מעמד הר סיני: יסוד אמונתנו

איך יוכל אדם מן השורה בימינו לשמוע את הקולות שנשמעו בהר סיני? הרב ברוך צבי גרינבוים, ראש ישיבת דרך ה', כותב על פרשת השבוע

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

בפרשתנו אנו לומדים על המאורע המרכזי ביותר העומד בבסיסה של אמונתנו היהודית, מעמד הר סיני. על מעמד היסטורי זה שהיה חד פעמי בתולדות האנושות, מצווה התורה בספר דברים: "רק הישמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עינך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך, יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב".

ציווי זה הוא, לא רק שלא נשכח את  התורה שניתנה במעמד זה, אלא בעיקר את עצם המעמד, גודלו ותוקפו. כך היא לשון הרמב"ן בספר המצוות שלו: "שלא נשכח מעמד הר סיני ולא נסיר אותו מדעתנו, אבל יהיו עיננו ולבנו שם כל הימים… והוא יסוד גדול בתורה… כי היא מצווה עולמית ועם כל הדורות ידבר שלא ישכחו עניין המעמד ההוא שהיה לכל אדם במראית עיניהם ושמיעת אוזניהם, ושיעתיקו זה מדור לדור לעולם".

הבה נחשוב באמת כיצד מצווה עלינו התורה ש"יהיו עיננו ולבנו שם כל הימים" הרי אנחנו לא היינו באותו מעמד נפלא ונורא, אלא קיבלנו אותו במסורת מאבותינו הראשונים שהיו למרגלות הר סיני, ואיך מבקשת מאיתנו התורה שלא נשכח מעמד שלא היינו בו, ושיהיו עינינו וליבנו שם כל הימים?

עוד מבקשים אנו להבין, לשם מה חשובה לנו זכירתו של המעמד עצמו, והרי עיקרו של המעמד הייתה התגלותו של האלוקים ופרסום עשרת דברותיו, ובדברים אלו אנחנו מאמינים לגמרי ומראים בכך שאנחנו מאמינים בה' ומקיימים את מצוותיו, ומדוע אפוא יצוונו ה' על זכירתו של המעמד עצמו, והצורה שבה פרסם הקב"ה את אמונתו, צורה שזכירתה כלשונו של הרמב"ן לעיל "הוא יסוד גדול בתורה"?

כאילו ראוהו כל הדורות!

הרמב"ן בפירושו לתורה )דברים ד, ט) עונה על הארה זו ואומר: "והתועלת במצווה זו גדולה מאד", כי כשנעתיק גם כן הדבר לבנינו ידוע שהיה הדבר אמת בלא ספק, כאילו ראוהו כל הדורות, כי לא נעיד שקר לבנינו ולא ננחיל אותם דברי הבל ואין בם מועיל, והם לא יסתפקו כלל בעדותינו שראינו כולנו בעינינו וכל מה שסיפרנו להם.

לאור דברים אלו אנו מבינים לכאורה שצורתה וקיומה המעשי של מצוות זכירת מעמד הר סיני היא להעביר מדור לדור את העובדה שהקב"ה התגלה לכל עם ישראל, דיבר עם כולם פנים בפנים וגילה לכולם את רצונותיו. בהעברה זו מדור לדור, אנו מונעים את האפשרות של פקפוק וספיקות, שהרי אבותינו לא ישקרו לנו ויעבירו לנו את מה שלא ראו בעיניהם, והרי הדבר כמו שראינו כולנו בעינינו!

לחוש, להרגיש, לחיות

אך מהו אופן קיומה המעשי של מצוה זו? איך נעשה שיהיו עינינו וליבנו שם כל הימים? הרי בכל זאת רק שמענו ולא היינו שם בפועל?

מלשונו של הרמב"ן בביאורה של מצווה זו אנו למדים שהמצווה כוללת את החובה שיהיו עיננו וליבנו שם כל הימים, ושמשמעות ציווי זה למעשה הוא, שנחיה את עוצמת המעמד ונרגיש בליבנו כאילו אנחנו שם למרגלות ההר שהיה בוער באש עד לב השמים, ומסביבו חושך ענן וערפל, "ויחרד כל ההר מאוד".

אנו מצווים לעיין בפסוקי התורה ומדרשיה המתארים בפירוט את השתלשלות המעמד, ולנסות להרגיש ולחוש שותפים למעמד ההוא שאבותינו כולם חוו בעצמם, והעבירו לנו לא רק את התורה שקיבלו, אלא גם את הרגשתם ותחושותיהם בשעה שהקב"ה התגלה להם בנבואה, ברמות הגילוי והקירבה הכי גבוהים ומושלמים שבן אנוש מסוגל להגיע אליהם, והודיע להם "אנוכי ה' אלוקיך".

עלינו לחוש את "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר עשן" ולשמוע "קולות וברקים וענן כבד על ההר וקול שופר חזק מאוד", ולנסות לחוש במקצת את "ויחרד כל העם אשר במחנה".

מפני שאם נבין ואולי נזכה להרגיש את עוצמת החוויה שחוו אבותינו באותו מעמד, נזכה גם אנחנו להיפגש עם אלוקי אבותינו, ולהרגיש בכל ישותנו את קירבת אהבתו והשגחתו, ויהיו עינינו וליבנו שם כל הימים.

הקולות שלא פסקו

"את הדברים האלה דיבר ה' אל כל קהלכם בהר מתוך האש הענן והערפל קול גבול לא יסף" (דברים ה, יח). את המילים "ולא יסף" מפרש אונקלוס – "ולא פסק", כי קולו חזק וקיים לעולם )רש"י(, ואנו מטים את אוזננו ומנסים לשמוע, היכן הם הקולות הגדולים מאותו מעמד שלא פסקו והם קיימים לעולם?

כאן מגלה לנו התורה הנצחית שלנו שמעמד הר סיני הוא מאורע מתמשך, שקולותיו עדיין מהדהדים ונשמעים. דרך לימוד התורה הקדושה, יכול כל יהודי הרוצה לשמוע ולחוש את קירבת האלוקים, ולהתחבר אל מעמד הר סיני.

יכול כל יהודי ללמוד ברצינות את פסוקי התורה המדברים אודות המעמד ההוא, ואז יוכל לשמוע את הקולות… ולקבל וודאות באמונתנו היהודית. רק ע"י לימוד תורה ולימוד ענייני האמונה אפשר לקבל את הוודאות ואת החיבור עם האלוקים, כמו שלמדנו מדברי הרמב"ן "כי לימוד אמונת התורה הוא הלימוד בתורה" (רמב"ן בספר המצוות שם).

[המאמר מתפרסם בביטאון תלמידי הישיבה 'זו דרכנו']

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture