על רקע משבר הקורונה: משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון יאיצו את מועדי הסיום במקטעי העבודות בפרויקט נתיבים מהירים המתבצעות בנתיבי איילון. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "אנחנו עובדים כדי לנצל כל הזדמנות אפשרית כתוצאה מהמשבר ולהאיץ עבודות תשתית חיוניות"

משבר הקורונה העולמי שלא פוסח גם על ישראל הוא הזדמנות בכל מה שקשור להאצת פרויקטים של תשתית תחבורה. במסגרת החלטת משרד התחבורה, השבוע יחלו בחברת נתיבי איילון להרחיב את העבודות על פרויקט הנתיבים המהירים שמתבצעות בנתיבי איילון, ציר בו עוברות מדי יום 850 אלף מכוניות. בשגרה, החל מיולי 2019 העבודות התבצעו רק במתכונות של עבודות לילה בין השעות 23:00 ל-05:00 על מנת למזער הפגיעה בתנועה.

על-פי התוכנית של משרד התחבורה, בשל הירידה המשמעותית בהיקף התנועה בנתיבי איילון, נוצר חלון הזדמנות נדיר להאצת קצב ביצוע הפרויקט, כך כשבעתיד נחזור למסלול עסקים רגיל, נמזער ההפרעה בתנועה לציבור הנהגים ואף תוקדם פתיחת הפרויקט. לקיצור תקופת העבודות חיסכון כלכלי עצום ע"י פתיחה מוקדמת של נתיב נוסף והקלה משמעותית בגודש התנועה בציר התנועה העמוס ביותר במדינה.

במסגרת האצת העבודות יחסמו נתיבים באופן קבוע והעבודות יתבצעו גם ביום וגם בלילה שישה ימים בשבוע. השבוע יחסם במשך כל שעות היום והלילה נתיב ימיני באיילון לצפון בין מחלף השלום ללה-גרדיה ובשעות הלילה, במשך כל השבוע, תהיה חסימה הרמטית של נתיבי איילון בין מחלף השלום ללה-גרדיה. החסימה נדרשת כדי להסיר את גשרי השילוט האלקטרוני מעל הכביש ולהחליפו (בעתיד) בגשרים חדשים ומתקדמים מבחינה טכנולוגית שיותקנו במקומות אחרים בכביש.

בשבוע הבא יחלו עבודת 24/6 באיילון לצפון בין מחלף השלום למחלף ארלוזרוב כאשר במסגרת העבודות הללו ייחסם בכל שעות היום והלילה נתיב ימיני במקטע שבין מחלף השלום לארלוזרוב ובנוסף ייחסם במשך היום והלילה נתיב שמאלי בין גשר יהודית לגשר יצחק שדה.

פרויקט הנתיבים המהירים, מהווה אלטרנטיבה יעילה לרכב הפרטי ומאפשר נסיעת חינם עוקפת פקקים תוך שימוש בטכנולוגיות כביש מתקדמות ובאמצעות מערך שאטלים אמין, מהיר ונח למרכזי התעסוקה בתל אביב רבתי. הפרויקט, כולל הקמת כ-75 ק"מ של נתיבים מהירים במרכז הארץ, לאורך נתיבי איילון, כביש 5 וכביש החוף.

מדובר בנתיב שיתווסף לנתיבי נסיעה קיימים כיום. וכן, הקמת 2 חניוני ענק "חנה וסע", הגדולים מסוגם בארץ, אשר יכללו סך הכל כ-11,000 מקומות חניה. עשרות אלפי נהגים, ישאירו את המכונית בחניון וימשיכו בדרכם לאזורי התעסוקה המרכזיים בתל אביב והסביבה. הנסיעה תהיה בשאטלים מתקדמים, מהירים, נוחים וללא עלות שיצאו בתדירות גבוהה החל מ- 6 בבוקר ועד 23.00. הפרויקט, בכללותו כולל סלילת הנתיבים והקמת החניונים, צפוי להסתיים בשנת 2025.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה: "כבר כמה שבועות שאנחנו עובדים במשרד התחבורה כדי לנצל כל הזדמנות אפשרית כתוצאה מהמשבר ולהאיץ עבודות תשתית חיוניות – בכבישים, בנתיבי העדפה לתחבורה הציבורית, ברכבות וברכבות הקלות. זה חשוב תחבורתית וזה חשוב כלכלית ומזרים כסף למגזרים במשק שכן יכולים להמשיך לעבוד ללא חשש בריאותי".

מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר אמר: "המצב הייחודי המתהווה בימים אילו – משבר קורונה המשפיע על הרגלי העבודה במשק ועל ירידה חריגה בהיקף הרכבים בנתיבי איילון, מאפשר לנו לחסום ללא הפרעה מספר נתיבים ולעבוד גם בשעות היום, מהלך שיסייע להקדים באופן משמעותי את לוחות הזמנים הצפויים. בשל כך, עם החזרה לשגרה נוכל לצאת מהמשבר בנקודת פתיחה טובה יותר לקידום הפרויקט הלאומי שיפחית את הגודש בכניסה למטרופולין תל אביב".