רכב חברה הוא אמצעי שבו משתמשות חברות גדולות במטרה לפתות עובדים שכירים לתפקידי מפתח. מלבד תעשיית ההייטק, רכב חברה קיים כיום גם במוסדות ציבוריים ובארגונים שלאו דווקא קשורים לעולם המחשבים והסייבר.
רכבי חברה קורצים לעובדים כי הם משחררים אותם מהצורך לדאוג לטיפולים שוטפים ונתפסים כמשתלמים מבחינה כלכלית. במסלולי ליסינג תפעולי משלם המעביד סכום קבוע מדי חודש וכל שאר ההוצאות הן על חברת הליסינג. העובד השכיר לא צריך להתעסק עם ביקורים במוסך, עם מבחני רישוי או עם טיפולים תקופתיים.
מצד שני, שווי השימוש ברכב חברה, שהוא למעשה המס שמנוכה משכר הברוטו של העובד שמחזיק ברכב, גדל בשנים האחרונות ולכן התמונה מורכבת יותר. זו גם הסיבה בגללה קשה להכריע בצורה חד משמעית האם רכב חברה עדיף על רכב פרטי, ויש לבחון כל מקרה לגופו לפי תנאי ההעסקה הנקובים בחוזה.
מחירי הדלק עולים והטבות הביטוח יורדות
הגדרת שווי שימוש גבוה יותר מאשר בעבר היא לא הסיבה היחידה לירידה בקרנם של רכבי החברה. גם מחיר המכוניות החדשות עלה בשנים האחרונות בכמה אחוזים בגלל פערים בין היצע וביקוש, ומחירי הדלק המאמירים הביאו מעסיקים להגביל את צריכת הדלק ברכבי הליסינג שהם מקצים לעובדים.
מבחינת ביטוח, ההבדל העיקרי הוא בין חברות ליסינג שמכסות רק את הנהג וקרובי משפחתו מקרבה ראשונה לבין חברות שמעניקות כיסוי מקיף עם צד ג'. בנוסף, יש חברות שמחייבות השתתפות עצמית בגניבות וכאלה שאינן רוכשות כלל את הביטוח המקיף אלא מטילות את ההוצאה על בעל הרכב. גם כאן השאלה היחידה היא איזה תנאים נקובים בכל חוזה העסקה ומה קובע המעסיק מול חברת הליסינג וחברת הביטוח שמייצגת אותו.
השיקול הכי חשוב: מה נוח לך?
נוחות היא פקטור משמעותי בהכרעה בין רכב חברה לרכב פרטי. זו מלכתחילה הסיבה לבחור רכב פרטי על פני שימוש בתחבורה ציבורית, אז כדאי לכל עובד שכיר לנסח לעצמו סדר עדיפויות ברור.
בחלק ממקומות העבודה והמשרות ניתן להתמקח מול המעסיק על שווי השימוש ולהשיג תנאים טובים יותר על רכב חברה. במקביל, כדאי לקחת בחשבון את החיסכון בזמן כאשר חברות הליסינג שולחות נציג עד הבית כדי שייקח את הרכב למוסך ומביאות במקומו רכב חלופי.
שווי שימוש גבוה, הגבלות בצריכת הדלק ועלויות ביטוח הופכות את רכב החברה לכזה שמתאים לעובדים שמשתמשים בו לנסיעה לעבודה בלבד. לעומת זאת, בעלי משפחות שמצפים לקבל מהרכב מענה גם לנסיעות ארוכות עם הילדים בסופי שבוע עלולים להתאכזב.
כמה פעמים ניסיתי לעבור לרכב חברה אף פעם לא השתלם. היום השוק מוצף רכבים משומשים טובים ואין מצב שרכב חברה ישתלם. לדוגמא: קניתי מאזדה 3 שנת 2006 במחיר 15000 ש"ח. היא רואה מוסך רק בשביל טיפול פעם ב-15000 ק"מ.
נכון, היא צורכת יותר דלק (10 ק"מ לליטר) וגם אין מובילאי. אבל בציבור החרדי הנסיעות הארוכות נדירות. בתמורה אפשר לבקש תוספת של 3000 ש"ח לחודש. אין מתנות חינם.
כתבה ריקה מתוכן.
זה באמת מאוד תלוי כמה נוסעים ומה כמות הדלק שמוציאים. לרוב האנשים רכב חברה יהיה קצת יקר מידי. למי שרוצה להתקדם לחדש יש ליסינג פרטי שזה לדעתי הכי הגיוני מבחינה כלכלית יש חברות כמו אלבר שעושות את זה יחסית בקלות
לא כל הנוצץ זהב. לרוב האנשים שרוצים ליהנות מכל מה שמביא איתו רכב חדש מהניילונים יהיה עדיף פשוט לקחת ליסינג פרטי וזהו.
מצטרף בחום לשמואל