דער גרויסער שדכן

אתר JDN מביא לידיעת הציבור את הסיפור שמסעיר את היהדות החרדית בארה"ב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

ר' מנחם מנדל שיחי' מסתובב כבר דקות ארוכות ברחובה של עיר ביחד עם בנו הגדול נתן נטע, לא איש כר' מענדל, כפי שמכונה בין הבריות, יסתובב בשעות הצהריים בהם הרחוב הומה אדם ויביט לכל עבר כמי שמחפש משהו מסוים.

מענדל מיודעינו שהתגורר בשנות ילדתו בעיר הקודש ירושלים, השכיל לנצל את שנות הבחרות באהלה של תורה וקנה שם של 'מתמיד' כראוי וכיאה לאביו הגדול שלא מש מעמודי דבי מדרשא כל שנותיו, כל מכריו יודעים שיוצאי חלציו משרים אוירה של רצינות מסביב לד' אמותיהם.

לימים נשא אשה בת טובים מבית שמגדלים בו תורה, החינוך הזך והמשך קיום ערכי התורה אפשרו למענדיל להגות בתורת השם יומם ולילה ללא הרף, כאשר חוט של חסד נמשך עליו משמים, ודורות מפוארים לשם ולתהילה יוצאים מביתו ומפיצים נגהם. שבחים רבים נקשרו לראשו של בנו הבכור, נתן נטע, מעת בא בשערי לתלמודי התורה המובחרים ומשם לישיבה קטנה, נתן נטע זכה להרבות כבוד שמים בקרב חבריו לספסל הלימודים, ובמיוחד הוסיף להצטיין במידות שבין אדם לחברו.

השנים עוברות, מענדיל מלווה את נתן נטע עמוס החבילות לעבר מפתן הדלת, אמו עומדת מן הצד ודמעתה על לחיה בהודיה על העבר ובקשה אל העתיד, בנה הגדול נתן נטע נוסע ללמוד בישיבה גדולה מובחרת בארץ הקודש. האב ובנו אינם מסתירים את עיניהם הלחות בשעת פרידתם בטרמינל בנוארק, "ניצט אויס יעדער מינוט און לערען פלאסיג, זיי געבינטש" לואט האב את מילות הפרידה ומלמל את ברכת הדרך.

לא רק למען נפשו הטהורה מנצל נתן נטע כל דקה ללימוד התורה ולעבודת השם, זכור יזכור את בקשתם של אביו ואמו לגדול בתורה, יודע הוא היטב את גודל האחריות הרובצת עליו להמשיך השושלת לכבוד ולתפארה.

בימים ההם ובזמן הזה, שבועות אחדים לאחר 'זאת חנוכה' מצלצל הטלפון בקומת הכניסה של היכל הישיבה, מן האפרכסת נשמעת הבקשה  השגרתית: לקרוא לנתן נטע פ., סתם כך ביום חולין בעיצומו של 'סדר עיון' לא קרה שנתן נטע נקרא לטלפון, הרי עכשיו באמריקה אלו השעות המאוחרות של הלילה, אולי זהו הסבא שכבר זקן מופלג, התקשר להזמינו לסעודת שבת? אך לא, מעבר לאוקיינוס נשמע קולו של אביו: "נטע'לה, ר' הערשל ה. מקהילתינו רוצה לקחתך כחתן ולאחר כל הבירורים ראינו לנכון לקרוא לך לשוב הביתה, 'א חתן צו ווערען'. הפגישה תתקיים מחר בבית דודו הגר בקצה השכונה, 'גרייט אן עפעס צו זאגען פאר די מחותן' וכבר הזמנו עבורך כרטיס טיסה לשעה 12 הלילה.

ההתרגשות שפרצה בקרב כל בני המשפחה אינה ניתנת לתיאור, ב"ה שושלת הזהב ממשיכה וחסדי הבורא נמשכים ונשפעים, 'מכאפט אויס נטע'לה!'

*    *    *

אי שם בקצה השכונה מסתובבים מענדיל ובנו הבחור, המיועד להיות חתן בעוד מספר שעות, לחפש את הדירה בה מתגורר הדוד שם אמורה להתחיל הפגישה בין הצדדים בעוד 12 דקות.

ידידיו של מענדיל היודעים היטב שלא לריק מסתובב מענדיל עם בנו ברחובה של עיר, ניגשו לשאול אותו האם צריך עזרה, אך מענדיל בשלו, 'הכל בסדר ב"ה'. לו היה יודע מענדיל שלא הכל בסדר אולי היה עונה אחרת, אך את הנעשה אין להשיב.

לאחר שתי דקות של חיפושים נמצאה הכתובת המבוקשת ושניהם נעמדו סמוך ונראה למבואת הבית. בבוא הזמן הנכון והמכוון ינקשו בדלת. זה מעיין בדפי הסיכומים על הסוגיא שהכין לומר ל'מחותן' וזה טומן פניו בתהלים'ל להצלחה ולברכה שילך הכל כשורה על הצד היותר טוב.

על צג הטלפון מופיע מספרו של השדכן, ומענדיל מקבל את השיחה במהירות. 'יא יא, אנחנו כבר ממתינים ובזמן שנקבע נדפוק על הדלת' ממהר ר' מענדיל לעדכן, אך השדכן משום מה מתנשם בכבידות ובנימה מתנצלת אומר: "מענדיל תסלח לי אבל הערשל התקשר אלי עכשיו שבתו לפתע לא חשה בטוב ופונתה לבית החולים לבדיקות, נהיה בקשר בעוד מספר שעות לכשתשתחרר…

"נישט געפערליך" אומר לעצמו מענדיל אך מתכוון להרגיע בכך את בנו שעוד מאתמול שרוי כולו במסכת מתחים לקראת השמחה הגדולה. השניים שבים לביתם ומנצלים את הזמן לתת תנומה לעפעפיו של נטע'לה שבקושי הספיק להניח את פקלאותיו, לטעום קמעה ולפוש מטורח המסע.

כעבור דקות מספר, מתקשר אליו הערשל בכבודו ובעצמו, "יא, שלום וואס מאעכט דיין טאכטער?" -כמעט ואמר 'הכלה', אך ברגע האחרון אחז בלשונו ונמנע מלפרש-  "ב"ה" -עונה לו הערשל- "הגענו בחזרה הביתה, פשוט תקפה אותה חולשה כנראה מהמתח, לכן החלטנו להמתין עוד מספר חודשים עד שתגדל מעט, היא מדי צעירה, אך אני מבקש ממך תשמור לי על בנך, כי רוצה אני לקחתו לחתן לבתי".

*    *    *

מנחם מענדיל מניח את הטלפון על השולחן וראשו נופל עליו, מה אני עושה עכשיו? מה אני אומר ל'חתן'? איך אני מבשר זאת לאשתי ולמשפחה שכבר התכוננו מראש לווארט הצפוי הערב? איך יחזור בני לישיבה כאשר חבריו כבר עומדים ליד הטלפון ציבורי מוכנים לצעוק 'מ-ז-ל ט-ו-ב' 'נתן נטע איז געווערן א חתן', ועכשיו צריך לחזור לכותלי הישיבה בוש ונכלם?

בקושי רב הצליח להוציא בשפתיו לבנו ובני ביתו את הבשורה הקשה שהפכה באחת לט' באב פרטי על החורבן שנחת עליהם בהפתעה גמורה. אנה אנו באים? זעקתם עלתה אל האלוקים, האשת חיל מייעצת לבעלה "אולי נידור סכום נאה לצדקה בעבור הישועה שאנו זקוקים לה כאויר לנשימה?"

אצבעותיו של מענדיל רועדות מכאב ומתח, אך מחייגות מעצמן ל'מצמיח ישועות' שמדי יום ביומו מחלקים לחם וחלב לעניי ארץ ישראל. מי כמוהו זקוק יותר לישועות כאשר הוא בעצמו אינו יודע איזו בקשה לבקש, אולי בזכות פועל הישועות הרה"ק רבי ישעיה'לה קערעסטירר זי"ע יוושע?

העסקנים שמעבר לקו הטלפון רגילים לשיחות כגון זו, המתקשר אפילו לא שומע מה ששואלים אותו וכל כולו טרוד בצרתו האישית, אך הגבאי המסור שואל את מענדיל בעדינות: "אתה צריך הזכרה אצל ר' ישיעה'לה?" -"כן, כן, כן!" כמעט וצועק מענדיל. הגבאי שמח לבשר כי בעוד שעה וחצי יגיע שליח הארגון מלונדון אל ציון הקודש בקערעסטיר והוא מוכן ומזומן לפעול בהזכרה לכל המצטרך. "נתן נטע בן … לישועה וסעייתא דשמיא", לוחש מענדיל בתפילה, ומרים תרומה צנועה עם הבטחה שכאשר תבוא הישועה בקרוב יוסיף ליתן כהנה וכהנה.

ב'מצמיח ישועות' רגילים כבר כמעט מדי יום לטלפונים כאלו, הנציג בירושלים מופנה להתפלל בציון של אור החיים הקדוש זי"ע הטמון בהר הזיתים, הנציג שבצפת נשלח בהקדם לעבר הציון באתרא קדישא מירון להרקיע שחקים אצל התנא האלוקי הרשב"י ובנו זי"ע. הרי עוד יהודי מפנה את כל יהבו לעבר אותו צדיק וקדוש מקערעסטיר בכדי לזכות לישועות.

*    *    *

ביני לביני, מתקשר אל ר' מענדיל ידיד אחר, בטרם פונה הוא לענין שלשמו התקשר, הוא מתנצל ומבקש מחילת-חבר שאינו גורם לו עגמ"נ או חדירה לצנעת הפרט, "אבל לפני כמה שעות ראיתי אותך עם בנך ברחובה של עיר, בנך היקר עשה עלי רושם גדול של כליל המעלות, יש לי בת בשידוכים צנועה וחסודה, ולאחר הסכמת אשתי ובתי, מוכן אני לתת כל אשר לי בעבור חתן המתייגע בתורה" מפתיע החבר.

'מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות', לאחר בירורים קצרים מגיעים מכל עבר הדיווחים על ייחודיותה של הנערה, ולמחר נשמעו בביתם קול שבירת צלחת כאות לסימן טוב ולמזל טוב. רבי מנחם מנדל לא יכל להסתיר את התרגשותו במהלך הווארט, שם ביקש להודות בקהל רב, להשי"ת על כל רחמיו וחסדיו שעמדו אתו מיום היוולדו עד היום הגדול הזה, ובפרט הנס הגדול למעלה מדרך הטבע בזכותו של הקדוש והטהור רבי ישעיה'לה קערעסטיר זי"ע. "רבי ישעילה איז דער שדכן" אמר לידידים הרבים שגדשו את הבית הצוהל.

סיפורי ישועות רבים הגיעו למשרד מצמיח ישועות, קלסרים עבי קרס של מכתבי תורמים שראו את השופטים משנים פתאום עמדה לטובתם, ורופאים שעמדו משתוממים לנוכח התוצאות החדשות שהגיעו, מס הכנסה ביטל במפתיע חוב של קרוב למליון וחצי $ (1,500,000 $)!!!

אם גם אתם רוצים ליטול חלק בהמשך מפעלו הגדול של אותו צדיק וקדוש מקערעסטיר, חייגו למשרדי הארגון שבארה"ב 19143685199+ ובאירופה 2038070785+ או לתושבי ארץ הקודש 058-3213383, ושמכם יוזכר בהזדמנות הראשונה בציון המצוינת ע"י שליח מיוחד. ובימים אלו ישנה אפשרות אף בהזכרת השמות באתרא קדישא מירון על קברו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זי"ע ובנו הגדול רבי אלעזר זי"ע.

אילוסטרציה: מנדי הכטמן – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture