70 שנה לאנציקלופדיה התלמודית: "תוך פחות מעשור נסיים את העריכה"

נשיא המדינה קיים הערב במשכנו אירוע לציון 70 שנה לאנציקלופדיה התלמודית, "כל ילדה וילד יהודיים, הגדלים במדינת ישראל, ראוי שיזכו לטעם מהאוצר התלמודי" • הרב שטיינברג: כולי תקווה כי בכל בית יהודי בישראל ובעולם, יהיה את האנציקלופדיה • הרה"ר הגר"ד לאו: "האנציקלופדיה באה ומסדרת לכל אחד את היכולת ללמוד להבין ולהשכיל" • הראש"ל הגר"י יוסף: "מי שיקרא באנציקלופדיה ילמד גם בקיאות יחד עם הדקדוקים"

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, קיים הערב במשכנו, אירוע לציון 70 שנה לאנציקלופדיה התלמודית.

פרויקט האנציקלופדיה התלמודית החל לפני 70 שנה ע"י הרב מאיר בר אילן ז"ל והרב שלמה זוין ז"ל. שלושים ושישה כרכים של האנציקלופדיה פורסמו עד עתה, המכילים למעלה מ- 1300 ערכים מפורטים. האנציקלופדיה התלמודית מנוהלת ע"י הרב פרופ' אברהם שטיינברג, רופא וחתן פרס ישראל.

במהלך האירוע, העניק מנהל האנציקלופדיה התלמודית, הרב פרופסור אברהם שטיינברג, לנשיא המדינה, כרך מהודר מהאנציקלופדיה התלמודית. הנשיא הודה להרב שטיינברג וציין כי זכה לקבל בילדותו את המהדורה הראשונה של האנציקלופדיה התלמודית כאשר היה בן 6.

הרב שטיינברג נשא דברים באירוע ואמר : "מדובר באחד המפעלים החשובים ביותר למדינת ישראל ולשמירה על המסורת היהודית. כולי תקווה כי תוך פחות מעשור אכן נסיים את עריכת האנציקלופדיות, דבר שנעשה במשך 70 שנה. אנו מגיעים לסיום עידן שבו יהיו את כל הערכים וכולי תקווה כי בכל בית יהודי בישראל ובעולם, יהיה את האנציקלופדיה."

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, נשא דברי ברכה ואמר: "לאנציקלופדיה התלמודית יש המעלה הגדולה של התלמוד- לימוד וחיבור. התלמוד משותף ומחובר לכולנו ויש לה את המיוחדות הזו שאפשר למצוא על כל ערך ולא משנה מאיפה אותו פרשן כי לכולם מכנה משותף- תורה . העם היהודי התפזר לפני 2000 שנה בכל קצוות תבל והנה הגענו לכאן ומתברר שספר התורה משותף לכולנו וההבדלים פעוטים. מה שחיבר את העם להיות עם אחד הוא התלמוד שהיה ונשאר לכל הדרך, ובו עסקו בבתי המדרש במזרח ובמערב. האנציקלופדיה באה ומסדרת לכל אחד את היכולת ללמוד להבין להשכיל ולחזור למקור הגמרא ולהבינה."

הראשון לציון הרב הספרדי הראשי לישראל הרב יוסף יצחק נשא דברי ברכה ואמר: "האנציקלופדיה עשתה דבר גדול, מי שיקרא בה ילמד גם בקיאות יחד עם הדקדוקים. זה עוזר לכולם- לילדים בישיבה קטנה, בישיבה גבוהה, למבוגרים, לכל שכבות הגיל. לרב זוין ממייסדי המפעל הזה היתה יכולת לתמצת סוגיות שלמות בכמה משפטים בודדים. וזה כישרון. מקימי המפעל הזה עשו הרבה מאוד. הרבו תורה בכל העולם. אי אפשר בלי הספר הזה. זה זיכוי הרבים גדול מאוד. האנציקלופדיה מצמצמת את החומר ומבארת אותו. שיזכו להגדיל תורה ולהאדירה ובכל שיפנו שיצליחו."

אנציקלופדיה (1)

"התלמוד הוא הלב היהודי הפועם, זה עשרות דורות." פתח הנשיא את דבריו, ואמר: "מלבד התנ"ך, הוא השפיע, אולי יותר מכל טקסט אחר, על עיצוב אופיו, חייו ומחשבתו של העם היהודי ודרכו אף על המחשבה העולמית".

בהמשך דבריו ציין הנשיא את המורכבות של התלמוד והחשיבות בהנגשתו לציבור הרחב, כפי שעושה האנציקלופדיה התלמודית, ואמר :"בעיקר מקופלת בתלמוד ההבנה שהחיים הם כמו בית מדרש אינסופי, בנויים משאלות ותהיות, טיעוני-בעד וטיעוני-נגד, דיאלוג, והבנה עמוקה כי 'אלו ואלו דברי אלוהים חיים'. האמת מצויה בריבוי הדעות, בעושר האנושי האין סופי, ביכולת ללמוד מכל אדם. לצערנו עם ואולי בגלל כל העושר הבלתי נדלה הזה, עבור רוב האוכלוסייה נותר התלמוד חתום ונעול. התלמוד, שהוא בגדר 'ים שאין לו סוף' מלא וגדוש נותר עדיין קשה להבנה. לשם כך, נוסד מפעל האדירים של האנציקלופדיה התלמודית. השפה הפנימית, בה דיברו ביניהם החכמים במשך הדורות, מקבלת כאן פנים בהירות וסדורות. פנים שמשלבות את צורת החשיבה המודרנית, עם זו של הספרות התלמודית וההלכתית."

אנציקלופדיה (3)

הנשיא שב והדגיש כי האתגר הגדול הוא להנגיש את התלמוד, לכל שדרות החברה בישראל, ואמר: "כל ילדה וילד יהודיים הגדלים במדינת ישראל, ראוי שיזכו לטעם מהאוצר התלמודי." הנשיא הוסיף: "המהפכה הגדולה שאתם לוקחים בה חלק, ראתה לנגד עיניה את כלל העם, ולא רק את היכלי הישיבות, ותלמידי החכמים. ובכך כוחה. אני רוצה לברך את כל השותפים למפעל החשוב הזה, ולבקש המשיכו להאיר ולבנות, המשיכו לעמול, ביסודיות ובהתמדה, וסיימו את אשר החלו אותם גדולי עולם לעשות.".

בסיום פנה הנשיא לפרופ' שטיינברג וביקש להנגיש אף יותר את התלמוד באמצעות כרך תמציתי ואמר: "אני יודע, שאתם עמלים גם באינטרנט, וגם באמצעים אחרים להנגיש את התלמוד ואני מבקש, שאולי גם תכינו אנציקלופדיה קטנה, כרך אחד תמציתי ומרוכז, כזה שיהיה שווה לכל נפש ממש. כרך שבאמצעותו כל נער ונערה במדינת ישראל של היום יוכלו להיפגש מקרוב עם חוכמת התלמוד שאין לה סוף. תודה לכם על פועלכם המבורך."

אנציקלופדיה (2)

ראשי האנציקלופדיה הודו לרב משה שפירא מנכ"ל ידידות טורונטו על שיתוף הפעולה חסר התקדים במפעל האנציקלופדיה. "הרב משה שפירא הוא מגדולי התומכים והשותפים באנציקלופדיה בזכותם לא היינו קיימים ובעקבות המעורבות שלהם התחולל שינוי משמעותי מאד בצורת העבודה ובקצב הכתיבה".
הרב משה שפירא ציין בנאומו את החשיבות הרבה ואת היקפי התמיכה של הקרן והעמותה בארגונים ועמותות הפועלים להפצת ידיעת התורה המצוות וכן ארגונים העוסקים בהעמקת הזהות היהודית בקרב יהודים בארץ ובעולם כולו, כמו כן הסביר הרב שפירא כי האנציקלופדיה התלמודית מרחיבה את מאגר המידע התורני העומד לרשות לומדי התורה ומאפשרת למעיינים בה היקף וסדר שמסייעים ללימוד והרבצת תורה "נמשיך לפעול למען מפעלים תורניים ולומדי התורה בארץ ישראל ובעולם כולו" אמר מנכ"ל ידידות טורונטו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture