ארגון הבריאות העולמי: בשר מעובד הינו מסרטן ודאי!

בעקבות ההכרזה הדרמטית ממליצים במשרד הבריאות להגביל את כמות הבשר המעובד הנצרכת, בעיקר בקרב ילדים, ל"לא יותר מפעם בחודש" • על פי ההגדרות החדשות, בשר מעובד מסווג באותה קטגוריה של סיכון לסרטן כמו עישון

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

מכה לתעשיית הבשרים המעובדים. ארגון הבריאות העולמי הכריז על כלל סוגי הבשר המעבוד כ'מסרטן ודאי', בשר אדום סווג ע"י הארגון הבין לאומי למחקר הסרטן כ"עלול לגרום לסרטן בבני אדם".

המושג בשר מעובד כולל כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחה, אשפרה (שימור), עישון, תסיסה, או תהליכים אחרים כדי לשפר את הטעם או לשפר את המרקם ואפשרות שימור לאורך זמן. הכוונה כאן לא רק לבשר בקר אלא גם כבש, עוף, או הודו. דוגמאות כוללות נקניקיות הודו, עוף, בשר כבוש ועוד.

הראיות החזקות ביותר הן בין צריכת בשר מעובד לבין סרטן המעי הגס. המדענים בחנו גם נתונים על יותר מ-15 סוגים אחרים של סרטן ומצאו קשר חיובי בין צריכת בשר אדום מעובד וסרטן הלבלב, סרטן בלוטת הערמונית (סרטן הערמונית מתקדם), וסרטן הקיבה.

תהליך הפקת המסקנות נעשה ע"י הארגון העולמי לחקר הסרטן באמצעות סקירה של 800 מחקרים בנושא בשר מעובד על קבוצות אנשים ברחבי העולם, בהקשר לקבוצות אתניות מגוונות וסוגי דיאטות.

המחקרים מראים כי טכנולוגית עיבוד ובישול בשר הכוללת טמפרטורות גבוהות עישון ועוד יכולות להוביל להיווצרות של כימיקלים מסרטנים. מחקרים אחרים מצאו כי התרכובות הללו הופיעו בחלקים של מערכת העיכול כמו המעי הגס. על פי הנתונים הקיימים עדיין לא ניתן להסיק מסקנות לגבי שאלת האם סוגים מסוימים של בשר מעובד פחות מסוכנים מאחרים.

קרא עוד:
[postim]

על פי ההמלצות הבינלאומיות בעקבות ההכרזה הדרמטית, רצוי לא להרבות באכילה של בשר מעובד אם אוכלים תזונה עשירה מאוד במוצרי בשר, ובשר מעובד צריך לקצץ, כך נמסר ע"י סטיבן קלינטון, פרופסור לאונקולוגיה רפואית באוניברסיטת אוהיו, חבר בוועדה המייעצת להנחיות תזונתיות 2015 בארה"ב. מומלץ על ידם לקצץ בשר אדום ומוצרים מעובדים.

על פי דריוש מוזפריאן, דיקן ביה"ס למדעי התזונה ולמדיניות באוניברסיטת טאפטס, אין מספיק ראיות כדי לתת כמות מסוימת ומוגדרת כנכונה ובטוחה לצרוך ממוצרי בשר. מוזפריאן אומר שההמלצות כלליות שלו הם "לא יותר מ 1-2 מנות לחודש של בשר מעובד." ו"לא יותר מ 1-2 מנות בשבוע בשר לא מעובד".

האגודה האמריקנית לסרטן אינה מספקת יעדים מוגדרים. במקום זאת, מייעצת לאמריקנים להמעיט באכילת בשר מעובד כמו נקניקיות. לבחור דגים, עוף, שעועית, כחלופה לבשר אדום. כאשר אוכלים בשר אדום, לבחור חלקים רזים, וחלקים קטנים יותר. הכמות הרצויה לאכילה תלויה גם בגורמי סיכון אישיים של האדם.

אדום אבל לא שחור

אמנם בשר מעובד מסווג באותה קטגוריה סיכון לסרטן כמו עישון, אך אינו מסכן באותה עוצמה. כגורם יחיד, עישון תורם משמעותית לסיכון של סרטן ריאות וסוגי סרטן אחרים, לעומת זאת, בשר מעובד "בעל סיכון צנוע בהרבה".

באופן ספציפי, עבור כל אכילה של 50 גרם בשר מעובד מדי יום, הסיכון של סרטן המעי הגס עולה ב- 18 אחוזים לעומת אי אכילת בשר מעובד, על-פי אגודת הסרטן הבינלאומית. לשם השוואה – הסיכון של מעשן לפתח סרטן ריאות גדול פי 10 לעומת אדם שאינו מעשן.

יודגש כי הממצאים שפורסמו אינם חדשים, החידוש הוא העובדה שארגון הבריאות העולמי החליט כי יש מספיק מידע בכדי לסווג צריכת בשר מעובד כמסרטן ודאי.

במשרד הבריאות ממליצים:
• לגוון את מקורות החלבון ולהעשיר את החלבונים בחלבונים מהצומח כגון קטניות ודגנים מלאים – (עדשים, אפונה, חומוס, פול, לוביה ,שעועית ועוד) לפחות פעמים בשבוע.
• ניתן לאכול בשר ממקורות שונים : עוף, דגים , בקר, דלי שומן. לא חייבים לאכול בשר בכל יום.
• מומלץ להגביל את כמות הבשר המעובד הנצרכת על ידי האוכלוסייה בעיקר בקרב ילדים ל"לא יותר מפעם בחודש" (נקניקיות, נקניקים, המבורגרים, שניצלים מעובדים ועוד).
• חשוב להקפיד לאכול ארוחות מסודרות רצוי באופן משפחתי.
• יש לגוון את התזונה ולהגדיל צריכה של מזון טבעי כגון פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים , לחם מדגן מלא, מוצרי חלב דלי שומן, בשר, דגים ועוף דלי שומן ולהפחית ככל האפשר במזון מעובד.

(אילוסטרציה: פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מתחילים בבשר מעובד, ואח"כ עוברים לבשר שאינו מעובד?
הלא אין להם ראיות על בשר שאינו מעובד?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture