שנאת נפש בלי חשבון / דעה

במאמר מיוחד שפורסם הבוקר (ראשון) ב'יתד נאמן' מתייחס חיים ולדר לתופעה החדשה שקוראת לציבור החרדי לערוך חשבון נפש "מדוע שונאים אותנו"? | התופעה ה'דאגנית' כביכול באה על רקע רגשי אשמה שנוצרים בקרבם בעקבות השנאה הרבה שהם רוחשים כלפינו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

לאחרונה יותר ויותר מדי אנשים מציעים לנו, החרדים לעשות חשבון נפש. מדוע שונאים אותנו, מדוע מתעבים אותנו, מדוע בכל הסקרים החרדים הם שנואים ביותר, מדוע יאיר לפיד קיבל כל כך הרבה מנדטים, ולאחרונה הגדיל לעשות העיתונאי נחום ברנע שהציע לחרדים לעשות חשבון נפש "איך זה שהציבור הכללי מוכן לקבל עליו גזירות כלכליות ובלבד שאת החרדים יכו שוק על ירך".

קרא עוד:

[postim]

בואו נחליט בתור התחלה, ואולי ראוי שיחוקק חוק מיוחד לשם כך, שהקריאה לחשבון נפש חייבת לבוא מצד מישהו שיש לו נפש יהודית טהורה, ולא מישהו שמבקש לקעקע את טוהר הנפש והתמימות החרדית, ובודאי שלא מישהו המשתייך לציבור פורק עול המתמודד עם בעיות קשות של חינוך קלוקל, חוסר גבולות, אלימות וריקנות נוראה. לכן כל מי שמציע לנו, החרדים, הציבור העדין והמופתי ביותר במדינה ובעצם בעולם כולו, שילך בבקשה לחפש את החברים שלו, את הילדים שלו וגם את הילדים של החברים שלו…

כעת נטפל בתופעה. מאיפה זה מגיע הרצון המוגזם הזה ל"חשבון נפש", דווקא מצד אנשים השונאים אותנו שנאה חסרת פשר וחסרת גבולות?

אם נרד לשורשים הפסיכולוגיים של התופעה, נגלה שמאחורי "הדאגה" והרצון לחשבון נפש מסתתרים רגשי אשמה מודחקים על השנאה שהם חשים כלפינו ועל הרעיונות שעולים להם בראש לגבי מה הם היו רוצים שיקרה לנו, רעיונות שחלקם הקטן יוצא מפיהם במפגשים סגורים בינם לבין עצמם, וחלקם הזעיר יוצא לתקשורת.

ברגע שאנחנו "אשמים", ברגע שאנחנו אלה שצריכים לערוך חשבון נפש, זה עושה את השנאה שלהם מוצדקת יותר וממילא לגיטימית יותר. הם מרגישים הרבה יותר טוב עם עצמם.

אם נרחיק ונחקור את התופעה נגלה שגם בשנאת הגויים ליהודים היה משהו דומה. אמנם תמיד היו גויים ששנאו אותנו כי שנאו אותנו. בלי להסביר דבר. אבל כשהגויים התכוונו ממש לפגוע בנו, הם היו זקוקים לאיזה תירוץ. מדוע הם עושים זאת. כלפי אומות העולם, וגם כלפי נשותיהם ובני משפחתם.

פה נכנס נושא "חשבון הנפש". אנשים שנחשבו משכילים המציאו בכל הדורות השמצות נוראות כלפי היהודים, כדוגמת "הפרוטוקולים של זקני ציון", הציגו את היהודים כמי שמושכים בחוטים ומנהלים את העלם. (רמז לכך ח"כ לפיד ג'וניור בדבריו לגפני "מדינת ישראל סיימה לקבל מכבודו הוראות".) כאילו שהחרדים נתנו כאן אי פעם הוראות.

הרעיון הכללי מאחורי הקו הזה הוא: "אנחנו לא שונאים אותם אבל אין לנו ברירה אלא לפעול נגדם מפני שהם מנסים לשלוט עלינו, הם מסכנים אותנו ועלינו להגן על עצמנו. ואם ההגנה הזו כוללת התקפה ואפילו פגיעה קשה –הרי זה כבר הכרח שלא יגונה".

בשלב זה נצטט כאן, בשינויים קלים, נאום של מישהו מפורסם מאד, ובשלב זה לא נגלה מי הוא. הנאום לא נישא לאחרונה אלא לפני כמה וכמה שנים.

הנה הנאום: "יהיה עלינו לפתור את השאלה היהודית. יש די מרחב מחיה בעולם, אבל יש להרפות מן הדעה שבורא עולם בחר ביהודים ולפיכך זכותם להיות טפילים הניזונים מגופם של אזרחים אחרים פרודוקטיבים".

"היהודים חייבים להתאים עצמם לעבודה ממשית ויצרנית כמו אזרחים אחרים שאם לא כן, יעמדו במוקדם או במאוחר בפני משבר שממדיו לא ישוערו".

"אם שלטון הכסף היהודי יימשך בארץ או מחוצה לה – הוא יוביל למלחמת אזרחים ואז התוצאה: לא תהיה ניצחון היהדות אלא השמדת היהודים בכל רחבי הארץ".

היטלר כבר אז הכין את הקרקע להשמדת הגזע היהודי על ידי הפצת תעמולת שנאה שהציגה את היהודים כטפילים (זוכרים מיקי לוי?) המוצצים את דמם של הגויים, ובעצם הצדיקה מראש פגיעה בהם.

יאמר ברורות: כמובן שאין בשום פנים ואופן להשוות שום דבר לשואה, וברור שכוונתם של משנאי הדת היא לא להשמיד פיזית את החרדים, אך יש להם בפירוש מכוונות זדוניות בכל הנוגע לאיכות החיים וליכולת לחיות חיים נורמטיבים ולשלול מאיתנו זכויות בסיסיות כמו קצבאות, הנחות באנונה, הבטחת הכנסה, אוכל לילדים, משפחתונים, חינוך, ויש המדברים גם על שלילת חופש בחירה ויציאה לחו"ל שזה ממש דיקטטורה במיטבה.

ואי אפשר שלא להזכיר שוב ושוב את דבריו של יאיר לפיד עצמנו ואתם תעשו את האנלוגיה.

כך כתב לפיד לפני כשנתיים בטורו בעיתון הנפוץ במדינה: "עזוב אותך מאידיאולוגיה, עזוב אותך מזה שאני לא מבין איך לא מציק לך שאתה חי על חשבוני, אבל אין לי כבר מאיפה לשלם על כל זה. היה, נגמר, אין יותר. לא רק לילדים שלך אין לי לתת, אלא גם לילדים שלי. האם אתה מבין איך זה גורם לי להרגיש"?

ובסוף משגר יאיר לפיד איום, שאיך שלא תסתכלו עליו, דומה להפליא לנאום ההוא של האיש הוא בשנה ההיא:
עלינו למצוא דרך, ידידי, או שזה יגמר רע. איך כתוב בתענית כ"ג: "או חברותא או מיתותא".

וכעת תגידו אתם כמה זה שונה מהמשפט המסכם ההוא: אני בטוח שגם אז היו חכמולוגים שקראו ליהודים לעשות "חשבון נפש", איך הגיעו למצב כזה שעם שלם נסחף למלחמת עולם שתפגע בו קשות –העיקר להכות ביהודים.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

העיקר שהטור הזה עיצבן אותם

צריך כ"א לערוך חשבון נפשו תמיד, בכל זמן אבל הכתבה- מילים כדורבנות.
נזכרתי בקוראי את הכתבה בדברי אחת העיתונאיות (נדמה לי אשת אחד השרים במדינה) אחרי סיפור המנגל ביום השואה: "אז מה הפלא שלא רוצים אותם בממשלה?, מגיע להם!" – המצפון של הגברת זועק.

איך עושים שאת הטורים החזקים האלו כל החילונים יקראו?
צריך מישהו שיפיץ את הלינקים של הכתבות האלו לכל המקומות אבל בהפצה חזקה!!

גדולה שנאה ששונאין עמי הארצות וכו'

הוא צודק חיים ולדר אין להשוות שום דבר לשואה יאיר לפיד ימח שמו הרבה יותר גרוע [לפחות בפוטנציה] מהיטלר

ולמה אריה דרעי היה צריך בריאיון לגלי צה"ל לגנות את דברי חיים ולדר? במקום להמשיך באותו קו, כן מר לפיד מדבר כלפי החרדים את אותם אמירות שהשמיע היטלר כלפי היהודים, הוא בחר להתייפייף ולגנות את ולדר. בושה.

נמאס לנו לשמוע שאנחנו אשמים בכך ששונאים אותנו, נמאס לנו לשמוע מכל מיני דוברים שמונו בידי עצמם לדוברים ומייצגים אותנו, את הציבור החרדי, כל מיני התנצלויות כאילו אנחנו פרזיטים וטפילים, אבל לא כולם.
גם הבקרת על דבריו של חיים ולדר מגיעים ממקום של התחסדות, די!! החברה החילונים שמה לנו אקדח ברקה כי הם מקנאים בנו. אנחנו נושאים את עוונותיהם על גבינו, בגללם לא נבנה בית המקדש! בגללם אנחנו בגלות! אנחנו לא נושאים בנטל? הם טפילים ופרזיטים – מהסוג הגרוע ביותר, וקנאתם בנו מוציאה אותם מהעולם!
די להתרפסות חברים, תרימו עיניים- תביטו בעיניים שלהם, ותאמרו (לא בקול כדי לא לומר מה שאינו נשמע) לכל הפחות לעצמך ולבית פנימה, (אם הם מקשיבים – זבשל"ם) . אנחנו בניו של מקום – ועושים חובתינו בשלימות – אתם פרזיטים וטפילים, אבל לא נורא- אחינו אתם, נישא אתכם על גבינו במסירות, לא נקום ולא נטור – אחינו אתם- אחינו הפרזיטים והטועים!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture