מאמר לשולחן שבת • פרשת ויישב • נר ראשון של חנוכה

מאמר לשולחן שבת לפרשת ויישב בשילוב מאמר לכבוד נר ראשון של חנוכה • ביאור עניין מוסיף והולך ותירוץ על קושיית הבית יוסף הידועה

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

במוצאי שבת פרשת ויישב אנו נדליק יחדיו כל בית ישראל בכל קצוות תבל את נר הראשון של חנוכה, את נר העצמה והשלהבת ‏היהודי, שלא תכבה לעולם, לאחר אלפי שנים של צרות ורדיפות מימי אברהם אבינו דרך יוסף הצדיק כלה עד לדורנו אנו, מתייצבים אנו ‏במוצאי שבת להכריז את ניצחון בחינת יוסף ניצחון הקודש והטהור על הטמא והמחולל, מה טוב יהיה להביא את הקשר הבל ינתק של ‏פרשיות התורה למאורעות ומועדי השנה, וכפיי שכבר הורונו רבותינו זיע"א שהקריאה מעוררת את הזמן.‏

קרא עוד:‏

‏[‏postim‏]‏

פרשתנו פותחת במילים 'וישב יעקב בארץ מגורי אביו…' 'אלא תולדות יעקב יוסף', הרה"ק מרימנוב זיע"א ביאר את חובת העבודה של ‏איש יהודי באיזה דרך הוא צריך לעמול ולעלות במדרגות התורה העבודה היראה והחסידות' על פי הפסוקים הראשונים של פרשת ‏השבוע פרשת וישב, 'אלה תולדות יעקב' וכמו שכבר אמרו חז"ל 'עיקר תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים', ומה 'אלה ‏תולדות יעקב', 'יוסף', איש יהודי צריך לידע שתולדותיו כלומר מעשיו הטובים על פי התורה צריכים להיות בהוספה, לאחר כל מצווה ‏שעושה צריך להיות עוד מצווה, וזה מה שהתורה מתכוונת במאמר 'אלה תולדות יעקב' מי שעושה מצוות ומעשים טובים, אזי 'יוסף', ‏שיוסיף עוד ועוד מצוות ומעשים טובים.‏

מוסיף והולך – הקשר של הפרשה לנרות חנוכה

ידועה המחלוקת היסודית בין בית שמאי ובית הלל, האם ביום הראשון של חנוכה מתחילין עם נר אחד ומידי יום מוסיף והולך עד ‏לשמונה נרות ביום השמיני, או שביום הראשון מדליקין שמונה נרות ולאחר מכן בכל יום פוחתים והולכים עד ליום השמיני שבו ‏מדליקין נר אחד, לבית הלל הדין מוסיף והולך וביום הראשון מדליקין נר אחד וביום השמיני שמונה, ולבית שמאי הדין פוחת והולך ‏וביום הראשון הוא מדליק שמונה נרות וביום השמיני נר אחד, הרבה טעמים נאמרו לשני הצדדים, אך אנו הרי פוסקים כשיטת בית ‏הלל שמוסיף והולך, וזה גם מה שמרומז בפרשתנו אלה תולדות יעקב מה עושה איש יהודי לאחר שעשה תולדות לאחר שעשה מצוות ‏ומעשים טובים 'יוסף' הרי הוא מוסיף והולך לעשות עוד ועוד מצוות ומעשים טובים כרצון קודשא בריך הוא.‏

תירוץ על קושיית הבית יוסף

מרן הבית יוסף הביא קושיא לעולם אשר כבר מאות בשנים בהתקרב ימי החנוכה מתעוררים עליה עשרות תירוצים והסברים חדשים, ‏תלמידי חכמים מתייגעים כל שנה בחקר העניין של אם היה לחשמונאים בבית המקדש פח שמן אחד טהור וממנו הדליקו ביום הראשון ‏אם כן הנס היה רק מלמחרתו, כי ליום הראשון היה שמן, אז אמאי קבעו שמונת ימי חנוכה לזכר נס פח השמן היה להם לקבוע שבעת ‏ימי חנוכה לזכר שבעת הימים שלא היה להם שמן ובחסדי שמיים זכו כלל ישראל לנס עצום והדליקו עוד שבעת ימים את המנורה ‏הטהורה בלא שיהיה ברשותם שמן לימים אלו.‏

יש לבאר על פי חידושו של הגאון ר' חיים מבריסק זצ"ל, שביאר את הדברים על פי יסודו של הרד"ק, במלכים פרק ב' מובא סיפורה ‏של האישה השונמית שאף לה נעשה נס עם שמן, וכד השמן הקטן שלה מילא את כל הכלים הגדולים שהביאה לביתה בהוראת נביא ה', ‏ומזה החייתה את נפשה ונפשות צאצאיה, על פי יסודו של הרד"ק שמן זה היה פטור ממתן מעשרות, מכיוון ששמן זה אינו טבעי, הוא ‏שמן של נס של מעל לדרך הטבע, ולכן זה לא מחוייב במעשרות כשאר שמנים, אך נשאלת השאלה אם כן היאך הדליקו בבית המקדש את ‏המנורה בשמן של נס, אם אנו רואים ששמן שלא מדרך הטבע לא מחוייב במעשר אזי גם כן יהא אסור בהדלקה ‏בבית המקדש, אלא מחדש ר' חיים מבריסק יסוד עצום, שנס חנוכה לא היה בכמות השמן, מהכד קטן שלהם לא נהיה כמות לשמונה ‏ימים, הנס היה באיכות כד השמן הקטן, לא ניתוסף בו שמן ולכן זה נשאר שמן רגיל וטבעי אך קודשא בריך הוא עשה נס והשמן נהיה ‏איכותי ששמינית ממנו דולקת למשך זמן הדלקת יום שלם.‏

ועל פי זה מיושבת קושיית הבית יוסף שהנס היה כבר מהיום הראשון  שהרי ביום הראשון נשתמשו בשמן בשיעור שמינית הכמות ‏שזה היה מספיק באיכות, ועל כן זכינו לשמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל לשמו הגדול.‏

וכן אפשר לבאר על פי זה גם את טעמי המחלוקת של בית הלל ובית שמאי שהבאנו לעיל, לבית שמאי פוחת והולך כמו שהיה בבית ‏המקדש ביום הראשון כד שמן חזק באיכות שנחלק לשמונה ימים ובכל יום ויום נתמעט הכמות והוא הדין אם כן לנרות חנוכה שיהיו ‏מדליקים ביום הראשון שמונה נרות ויהיו פוחתין והולכין, אך בית הלל סוברים שאנו עושים זכר לנס שהיה בבית המקדש בבחינת ‏מה שראו, ביום הראשון ראו נס יום אחד ולמחר ראו נס של שני ימים וכן על זה הדרך מוסיף והולך.‏

שבת שלום וחנוכה שמח

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture