ברוך דיין האמת: כ"ק אדמו"ר מוהרא"ש שיק מברסלב זצוק"ל

מניו יורק התקבלה הידיעה המעציבה על הסתלקותו של כ"ק אדמו"ר רבי אליעזר שלמה שיק זצוק"ל, רבם של חסידי ברסלב ביבנאל ובקהילות נוספות ברחבי העולם • בן 75 היה בפטירתו • ארונו ייטמן ביום ראשון בבית העלמין ביבנאל – עיר ברסלב בגליל התחתון

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

אבל כבד ביבנאל 'עיר ברסלב' וברחבי העולם היהודי: הבוקר (שעון ישראל), הסתלק לגנזי מרומים כ"ק האדמו"ר רבי אליעזר שלמה שיק זצוק"ל, אשר כונה בחיבה על ידי מעריציו 'הצדיק מיבנאל'. מוהרא"ש התמוטט לפני מספר ימים במקום מושבו בניו יורק שבארצות הברית, ומאז הידרדר מצבו עד שנפטר היום בשעת בוקר מוקדמת, למגינת לב אוהדיו ומעריציו.

הצדיק רבי אליעזר שלמה זצוק"ל, נולד בירושלים בכ"א באייר בשנת ת"ש, לאביו גאב"ד מטאקאי הגה"צ רבי מנחם זאב זצ"ל, אשר עלו זמן קצר קודם לכן מהונגריה שבאירופה הבוערת. בילדותו למד בתלמוד תורה 'עץ חיים' של היישוב הישן, ולאחר שעקרה משפחתו לארצות הברית, בישיבה הנודעת 'תפארת ירושלים' של מרן פוסק הדור רבי משה פיינשטיין זצ"ל, בעל ה'אגרות משה'.

בהגיעו לפרקו נלקח כחתן אחר כבוד לבתו של כ"ק האדמו"ר מקאסאני מבני-ברק זצ"ל, בשנת תשכ"ב.

מוהרא"ש החל להתקרב לתורת רבי נחמן מברסלב בעודו נער. כאשר היה בן 16, נתקל לראשונה בספר 'משיבת נפש' המלוקט מתורתם של רבי נחמן ורבי נתן מברסלב, ומאז נמשך ליבו אל האור עד שהפך להיות אחד המשפיעים הגדולים הדולה ומשקה מתורה זו לתלמידיו.

שמו של המשפיע הצעיר והכריזמטי התפרסם במהרה, וכשנתיים לאחר נישואיו החלו להגיע אליו בחורי ישיבות ואברכים על מנת ללמוד אצלו, ובמקביל החל להתכתב עם מתייעצים רבים שפנו אליו מארצות הברית, מאנגליה ומישראל. מכתבים אלו לוקטו בהמשך לסדרת ספריו המרכזית – שו"ת "אשר בנחל" המונה כמאה ועשרים כרכים. אחד מתלמידיו הדפיס את קובץ המכתבים הראשון ללא ידיעתו וקיבץ אותם לחוברת בשם "נועם אשר בנחל". מאוחר יותר שונה שם הסדרה לשמה הנוכחי, כאשר בשם הסדרה רמוזים ראשי התיבות של שמו – רבי אליעזר שלמה.

לפני קרוב לארבעים שנה הקים מוהרא"ש את בית מדרשו בבורו פארק שבברוקלין, ניו יורק. שם נמשכו אליו המשפיעים החשובים רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, הרב חיים קרמר, הרב ניסן דוד קיוואק, הרב אליהו גודלבסקי והרה"צ רבי חיים שלמה רוטנברג ועוד רבים מתלמידיו וידידיו. שנים מעטות לאחר מכן, עם התרחבות השפעתו אל מעבר לים, החל להגיע רבות לארץ ישראל, לבקר את תלמידיו וחסידיו במרכזי הציבור החרדי ובערים טבריה וצפת.

בשנת תשמ"ו התיישב מוהרא"ש עם קבוצה מחסידיו ביבנאל שבגליל התחתון. במקום, שהפך למרכז קהילתו, מתגוררות כ-400 משפחות של חסידיו. לקהילה ישנם ישיבות, כוללים, בית מדרש ובית תבשיל. בשנת תשע"ב חנכו ביבנאל את בית הכנסת הגדול של חסידי ברסלב. עם התבססותה נפתחו בתי מדרש נוספים של מאות חסידיו קיימים בירושלים, בני ברק, אשדוד, בת ים, נתיבות, תל אביב, באר שבע ועוד.

מאז הקמת הקהילה הפורחת ביבנאל, חילק מוהרא"ש את זמנו בין ארץ ישראל וארצות הברית. בארה"ב, מקום מגוריו במהלך רוב השנה, קיים ריכוז נוסף של תלמידיו. מלבד בית מדרשו המרכזי בבורו פארק, הקימו תלמידיו בתי מדרש במונרו, במונסי ובוויליאמסבורג.

בשנת תשע"א הקימו חסידיו בוויליאמסבורג את 'מרכז חסידי ברסלב', המאגד תלמוד תורה, בית ספר לבנות, בית מדרש, ישיבה ובית דפוס המדפיס את ספריו של רבי נחמן מברסלב ותלמידיו ואת מאות הספרים של רבם.

בניסן תשע"ב עבר רבי אליעזר שלמה התקף לב חמור וניתוח לב פתוח. לאחר תקופת שיקום קצרה הוא שב להנהיג את מאות משפחות חסידיו.

לפני כשבוע חלה בדלקת ריאות, הוא הובהל לבית החולים במנהטן, שם אובחנה אצלו מחלת דם חמורה. עם היוודע השמועה על מצבו הקשה, נערכו תפילות וזעקות לרפואתו בכל רחבי העולם היהודי, אולם כבר נגזרה גזירה, ומצבו הלך והידרדר עד שהשיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.

ארונו יובא מארצות הברית לארץ ביום ראשון, והלווייתו תיערך בעירו יבנאל, שם גם ייטמן, בחלקת הקבר אשר רכש עם בואו להתגורר במקום לפני עשרות שנים.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל. אמן.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture