מסמך נדיר: מרן הגר"ש וואזנר על כתיבת ספרי יוחסין

חשיפה בפרסום ראשון: מכתב החושף את דעתו של מרן בעל שבט הלוי זיע"א על כתיבת ספרי יוחסין, ועל מעמדם של שבט "בני ישראל" מהודו שהותרו על ידי ה"רבנות הראשית"

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

בימים אלו נחשף מכתב מלפני למעלה מיובל שנים, נדיר בחריפותו מאת מרן הגר"ש וואזנר זצוק"ל ליבלט"א מרן ראב"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א, אשר בו חוגר מרן בעל "שבט הלוי" זיע"א כלי מלחמה למען שמירת כרם בית ישראל מבעיות יוחסין ופסולי חיתון, ומגלה דעתו כנגד הרבנות הראשית על התרת שבט "בני ישראל" מהודו.

כידוע לפני למעלה מיובל שנים התעורר שוב נידון יהדותם של שבט "בני ישראל" מהודו שהחלו לעלות ארצה, ואחד מבתי הדין של הרבנות הראשית החליט להתירם כיהודים, וזאת לעומת גדולי ישראל שיצאו בפסק הלכה שאין להתירם.

מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל מגדיר במכתב המתפרסם כעת בפרסום ראשון את המחאה נגד הרבנות הראשית בעניין כ"מלחמת מצוה", וכותב "מי שיש לו ריח תורה ויראת שמים יבין שאסור להתירם", מרן הרב וואזנר מודה באותה הזדמנות לליבלט"א מרן ראב"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א, וכותב לו באותו מכתב – "ואשרי לו שזכה לעמוד בשער".

קרא עוד:

[postim]

את המכתב מסיים מרן הגר"ש וואזנר בגילוי דעתו בעניין ספרי יוחסין, וכותב כי "מש"כ כ"ת בענין ספר יוחסין בזה"ז כבר ידוע דהגה"ק בעל ווי העמודים בנו של השל"ה הקדוש ציוה לבנו לערוך ספר יוחסין כי ע"י גזירות ת"ח נתערבו משפחות בישראל ומה נענה אחריו בשנת תשכ"ב ליצירה אחר כל התלאה שעבר עלינו

המכתב המעניין מקבל גוון מיוחד באספקלריית מאורעות התקופה, בעקבות כך שלאחרונה ישבו על המדוכה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, ויצאו בקול קורא – לפיו באם חוק הגיור יעבור, ניאלץ לכתוב ספרי יוחסין, ובוודאי שדעתו של מרן פוסק הדור זצ"ל תעורר הדים נרחבים לעמוד הכן לקראת אפשרות שתיתכן מציאות שכזאת שאכן ניאלץ לסדר ספרי יוחסין.

המכתב מובא להלן, וז"ל:
כבוד ידידי הרב הגאון הגדול ר' משה שטרנבוך שליט"א בעמ"ס מועדים וזמנים

אחדשה"ט ושלום תורתו

כהיום בא לפני הקול קורא של כב' בעניין פסק הרבנות של התר נישואין עם הכת שקורין עצמם בני ישראל – וכ"ת יצא במלחמת מצוה נגד הבי"ד דשרי, ואשרי לו שזכה לעמוד בשער, כי שיש לו ריח תורה וי"ש יבין שאסור להתירם, בין ע"י גרות בין שלא ע"י גרות- ע"י גרות דילמא ממזרים הם דמי עמד עליהם מעודם עד היום הזה להשגיח שיגרשו כדין וכהלכה ועוד מכשלים כאלו עפ"י הלכה- ולא ע"י גרות דילמא גויים נינהו דנתערבו בבנות הארץ, ועיין סופ"ק דיבמות לעניין עשרת השבטים- וכ' כ' הרשב"א ריש פ"ב דר"ה דלהעיד על כשרותו של אדם צריך ב' עדים כשרים מה"ת.. …

ע"כ פשוט כביעתא בכותכה דאסורים הם לבוא בקהל עד עמוד הכהן לאורים ותומים ויתברר יחוסם.. ואין להאריך בפשוט

והנני בזה ידידו ומכבדו דוש"ת
שמואל הלוי וואזנר

בשולי המכתב מוסיף הגר"ש:
נ.ב. מש"כ כ"ת בענין ספר יוחסין בזה"ז כבר ידוע דהגה"ק בעל ווי העמודים בנו של השל"ה הקדוש ציוה לבנו לערוך ספר יוחסין כי ע"י גזירות ת"ח נתערבו משפחות בישראל ומה נענה אחריו בשנת תשכ"ב ליצירה אחר כל התלאה שעבר עלינו

ידידו הנ"ל

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני נדהמת לקרוא את הכתבה שמכפישה ציבור שלם בעם ישראל!
מול דעתו של האדמו"ר המנוגדת יש לציין לרבנים אחרים שצידדו בעד. אין כל הסתייגות בכתבה ואפשר להבין ממנה שכל מי שהולך בדרך התורה יזהר לבל יתערב עם אותה "כת" של הודים "גויים" שה' ישמור.

ראשית, מהדברים שהאתר שאני נמצאת בו כעת מעיד על עצמו כי אינו מפרסם "לשון הרע" ובכן, זו ה-הגדרה ללשון הרע!, ידיעה שדואגת להכפיש ציבור שלם ללא שום הבחנה! לאותם הודים "בני ישראל" שאני נכללת בתוכם (אגב, יהודיה כשרה) יש מסורת ויש תיעוד! האם מישהו מוכן לבוא ולהגיד לאותה קהילה אתם לא יהודים?!, תסתפקו בקיום 7 מצות בני נח בלבד? האם יש מישהו שמוכן לערוב ולקחת את זה על עצמו?.

אני תוהה כיצד אתם האשכנזים בטוחים כ"כ ביהדותכם? למה שאנחנו לא נפקפק בדבר יהדותכם? והרי מהארצות שאתם באתם מהם התבוללות הייתה בשיא! כיצד אפשר להיות בטוחים שאתם יהודים כשרים וטהורים?!. כתבה שכל כולה הכפשה של ציבור שלם, לשון הרע, ורוע. פשוט בזיון! תקראו שוב את מה שכתבתם על עצמכם בלשונית "אודות" – הפרה בוטה של הכללים שלכם!!!

תגובה לאילנית

גדולי ישראל אסרו כל אתר אינטרנט חרדי. בעלי האתר הזה אינם יכולים להיקרא חרדים. מה שהם עשו זה זה הוצאת שם רע שזה הרבה יותר גרוע מלשון הרע. חז"ל אמרו שמי ששואל על אחרים צריך לבדוק אותו וכוונתי לבעלי האתר וחלילה לא כנגד גדולי ישראל האשכנזים שכל כוונתם טהורה.

דינם של קהילת בני ישראל נידו ןעל ידי הפוסקים ועניינם אינו פשוט כלל וכלל, ולכ אחד ואחת יש לברר באופן פרטי כמובן על עצמו, אך דברי פוסקי הדורות כתובים מפורסמים וידועים.
האשכנזים והספרדים חיו בקהילות שהיו להם קשרים רצופים עם שאר היהודים, היו להם רבנים ולומדי תורה רבים, וממילא נשמר הייחוס ולא התערבו גויים ונעשו קידושין וגירושין כדין. ממילא תהייתה של אילנית איננה רצינית.
אין צורך לנהל את הדיון ההלכתי כאן, המכתב של הרב וואזנר הוא ידיעה חדשותית ראויה מאד [במידה וזה נכון]. אולי היה לכותב להעיר בסוף הכתבה שאינו בא להציע את הסוגיא כולה, ויש בה אריכות וכו'…

ב"ה
תגובה ללא הודי.
לצערי קיומם של כל גדולי ישראל לאורך הדורות לא מנעה התבוללות קשה בקרב הקהילות השונות ובמיוחד בקרב קהילות אשכנז. האם מישהו היה חושב להטיל דופי בכלל האשכנזים?
ולעצם העניין- לא כתוב במכתב שנעשתה בדיקה מעמיקה על חיי הקהילה בהודו. בית הדין של הרבנות הראשית עשה חקירה מקיפה. כותב הכתבה שנקרא עיתונאי לא כתב שהרב אליישיב זצ"ל ישב בבית הדין הזה. הרב שטרנבוך קיבל לידיו את כל הנתונים והציגם בפני הרב וואזנר זצ"ל והרב וואזנר חזר בו. אתה מוזמן לבדוק את מהימנות הדברים בעצמך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture