'שירת דבורה' מוכיח שמותר לשמוע שירת נשים? [פרשיית השבוע]

השבוע במדור פרשיית השבוע מסביר הרב יחיאל ברונר מה ההבדל בין שירת נשים לבין שירת דבורה ושירת מרים • שווה לקרוא

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

מדוע השבת נקראת 'שבת שירה'? מפני שהשבוע נקרא בתורה את שירת הים. שירת הים היא אחת מתוך שלושת השירות שבתורה, הנכתבת באופן מיוחד. חז"ל מכנים את צורת הכתיבה הזאת: אריח על גבי לבנה.

שירה, אינה זמרה. בגלל הבלבול שיש בנושא, נעשה קצת סדר בדברים: שיר, או שירה, זה סגנון של כתיבה ולא מנגינה.

סגנון השירה מתייחד במילים מיוחדות ובמשפטים שכופלים את עצמם במשמעותם הכללית, כמו, "זה קלי ואנוהו – אלוקי אבי וארוממנו".

דוגמה נוספת: "מרכבות פרעה וחילו ירה בים – ומבחר שלישיו טובעו בים סוף". ועוד אחת: "תהומות יכסיומו – ירדו במצולות כמו אבן".

לפעמים, בגלל המילים הלא שגרתיות המופיעות בשירה, אנו מתקשים בביאורן. מה נעשה? נעבור לחציו השני (המקביל) של המשפט, שם נמצא את המילה הנרדפת.

יש בתורה פסוקים רבים שאינם שירה, אבל הם כתובים בסגנון של שירה. נראה כי המקום הראשון נמצא כבר בפרשת בראשית, כאשר למך פונה לנשיו ואומר: "עדה וצילה שמען קולי – נשי למך האזן אמרתי, כי איש הרגתי לפצעי – וילד (הרגתי) לחבורתי".

גם בהפטרת השבת יש שירה – שירת דבורה.

בשירת דבורה יש סגנון מיוחד של אמירת דברי שבח לה', אך יש בה רק מעט משפטים כפולים כמו: "שמעו מלכים – האזינו רוזנים".

הפסוק המפורסם בתהילים "על שחל ופתן תדרוך – תרמוס כפיר ותנין", הוא צורה מצוינת להדגים את צורת הלימוד של השירה, משום שיש כאן הקבלה מוחלטת של שני חלקי הפסוק: שחל – כפיר, פתן – תנין, תדרוך – תרמוס.

אם מדברים היום על שירת נשים, ואחינו הטועים מבקשים להוכיח משירת מרים או משירת דבורה, אין צורך להיכנס איתם לויכוח.

הן שרו.
הן לא זמרו.

שבת שלום.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין המקרא יוצא ידי פשוטו, פירוש המילה "מחול " = ריקוד, פירוש "תופים" = כלי זמר או כלי נגינה, ואם הן לא זימרו אלא רק שרו אז איך תופים ומחולות מתחבר כאן ?
אגב לא באתי להקשות סתם אלא כדי להבין, אשמח לתשובה, תודה ושבת שלום !

לא צריכים להגיע לתשובה הנ"ל כי אפי' כן היה שירה וזימרה הרי שבכל אופן התורה מראה לנו ומספר לנו עליהן רק אחרי כל השירה של הגברים ובהפרדה מוחלטת וכנראה לא שמעו אצל הגברים כי שמעתי פעם שזו המקור של התופים שבעצם לכאורה סתם עושים רעש ולאי שירה כי הרי עם תופים לבד אי אפשר לשיר בניגוד לכל כלי שיר אחר ודו"ק והבן היטב, שבת שלום !

אכן, בתופים ובמחולות
למה?
כי הנשים לא שרו.
וכי מנין להן לדעת את מילות השירה?
רק מרים מנביאה ידעה.

שאר הנשים רקדו ותופפו
לא שרו ולא זמרו.

גם אם לא זימרו אלא שרו, ו"רק" רקדו ותופפו, זה לא פחות בעייתי מלזמר,, ואם התירוץ הוא שהארוע היה בהפרדה אז מה כל העניין בכתבה אם לזמר או לשיר כשעניין הריקוד והתיפוף הוא עדיין בעינו כשזה לא פחות גרוע מלזמר?? ..
אם התירוץ ניסגר כי הכול היה בהפרדה גמורה אז מכאן זה עונה על הכול,, ומה שמשאיר כל המאמר בכתבה כמיותר !

ברור שהכל היה בהפרדה מלאה וכן ששרו אבל בעזרת הגברים לא שמעו מחמת קולי הקולות של התופים …. אבל מה שרוצים להראות לנו היא שלמרות שאסור שיהיה תערובת וכו' אך אסור לקפחן ולכן התורה מתייחסת אליהן במיוחד ובנפרד !
[כמו שמצינו בבית המקדש שהתקינו והשקיעו עזרת נשים מיוחדת בשמחת בית השואבה ]

מדוע כותב המאמר מנסה לתרץ ששירת מרים אינה זמר אלא כעין כדיקלום או הקראה מתוך הכתב? מתוך דבריו עלולים חלילה להבין שהנשים שרו (קראו מתוך הכתב) בפני הגברים, כי אם מלכתחילה היה מדובר בהפרדה אז מדוע צריך בכלל לתרץ ששירה אינה זמר?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture