תזונה נכונה לקראת ט"ו בשבט

ט"ו בשבט מתקרב ואיתו המנהג המסורתי של אכילת פירות מכל טוב הארץ

כתבות נוספות בנושא:

אריסה ביתית / עטרה ז'ורנו
חלות  כוסמין / ניסי גולדרייך
איך מכינים ומכניסים שבת בנחת? / ניסי גולדרייך
תבשיל אורז עם שוקיים / ניסי גולדרייך

בבואנו לאכול פירות שעברו תהליך של ייבוש, גם כאן, עלינו להקפיד על צריכה מאוזנת המשלבת את היתרונות התזונתיים שעושים טוב לגוף שלנו ובצורה מדודה. שני ארד, דיאטנית שטראוס, מסבירה ומעניקה מספר המלצות מקצועיות שיאפשרו לכם ליהנות בצורה אידאלית מהיתרונות של הפירות.

באופן כללי, לאכילת פירות ישנם יתרונות רבים. "קבוצת הפירות הינה מוצר צריכה בסיסי וחשוב בתפריט היומי שלנו", אומרת ארד. "צריכת הירקות והפירות המומלצת לאדם היא 5-9 מנות ליום, והיא מספקת לא מעט יתרונות תזונתיים. הפירות והירקות, שנחלקים לחמש קבוצות צבע, מכילים נוגדי חמצון החיוניים מאד לגוף, כאשר בכל קבוצת צבע ישנו נוגד חמצון דומיננטי. אחד מנוגדי החמצון המוכרים, הנו ה'ליקופן' אשר מצוי בפירות והירקות האדומים. ה'ליקופן' שייך למשפחת הקרוטנואידים, המעניקים לפירות את הצבעים אדום, צהוב וכתום".

יתרון תזונתי נוסף בפירות הוא הויטמינים והמינרלים שהם מכילים. "אלה תרכובות קטנות וחשובות לחילוף החומרים בגופינו, לכיווץ השרירים, לצפיפות העצם, למערכת החיסון ולמגוון תהליכים נוספים", היא מסבירה. "למשל, בבננה נמצא אשלגן, ובתפוז נמצאים סידן, אשלגן וויטמין C".

גם בגזרת הסיבים התזונתיים, הפירות ממלאים תפקיד חשוב. "הסיבים התזונתיים הם חומרים צמחיים אשר אינם עוברים תהליך עיכול וספיגה על ידי מערכת העיכול", מסבירה ארד. "זו הסיבה שהפירות מהווים מרכיב תזונתי בעל חשיבות גבוהה בתפריט היומי".

באשר לפירות ט"ו בשבט, הדברים שונים מעט מאשר בפירות הרגילים שאנו רגילים לצרוך בשגרה היומיומית. "פירות ט"ו בשבט שאנו מכירים יותר הם תמרים, משמשים, תאנים, שזיפים, צימוקים וחרובים. הפירות היבשים קטנים בגודלם, תהליך הייבוש גורם לאיבוד מרבית הנוזלים שבפרי, אך כמות הסוכר נותרת גבוהה ולכן רצוי לאכול פירות יבשים בצורה מאוזנת. הפירות היבשים עשירים בסוכרים פשוטים, מינרלים כדוגמת ברזל, סידן, אשלגן וויטמינים כדוגמת ויטמין A".

אז כיצד ניתן לשלב פירות בתפריט היומי שלנו? ארד ממליצה על שילוב של פרי רגיל או יבש עם חלבון. "שילוב אופטימאלי של פירות יהיה מומלץ יחד עם חלבון לארוחה מאוזנת", היא אומרת. "ביוגורט כמו דנונה יש לנו חלבון איכותי, עשיר בחומצות אמינו חיוניות אותן הגוף לא יודע לייצר וכמובן מכיל ויטמינים ומינרלים כמו סידן, וכמובן חיידקים ידידותיים. בנוסף, הסוכר ביוגורט הנו הלקטוז – דו סוכר טבעי שמספק אנרגיה ותורם לכמות הפחמימות היומית בתפריט. כדי להשיג את השילוב התזונתי המתאים לפירות, מומלץ לשלב בבוקר או כארוחת ביניים יוגורט יחד עם מנת פרי טרי או מנת פרי מיובש. כשמנה אחת של פירות יבשים יכולה להיות, לצורך הדוגמה, 3 יחידות של שזיפים או משמשים, 2 כפות צימוקים, 2 יחידות תמרים".

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture