"האזעקה הזאת מפשטת את העקמומיות שבלב"

בעקבות המשך הירי על אזור הדרום, יצא העיתונאי בנימין רבינוביץ' לאשדוד לדבר עם רבה של העיר הרה"ג ר' יוסף שיינין שליט"א • "הקב"ה מאלץ אותנו להשבית את לימוד התורה של תשב"ר לכן כל אחד צריך להתחזק בלימוד התורה ביתר שאת וביתר עז ולהשלים את החסר של לימוד תשב"ר"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

ש: אולי בתחילת הדברים אבקש לשאול, כיצד עברה השבת האחרונה, שאם אינני טועה, לא היתה כדוגמתה בכל השנים האחרונות?

הגר"י שיינין: לא ישנו כל הלילה והתפללנו להקב"ה, וב"ה שהתפילות של כולם נשמעו. ראינו כאן ניסי ניסים. היו למעלה מעשרים טילים במהלך השבת וכולם יורטו על-ידי 'כיפת ברזל'. ב"ה שהחונן לאדם דעת נתן דעת לאותם מדענים וטכנאים שהמציאו דבר כזה שלא היה שום נזק. אמנם צריך להזהר כי זה מתפוצץ באוויר ויש רסיסים, ולכן כדאי להיות במקום מוגן, אבל למעשה אנחנו רואים שהקב"ה רוצה מאתנו רק 'לפשט עקמומיות שבלב'. מי ששומע את האזעקה הזאת יודע עד כמה שזה מפשט את העקמומיות שבלב. חז"ל אומרים וגם נפסק בשו"ע שמי שיש לו דין עם גוי שימשוך את זה לחודש אדר, החודש שבו יש מזל לישראל.

ש: איך באמת צריך להבין את מה שקורה, מה באמת רוצים מאיתנו?

הגר"י שיינין: כפי שאז הגזירה היתה רק 'לפנים' ובסוף היה פדות ורווחה, אבל זה גרם לדברים גדולים מאוד; 'לך כנוס את כל היהודים וצומו עלי…', כולם התכנסו והרבו בתורה ובתפילה, ומרדכי כינס את כל ילדי ישראל ולמד איתם, וזה מה שהקב"ה רוצה מאיתנו גם עכשיו, והוא נותן לנו 'אזעקות' כדי שנשוב בתשובה, שנתכנס יחד להיות באחדות ובעיקר להרבות בתורה ובמעשים טובים. מה שמדאיג אותי קצת זה שעכשיו הקב"ה מאלץ אותנו להשבית את לימוד התורה של תשב"ר. קצת חסר ההבל פיהם של ילדי ישראל, אבל תמורת זה כבר יצאתי בקריאה בכמה מקומות, שכל אחד צריך להתחזק בלימוד התורה ביתר שאת וביתר עז ולהשלים את החסר של לימוד תשב"ר. במקום להקשיב לכל החדשות, צריך לעזוב את זה ולעסוק בתורה. בחסדי שמים שלא תובעים מאיתנו קרבנות, אלא תובעים מאיתנו להגביר ולהתחזק בלימוד התורה.

ש: כיצד יהודים חרדים צריך להתנהג בימים כאלו כדי להוות דוגמא לכלל הציבור?

הגר"י שיינין: צריך להחדיר להם אמונה בהקב"ה ולהראות להם איך הקב"ה מרעיד את ליבנו ב'אזעקות', ורוצה שנעורר את הלב שלנו. גם יהודי שאינו שומר תו"מ באופן תדיר, הרי שבזמנים כאלו אפשר לראות, שלמרות כל הפחד בתי הכנסת היו מלאים. התפללתי בשבת בבוקר באחד מבתי הכנסת הספרדים הגדולים, וביהכנ"ס היה מלא וגדוש. אף אחד לא פחד. ההיפך מכך. היו שם גם יהודים שאפשר היה לראות עליהם שהם לא מגיעים בדרך כלל להתפלל. גם הם הבינו שזה זמן לתפילה. ב'סעודה שלישית' הייתי בבית כנסת אחר, וגם שם היו אנשים רבים. אף אחד לא מיהר לקום ולברוח כאשר נשמעה אזעקה, וישבו והמשיכו להאזין לדברי התורה שנאמרו.

ש: מה תפקידם של הרבנים בימים כאלו?

הגר"י שיינין: התפקיד הוא כמובן לחזק את הציבור. ישנם גם שאלות שונות בימים כאלו, כך באים אנשים באים לשאול אם לעזוב את העיר. זו שאלה מאוד קשה, אבל יש לנו כבר פסק הלכה ממרן ורבנן גדולי ישראל, ראש הישיבה הגאון הגדול רבי אהרן ליב שטינמן שליט"א והגאון הגדול רבי חיים קניבסקי שליט"א, שמי שנמצא בעיר לא צריך לעזוב. לפני שלוש זה היה ממש מקום סכנה, אבל היום זה כבר פחות בגלל שיש את 'כיפת ברזל', וכפי שאמרתי, גם הדבר הזה נעשה בהשגחה פרטית כדי שזה יגן עלינו בשעת צרה.

בנקודה זו, כבר היתה שאלה הלכתית, מה לעשות כשנמצאים באמצע 'שמונה עשרה' ונשמעת אזעקה. אמרתי, שהיום, אני סבור, שזה בבחינת 'נחש' ואילו פעם זה היה בגדר של 'עקרב', וההלכה היא, שאם נחש כרוך על עקבו לא יפסיק, כי נחש זה בגדר של ספק, ואילו בעקרב שכרוך על עקבו יפסיק, כי הוא בוודאי יזיק. לדעתי, היום הסכנה לא כ"כ גדולה ובחסדי שמים הצליחו לפוצץ את כל הטילים שנורו לעבר אשדוד לפני שהגיעו לקרקע, ולכן זה בבחינת 'נחש'. רואים בחוש שכל ההגנה הזו, והכל הרי מאת הקב"ה, זה רק כדי לעורר אותנו ולא ח"ו לפגוע.

מורי ורבי מרן הגר"י לווינשטיין זצוק"ל היה נוהג תמיד לומר; 'וארשתיך לי באמונה' – הקשר והאירוסין שלנו עם הקב"ה זה על-ידי אמונה. עם ישראל צריך להתחזק עכשיו באמונה ולדעת שהכל מאתו יתברך. 'מיר דארף אופלרענן' (צריך ללמוד) את הסוגיה הזו – מה הקב"ה רוצה מאיתנו. ופשוט שהוא רוצה לעורר אותנו ולפשט את העקמומיות שבליבנו,  להתחזק בתפילה, בתורה ובעזרת ד' נקווה שנוכל מתוך שלווה ונחת להמשיך ולעסוק בתורה.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture