רכבת ישראל רכשה קרונות חדישים בעסקת ענק, שאמורים לשמש את הרכבת ב-20 השנים הבאות. הרכש, שנחתם בשנת 2014, התבצע בהיקף של כ-3.8 מיליארד שקלים, אך הקרונות שנרכשו נמוכים ב-20 ס"מ מרוב הרציפים הפעילים בתחנות.
שרת התחבורה מירי רגב הנחתה להקים צוות לבדיקה דחופה בנושא. מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה נזף בבכירי חברת רכבת ישראל: "הובא לידיעתי מידע מדאיג ומטריד לפיו הקרונות החדשים מסוג דאבל דק סימנס, שנרכשו בעלות של מאות מיליוני שקלים לרכבת ישראל אינם תואמים את גובה משטח העלאת הנוסעים".
לדבריו, "פער גבהים משמעותי בין רצפת הקרונות החדשים שנרכשו עוד בשנת 2016 למבני הרכבת שנבנו בשנים האחרונות מסכן את הנוסעים ולמעשה אינו מאפשר ירידה מהקרונות בשל פערי הגבהים". הוא הוסיף: "תמוה בעיניי מדוע מידע כה רגיש נעדר מהנהלת משרד התחבורה".
מרכבת ישראל נמסר: "הרכבת פועלת בהתאם לתקן האירופי לרכבות TSI PRM, ובכלל זה תקן המגדיר מרחק וגובה מירביים בין הקרונות לרציפים. תקן זה, ובכלל זה הבדלי הגבהים הרשומים בו, אושרו על ידי חברת הבקרה של משרד התחבורה, המאשרת בזמן אמת את כלל פעילות רכבת ישראל, ובכלל זה הצטיידות ברכבות".
"על אף שהקרונועים עומדים בתקנים המחייבים, ולמען מתן שירות מיטבי לכלל הנוסעים, הנחה מנכ״ל הרכבת (שנכנס לתפקידו כשלוש שנים לאחר הזמנת הרכבות) כבר לפני מספר חודשים את אנשי המקצוע למצוא פתרונות טכניים לצמצום הפרשי הגובה ושיפור השירות וזאת על אף עמידה בתקן האירופי".
"סוגיית גבהי הרציפים מעסיקה את מרבית חברות הרכבות בעולם, ובישראל סוגיה זו מתחדדת שכן רכבת ישראל מפעילה כ-70 תחנות אשר נבנו בעשורים שונים ובגבהים שונים, חלקן עוד בתקופת המנדט הבריטי. בנוסף בשל שנים של תקצוב חסר שהביאו למחסור בצי נייד, מופעלים היום סוגי רכבות רבות, חלקן מיושנות, על מנת לעמוד בביקוש הגובר לשירות רכבתי. רכבת ישראל תמשיך לעשות הכל לטובת שיפור השירות לטובת ציבור הנוסעים".
חלם – זה כאן.
ארנבונצ'יק אתה מעליב את החלמאים