פסיקה מפתיעה: מותר להגיש תביעה ייצוגית לבית משפט חילוני

האם מותר להגיש תביעה ייצוגית בבית משפט חילוני? בתשובה שראתה אור באתר ישיבת בית אל נכתב שכן וזאת בתנאי שידוע שהחברה לא תופיע בבית דין | בבדצי"ם החרדים מבהירים: "אין שום היתר. איסור הליכה לערכאות בתוקפו עומד".

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

הציבור הד"ל לא מפסיק להפתיע: הרב ניר אביב מכולל דיינות בפסגות מפרסם תשובה הלכתית בה הוא מתיר להגיש תביעה ייצוגית בערכאות נגד חברה שצפוי מראש כי היא לא תגיע לבית דין.

קרא עוד:

[postim]

התשובה התפרסמה דרך אתר 'ישיבה' השייך לישיבת בית אל ומפעיל רשת של מנויים המקבלים מדי יום תשובות בהלכה דרך הדואר האלקטרוני. בראש התשובה מתנוסס שמו של הרב המשיב והפעם התנוסס: "כולל דיינות פסגות". כאשר בסיום התשובה מופיע שמו של הרב החתום על הפסק.

השאלה נוסחה כך: "האם מותר לפי ההלכה להגיש תביעה ייצוגית על עוול שנעשה לקבוצה מסויימת אע"פ שזה נעשה בבית דין שהוא לא תורני?". והתשובה שניתנה: "מותר להגיש תביעה ייצוגית משום שהחברה המזיקה, כמו שאר החברות בשוק, קיבלה על עצמה לפעול כפי הכללים הנהוגים במדינת ישראל ויודעת מראש שאם תעשה עוול או תגרום היזק תצטרך לפצות, ופועלת על דעת זה".

עוד נכתב בתשובה, "צריך לפנות בכל תביעה לבית דין הדן ע"פ ההלכה היהודית. אם הנתבע מסרב לבוא, נותן בית הדין כתב היתר לפנות לערכאות אזרחיות. אולם אם ידוע וצפוי מראש שהנתבע לא יגיע לבית הדין, כתב הפת"ש בסימן כ"ו שניתן לתבוע באופן ישיר בערכאות ואין צורך לפנות לבית הדין". ובסיום התשובה חתום הרב ניר אביב.

דיינים מבדצי"ם שונים איתם שוחח כתב JDN אמרו כי באופן עקרוני דבריו של המשיב נכונים אבל כיום ובזמן הזה חייבים לתת את הדעת על הזהירות בפניה לערכאות. "אדם יכול לפנות לבית דין לצורך הגשת תביעה, בדרך כלל לחברות גדולות יש מחלקה משפטית שכותבת 'אנו נדון רק בביהמ"ש' ומייד במקום יקבל התובע היתר פניה לערכאות". אבל בדצי"ם רבים מספרים: "בנקים וחברות ביטוח גדולות כן מופיעות בבתי דין כמו גם חברות מזון. יש מהפכה ושינוי בתפיסת החשיבה של החברות הגדולות". כך אומר אב"ד מפורסם באחד מהבדצי"ם החרדים.

"כיום כאשר הציבור החרדי מבין את גדול האיסור בהליכה לערכאות היה מומלץ להיזהר בתשובת מסוג זה" אומרים בבתי הדין.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

החברות הגדולות מעדיפות ללכת לבי"ד כשהם נתבעות כי הם יודעים ששם לא יחייבו אותם במיליונים כמו בבתי משפט ,
אבל כשהם תובעים ……

מדוע פסיקה של רב מכולל פסגות היא בחזקת "פסיקה מפתיעה"? . הכותרת שחצנית ומזלזלת. הרי כתוב שהפסיקה נכונה אז מדוע מתפתלים בקבלתה ?תורה היא תורה בכל כולל , כולם לומדים ומתעמקים באותו עולם מלא ומופלא , אנשי התורה בעולם הציונות הדתית רבים וחשובים לא פחות מהעולם החרדי. מתי תלמדו לכבד ולהוקיר תלמידי חכמים גם אם הם לא מהציבור שלכם" אנו נמצאים בימים של ספירת העומר לימדו ממה שקרה לתלמידי רבי עקיבא. הזהרו בכבודם של תלמידי חכמים ולומדיה.

בספר מעשה איש(כרך א' רכב) כתב מרבן של כל בני הגולה רבינו החזו"א כפי שהעיד הגר"ש גריינמן שהיה עימו בקידוש בשבת והציעו לו לקדש ואמר לו החזו"א, פעם ראשונה שאני שומע שרב מזרחי אינו אוסר את יינו במגעו.
עם כל הכאב והצער שש לנו שאחינו הגיעו למצב שכך דעת גדו"י האמיתיים עליהם, וניתן לכתוב מגילות ארוכות מגדו"י שהיו בדעה אחת כזו, אך יש להם דרך תשובה וכמו שאמר הרב יעקב יוסף בצואתו, הייתי קרוב לציבור המתישבים, אך בענין שרות לאומי, דעתי כמו הסטייפלר ושאר גדו"י שזהו יהרג ואל יעבור.
כל זמן שבכל עניני קדושה הם ורבניהם ימשיכו להתנהג כמעט כמו חילוניים, נתיחס אליהם ולפסיקותיהם כמו שהתורה מתיחסת לחילוניים.
אני הקטן שמעתי השקפה זו מעשרות גדו"י זצ"ל ושליט"א.

בספר מעשה איש(כרך א' רכב) כתב מרבן של כל בני הגולה רבינו החזו"א כפי שהעיד הגר"ש גריינמן שהיה עימו בקידוש בשבת והציעו לו לקדש ואמר לו החזו"א, פעם ראשונה שאני שומע שרב מזרחי אינו אוסר את יינו במגעו.
עם כל הכאב והצער שש לנו שאחינו הגיעו למצב שכך דעת גדו"י האמיתיים עליהם, וניתן לכתוב מגילות ארוכות מרוב גדולי ישראל שהיו בדעה אחת כזו. אך גם הם יכולים לחזור בתשובה אם רק ישמעו לדברים כמו שכתב הרב יעקב יוסף בצוואתו, "הייתי קרוב לציבור המתיישבים, אך בעניין שרות לאומי, דעתי כמו הסטייפלר ושאר גדו"י שזהו ייהרג ואל יעבור".
כל זמן שבכל עניני קדושה הם ורבניהם ימשיכו להתנהג כמעט כמו חילוניים, נתייחס אליהם ולפסיקותיהם כמו שהתורה מתייחסת לחילוניים.
אני הקטן שמעתי השקפה זו מעשרות גדו"י זצ"ל ושליט"א.
כולנו מחכים לחזרתם בתשובה.

א: אין הכותרת מתאימה לגוף הכתבה שהרי בכותרת נראה שהרב אומר מותר על דבר שהוא אסור בתכלית ובגוף הכתבה נכתב מפורש שדברי הרבנים שדבריו נכונים אלא כיום היה מומלץ להיזהר בתשובה מסוג זה.
ב: הרב הנזכר ענה תשובה מבוססת על גדול האחרונים הפת"ש לשואל הספציפי (ויתכן שבירר אתו פרטים אחרים) ולא ענה כתשובה כללית לכל שואל ומה עוד שדובר על שואל שירא שמיים ששואל מכולל שלם אם מותר או אסור כך שלא מוכרח שהרב לא נזהר בהוראות שיכולים להכשיל אנשים אחרים.
ג: לשמחתי אני מכיר את הרב החשוב שהוא ירא שמיים בתכלית ואת הכולל בפסגות , כל תשובה שיוצאת מהכולל הנ"ל עוברת מתחת ידיים של אב בית דין לירושלים לשעבר שכל דיינים שכהנו ומכהנים מעידים עליו שהוא מגדולי הדיינים שבדורנו, ואיך לא חששתם בכתבה מסוג זה בפגיעה ברבנים ותלמידי חכמים גדולים? האם שאלתם את הרבנים הנ"ל אם מותר לכתוב כתבה מסוג זה? חבל שבאתר כזה דווקא בימים האלה במקום להרבות שלום וכבוד לכפר ולתקן מקצת את האווירה של אבלות שבה אנו נמצאים על תלמידי עקיבא שמתו מפני שלא נהגו כבוד זה לזה, ממשיכים לזלזל בתלמידי חכמים, לא חסרים נושאים הרבה יותר מעניינים ומושכים את הקורא וללא פגיעה בשום ציבור. כדאי להסיר את הכתבה זו כמה שיותר מהר כי אפשר בהחלט לתבוע את הכותב ואת האתר בבית דין רבני על הוצאה דיבה רע על תלמיד חכם וציבור שלם [בערכאות מחמירים מאוד כשהמדובר הוא בפרסום לשון הרע בעתון. (סעיף 9)]. ונסיים בלשון הרמב"ם הקדוש פרק כא' בה' סנהדרין "אין ספק שהאיש או האנשים אשר דברו סרה על חברה קדושה ההולכים בדרכי ה' גדול עוונם מנשוא, וחייבים עונש גדול… כי גדול הכבוד אשר ראוי לחלוק לעוסקים במצוה ועיין עוד שם. יהי רצון שנזכה לנהוג כבוד לכל תלמידי חכם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture