ארגון הבריאות העולמי: זיהום אוויר עולה לכלכלות אירופה 1.6 טריליון דולר בשנה

1.6 טריליון דולר - זו העלות הכלכלית האדירה של כ-600,000 מקרי מוות בטרם עת ושל מחלות הנגרמות על-ידי זיהום אוויר באזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי ב-2010, כך עולה מהמחקר הראשון אי-פעם של עלויות אלה שבוצע בעבור האזור • סכום זה שווה כמעט לעשירית מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של כל מדינות האיחוד האירופי בשנת 2013 • עלות הנזקים בישראל לבדה: יותר מ-7.1 מליארדי דולרים!

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

המחקר החדש פורסם היום על-ידי המשרד האזורי לאירופה של ארגון הבריאות העולמי ועל-ידי הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (OECD) עם פתיחתה של פגישה רמת דרג בת שלושה ימים על סביבה ובריאות באירופה.

יותר מ-200 נציגים ממדינות אירופה, מארגונים בינלאומיים ומארגונים לא-ממשלתיים מתכנסים בחיפה, בין ט'-י"א אייר (28 ל-30 באפריל 2015) לבחינת הישגים, פערים ואתגרים ולקביעת קדימויות לעתיד.

"להגבלת ההשפעות הבריאותיות של זיהום אוויר יש תוצאות חיוביות ארוכות-טווח. העדויות שיש לנו מספקות למקבלי החלטות במשרדי הממשלה השונים סיבה משכנעת לפעול. אם מגזרים שונים יאחדו כוחות בנושא זה, לא זו בלבד שנציל יותר חיים אלא שגם נשיג תוצאות השוות הון עתק", אומרת ד"ר סוזנה ג'קאב, מנהלת האזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי. "עבודה חוצת מגזרים היא עמוד השדרה של תהליך הסביבה והבריאות, שהחל לפני 26 שנה, והיא רלוונטית עוד יותר כיום בדיונים המתקיימים בפגישה זו בחיפה".

דוח פורץ דרך: העלות הכלכלית של ההשפעה הבריאותית של זיהום אוויר באירופה

​העלות הכלכלית של ההשפעה הבריאותית של זיהום אוויר באירופה היא ההערכה הראשונה של הנטל הכלכלי של מקרי מוות ומחלות הנובעות מזיהום אוויר בחוץ – באוויר הפתוח ובפנים – בתוך מבנים ב-53 מדינות האזור.

העלות הכלכלית של מקרי מוות בלבד מסתכמת ביותר מ-1.4 טריליון דולר. אם מוסיפים לסכום זה עוד 10%, שהם העלות של מחלות הנובעות מזיהום אוויר, העלות מסתכמת בכמעט 1.6 טריליון דולר. בלא פחות מ-10 מדינות מתוך 53 מדינות האזור, עלות זו מגיעה ל-20% או יותר מהתמ"ג הלאומי (ראה נספח לנתונים לפי מדינות). במחקר נעשה שימוש במתודולוגיה שבה השתמשו בדוח ה-OECD לשנת 2014, והחישובים בו מבוססים על האומדנים הכלכליים העדכניים ביותר לגבי ההשפעות הבריאותיות של זיהום אוויר.

קרא עוד:

[postim]

הערך הכלכלי של מקרי מוות ושל מחלות עקב זיהום אוויר – 1,600,000,000,000 – שווה לסכום שחברות (societies) מוכנות לשלום כדי למנוע את מקרי המוות ואת המחלות האלה על-ידי ההתערבויות הדרושות. בחישובים אלה, נקבע ערך לכל מקרה מוות ולכל מחלק, ללא תלות בגיל האדם, ערך המשתנה בהתאם להקשר הכלכלי של כל מדינה ומדינה.

העלות הכלכלית בישראל מגיעה לכדי 7 מיליארד ו-164 מיליוני דולרים, המהווים 3.3% מהתמ"ג.

זיהום אוויר: הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות

תושבי חיפה הנתונים תחת הרושם החזק שהותיר 'דוח התמותה מסרטן' המצביע על עלייה בשיעורי התחלואה במפרץ, יכולים "להתנחם" כי ​יותר מ-90% מתושבי מדינות אירופה והאזור חשופים, בהיותם בחוץ, לרמות שנתיות של זיהום בחומר חלקיקי עדין הגבוהות מאלה שנקבעו בהנחיות ארגון הבריאות העולמי בנושא איכות האוויר. בשנת 2012 גרמה חשיפה זו ל-482,000 מקרי מוות בטרם עת עקב מחלות לב ומחלות דרכי הנשימה, מחלות כלי דם ושבץ וסרטן ריאות. באותה שנה גרם זיהום אוויר תוך-מבני ל-117,200 מקרים נוספים של מוות בטרם עת, ושכיחותם של מקרי מוות אלה במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית הייתה גבוהה פי חמישה משכיחותם במדינות בעלות הכנסה גבוהה.

.90% מהתושבים חשופים לזיהום. מפעלים במפרץ חיפה 
(צילום: באסל עווידאת-פלאש 90)

"הפחתת זיהום האוויר היא כיום נושא פוליטי בוער. איכות האוויר תהיה נושא מרכזי בוועידת השרים בנושא סביבה לאירופה, שתתכנס בגאורגיה ב-2016", אומר מר כריסטיאן פריס באך, מנהל הנציבות האירופאית לכלכלה של האומות המאוחדות(UNECE). "חמישים ואחת מדינות פועלות כיום במשותף למציאת פתרונות במסגרת הוועדה של UNECE על זיהום אוויר חוצה-גבולות ארוך-טווח. שומה עלינו לחזק עוד יותר את העבודה הזו להפחתת זיהום האוויר ולהרחיבה לאזורים נוספים".

"מעריכים שבישראל נפטרים כ-2,500 בני אדם בשנה עקב חשיפה למזהמים באוויר. המקור העיקרי לזיהום אוויר הוא תחבורה, בעיקר במרכזי ערים גדולות", אומר חבר הכנסת מר אופיר אקוניס, סגן השר להגנת הסביבה. "מאז 2011, מאפשר חוק אוויר נקי למשרד להגנת הסביבה לפקח על מזהמים ממקורות עיקריים כגון תחבורה, תעשייה ואנרגיה על-פי תקנים המחמירים ביותר. בכוונת המשרד להשתמש בכל המשאבים העומדים לרשותו להפחתת זיהום אוויר, מאחר שפירוש הדבר הצלת חייהם של אלפי בני אדם, וחיסכון של מיליארדים למשק הישראלי".

שיפור הסביבה והבריאות באירופה: עד כמה התקדמנו?

המחקר שבדק את עלות ההשפעות הבריאותיות של זיהום אוויר הוא רק מחקר אחד מבין מחקרים רבים שיספקו ראיות על ההשפעות הסביבתיות על בריאות שיוצגו בפגישה בחיפה.

בדוח חדש נוסף, "שיפור הסביבה והבריאות באירופה: עד כמה התקדמנו?" שפרסמו במשותף ארגון הבריאות העולמי ו-UNECE, נמסר שזיהום אוויר גורם עדיין לאחד מכל ארבעה בני אדם באירופה ללקות במחלה או למות בטרם עת. נתונים מסקרים אחדים בנושאים בעלי קדימות כגון מים ותברואה, איכות אוויר, סביבות יומיומיות של חיי ילדים, כימיקלים ואסבסט, שינויי אקלים ואי-שוויון בתחום הבריאות מראים שההתקדמות המרשימה שאמנם נעשתה, לא הייתה אחידה.

זיהום אוויר מפעל. צילום אילן מלסטרההשפעות הסביבתיות נבחנות. מפעלי תעשייה (צילום: אילן מלסטר)

צילום תמונה ראשית: יוסי זמיר-פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture