונאת הפונזי הזו, הרשומה כראשונה בהיסטוריה, הגיעו לשווי זהה לערך של מעל מיליון דולרים היום.

אך הונאת הפונזי בהיקף הגבוה ביותר שידע העולם הייתה זו של ברנרד מיידוף, בתחילת המאה ה – 21.

מיידוף, יו"ר החברה למסחר בניירות ערך וגם יו"ר דירקטוריון הנאסד"ק, היה מנהל השקעות בעל מוניטין יציב וחיובי, אשר ניהל את השקעותיהם של עשירי המדינה כמו גם את אלה של מוסדות פיננסיים, ארגוני צדקה ואף בני משפחה. בשנת 2008, עם פרוץ משבר ה – "סאב פריים" בארה"ב, ביקשו רבים ממשקיעיו למשוך את השקעותיהם – מה שהיה, כמובן, בלתי אפשרי – מפני שלא היו השקעות כאלה כלל. לקראת סוף שנת 2008 נחשפו היקפי ההונאה – מעל 50 מיליארד דולרים. בעקבות כך, מספר רב של משקיעים הפסידו את כל הונם, וחלקם אף בחרו לשים קץ לחייהם.

מיידוף עצמו עמד למשפט, וגזר דינו – מעל 150 שנות כליאה. בשנת 2010 התאבד אחד משני בניו, ובשנת 2014 נפטר בנו השני לאחר מאבק במחלת הסרטן.

ושוב, בשנת 2016 הסעירה שוב מדורי חדשות פלילים ברחבי העולם הונאת פונזי חדשה בהיקפים אדירים – והפעם דווקא בסין. מעל מיליון משקיעים נפגעו בהונאה במערכת מקוונת להלוואות בשיטת Peer to Peer (הלוואות חברתיות), כאשר מעל 90% מההלוואות שפורסמו היו למעשה מזוייפות. היקף ההונאה – כ – 7.5 מיליארדי דולרים (50 מיליארד יואנים).

גם בישראל דווח לא אחת על הונאות פונזי – בקנה מידה קטן יותר, כמובן. בשנת 2013 הורשע מנהל ההשקעות ערן מזרחי בהונאת פונזי בסדרי גודל של מעל 50 מיליוני שקלים ממעל 100 משקיעים; ובשנים 2015 – 2016 דווחו חדשות הפלילים על חשד להונאת פונזי בפעילות "קרן קלע", בשיעורים של כמעט חצי מיליארד שקלים.

בוחרים השקעות בטוחות – כיצד להימנע מהונאת פונזי

בחירת השקעות הינה מלאכת מחשבת, אשר חשוב שתתבצע בתשומת לב רבה. חדשות הפלילים ידווחו כי במרבית המקרים של הונאות פונזי, תנאי ההשקעה והתשואות המובטחות היו ריאליות אך גבוהות ביחס לתנאים והתשואות הממוצעים בכלל מוצרי ההשקעה – וזו הסיבה לאטרקטיביות ההשקעה. על כן, הכלל הראשון יהיה לבדוק במשנה זהירות כל משקיע ומוצר השקעה שמציע תשואות גבוהות. הנה שלושה סימנים שכדאי שיעוררו בכם את הרצון לבחון את ההשקעות שלכם ולוודא כי לא מדובר במאמר הגדול הבא של מדורי הפלילים:

  • התשואות המדווחות בהשקעות שלכם הן גבוהות מהממוצע באופן עקבי.
  • בניגוד לתנודות השוק, ההשקעות שלכם מציגות רווחים יציבים יחסית.
  • אין שקיפות מלאה בנוגע לניהול הכספים בהשקעות שלכם – חשוב שתדעו, כי כיום, בניהול תיק השקעות, הן למשקיע והן למנהל תיק ההשקעות אפשרות להיכנס לחשבון ההשקעות המנוהל ולבדוק כיצד מחולקת הקרן.
  • אתם נתקלים בסירוב או בלחץ להשאיר את כספי הקרן כאשר אתם מבקשים לפדות את ההשקעה – למשל, כאשר נאמר לכם שחבל לפדות את הקרן כעת, כשאחד ממוצרי ההשקעה צפוי לתת תשואה גבוהה בקרוב, וכדומה.

חשוב לדעת כי זכותכם לקבל פירוט מלא אודות כל תיק השקעות שלכם. אם עולה החשד להונאה עקב גובה התשואות או החוסר בשקיפות בניהול הכספים – כדאי להתעקש על פדיון הקרן והפסקת ההשקעות החשודות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש גם מוסדי לימוד חרדיים שגובים סכומים גבוהים בנתינת ציקים בפעם אחת הפרוסים למספר שנים כך שבסה"כ התשלום פעוט ביחס "לתמורה" וממהרים שתחתום על חוזה "תמים" המחייב אותך למס השנים והנקודה הייקרית שאתה לא יכול לצאת ואם לפתע תבקש לצאת אבד כל כספך ויש לציין שהכל מעוגן ע"פ ההלכה כך שגם לבית דין אין מה לעשות עם טענות של החזר כספך לכן עצתי תבדקו טוב טוב מי האדם ואפ תבררו באינטרנט על המוסד או שם האדם ותקשו שתהיה נקודת יציאה בסכום סביר או שאם נתקלתם במוסד בעייתי כמו שאני וחבריי נתקלנו פשוט תברחו… ואנא אם יש לכם מכר שמספר לכם על שהוא מעוניין ללמוד קורס יורה יורה שחיטה וכו תזהירו אותו בבקשה זה הרבה כסף…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture