צילום FREEPIK

רישום פטנט מא' ועד ת' – להפוך רעיון למציאות!

רישום פטנט הוא תהליך שיכול לקחת כמה וכמה שלבים, לא ניכנס לעומקו של עניין בכתבה זו – אך נשתדל לסקור את תמונת המצב הרחבה יותר על הנושא. כאשר נרשם פטנט, ניתנת זכות "לרושם", להשתמש בו, להציע אותו למכירה, ולעשות בו שלל שימושים עסקיים כאלה ואחרים, בין אם למכור אותו לאדם או גורם אחר, ובין אם לעשות בו שימוש עסקי בעצמו. האדם שנרשם דה פקטו "כבעל הפטנט", לא חייב להיות הממציא שלו. למעשה, ניתן לפצל את הרשומה כך שתגדיר מי הבעלים, תוך שברור שהוא לא הממציא

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

חשוב שתדעו על פטנט

ראשית כל, חשוב לציין – כי לא כל רעיון הוא פטנט מידי. לא בגלל שהוא לא חכם או יעיל, אלא שישנן הגדרות מקדימות, שמאפשרות "לרעיון", להירשם כפטנט. חלק מהסיבה לכך, נובעת מהסנטימנט או הפילוסופיה מאחורי רישום הפטנטים. שהרי, אם היינו יכולים לרשום כל רעיון כפטנט, ורק למי שרשם אותו הייתה זכות "לעשות בו שימוש", מה עם אנשים אחרים, שהיו רוצים להמציא משהו – שבמוקדם או במאוחר, היה מתבסס על "הרעיון הרשום"? שכן, רבים מהרעיונות וההמצאות, מתבססים על רבדים שהומצאו קודם לכן. על כן, רישום פטנט, ניתן במסגרת פשרה – מה אנחנו הולכים להשאיר לנחלת הכלל, ומה אנחנו הולכים לתת רשות לאדם מסוים, "לרשום על שמו".

כדי לקבל רישום לפטנט, יש עניין לתת תוקף ומעמד של "פטנט", כדרך ביצוע פעולות מסוימות, עמידה בתקנים, בבחינות ובקבלת אישור רשמי של מרשם הפטנטים – במדינה בו רושמים אותו. בין אם בישראל, או במקומות אחרים בעולם.

מתחילים מהסוף: תוצאתו של תהליך רישום פטנטים

על כן, האות ת', לכאורה, במדריך שלנו – התוצאה הסופית של רישום פטנט, הוא עצם כך שהוא באמת נרשם על ידי, ובאמצעות רשם הפטנטים המקומי במדינה. כדי להגיע למעמד הזה, על מגיש הבקשה, ויזם התהליך – להגיש בקשה הרשומה, מפורטת ומנוסחת באופן מקצועי, יעיל ובהיר – כדי שניתן יהיה ללמוד מה בעצם מוצע, ולמה זה ראוי להירשם תחת שמו של מגיש הבקשה. אל מול זה, אפשר שרשם הפטנטים ייבחן את הפרמטרים הראויים, לרישום הפטנט. אם הרשם קיבל ואישר את בדיקת הבקשה, זו התחלה של תהליך. המשך התהליך, הוא בחקר הפרמטרים, הבקשה הכתובה, וכמובן – באישורה. התהליך עם הרשם, מסתיים באישור הבקשה, או דחייתה. אישור הבקשה יניב "תעודת פטנט", המעידה על הפטנט/המצאה, לאותה מדינה.

קריטריונים מסוימים, אפשריים, לאישור הבקשה

על כן, בשלב הראשון – נמליץ ליצור פירוט הולם לבקשה. בין אם מדובר על מפרט טכני, שרטוטים, מידע רקע, המניעים להמצאתה וכיוצא בזה. רשם הפטנטים יכול לבחון את הקריטריונים הבאים, כדי לדעת אם לאשר בקשה נתונה:

  1. האם מדובר בהמצאה שטרם הוכרה בעולם? האם ניתן למצוא פטנט זהה, לרעיון שהומצא בעבר? (זו הסיבה, שכדאי גם לבדוק בעצמנו, טרם הגשת הבקשה – אם כבר קיים משהו זהה). אם לדוגמה יש ספר עם עלילה דומה, או רכיב תרופתי שהוא כבר רשום, וכיוצא בזה.
  2. האם מדובר על המצאה מקורית, או פיסת מידע שהיא חלק מנחלת הכלל, והיא דיי ברורה מאליו? לדוגמה, להוסיף סוכר לקפה שלך – זה אמנם לא פטנט רשום (כנראה), אך זה קונספט שהיה קיים זה דיי זמן רב, שייך להתנהלות הציבורית בלאו הכי – ולא מוסיף משהו חדש לעולם. תוסף מתוק, בריא, ומועיל, כמו גם מיטיב – שניתן להוסיף לקפה, לעומת זאת – יכול להוסיף משהו חדש לעולם, ועל פי כן יכול להתאים, לדעתנו.
  3. פרמטר נוסף, הוא באם ניתן להשתמש בזה לצרכים עסקיים, בין אם לענייני תעשייה או בדרך כלשהי שמאפשרת יצירת כסף. אם כי, לא בכל מקרה צריך להוכיח היתכנות עסקית. כלומר, לא צריך להוכיח שזה בר יישום, ובר אפשרות לקבל רווח כלכלי. שזה הגיוני, כי מי יכול לדעת את זה מראש? אמזון, עצמה, "השקיעה" חמש שנים, טרם התחילה להכניס רווחים – לפי מקורות מסוימים.

למידע נוסף…

ייתכן שישנם פרמטרים נוספים. ניתן להיוועץ עם גורמים מקצועיים ליתר בהירות בנושא. נציין גם, שישנם סוגים שונים של רישום פטנטים. מקומיים, עולמיים, זמניים – וכיוצא בזה. שיקול דעת, ובחינה עצמית יכולה להניב את הדיוק העצמי, לגבי אילו מהם לבחור, ובאילו נסיבות – בתהליך של רישום פטנטים.

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture