פעילות מחודשת להשבת המצבות הגזולות והצלת בית הקברות היהודי בקייב

בפעילות נמרצת נערכים להשבת המצבות הגזולות והחייאת בית הקברות היהודי בקייב בירת אוקראינה בו נטבחו עשרות אלפי יהודים בשנות השואה הי"ד וידוע בכינויו 'באבי יאר' • מצבה מכובדת הוקמה ע"י אגודת 'אהלי צדיקים' לזכרו של הגה"ק המלבי"ם זצוק"ל שנטמן במקום.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בשורה טובה לשוחרי קברי צדיקים: בפעילות נמרצת שנמשכה קרוב לשני עשורים על ידי הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת אהלי צדיקים, התקבלו האישורים הסופיים להחייאת בית הקברות הישן בקייב בירת אוקראינה, במקום בו נטבחו עשרות אלפי יהודים בשנות השואה הי"ד וידוע בכינויו 'באבי יאר'. למרבה הכאב והחרפה, כאילו לא היה די בהריגת הקרבנות הקדושים באכזריות רבה, החריבו את בית הקברות שהיה במקום וכל המצבות שהיו בו נלקחו, עד שכמעט לא נותר בו זכר לאלפי הקבורים שם מלבד אנדרטה בודדת שעומדת לזכרם של היהודים הקדושים הי"ד.

על פי המידע המובא בספרי דברי הימים, הגה"ק רבי מאיר לייבוש וייזר זצוק"ל הידוע על שם חיבורו 'המלבי"ם', שימש ברבנות בוקרשט ברומניה ומשם נמלט לדרך ארוכה היות ונלחם בכל תוקף בכיתות המשכילים שהרימו ראשם באותה תקופה, כך נדד ממקום למקום עד שהגיע לקייב ושם הסתלק לבית עולמו בראש השנה תר"מ. משך שנים רבות מתאמץ הרב ישראל מאיר גבאי למצוא את המיקום המדויק לקברו של המלבי"ם, אולם לאחר מאמצים רבים שעלו בתוהו, פנתה אגודת אהלי צדיקים לאחד העיתונים ופרסמה מודעה קצרה בה הם מבקשים עזרה מכל אדם אשר אולי ידע איזה פרט על מקום מנוחת המלבי"ם.

לא עבר זמן רב והגר"מ שטיינמן שליט"א הזמין את הרב ישראל מאיר גבאי אליו לביתו וסיפר לו סיפור מעניין ביותר: לפני עשרות שנים, בתקופה בה עדיין שלטו הקומוניסטים באוקראינה, פעלו כמה מגדולי הרבנים הליטאים להעביר את עצמות גדולי עמנו למנוחתם האחרונה בארץ ישראל, בכדי להצילם מחילול ובזיון שוודאי יהיו מנת חלקם מעבר למסך הברזל. בין אותם גדולים שהועברו לארץ ישראל היה הגאון הצדיק רבי יוסף יוזל הורוביץ זצוק"ל 'הסבא מנובהרדוק' שקברו החדש נכרה בהר המנוחות.

לאחר שתדלנות רבה מצד העסקנים הם קיבלו אישור מיוחד להעביר אף את עצמות המלבי"ם מבית הקברות היהודי שבקייב, לקבורה בארץ ישראל. הם יצאו לאוקראינה בדרך לא דרך והחלו במלאכת החפירה, אך לאחר חפירה קצרה הם נדהמו לגלות כי הקרקע תחת למצבתו הינה קרקע בתולה וסלעית שמעולם לא נקבר בה אדם. לאחר בירור מקיף נודע כי באותם ימים, עת נפטר המלבי"ם, הרימו צוררי דת ראשם ולגלגו לשומרי התורה ומצוותיה. המלבי"ם נלחם בהם במסירות נפש ממש ובעקבות כך שנאוהו שנאה מרה. עד כדי כך הגיעו הדברים, שלאחר פטירתו פחדו בני הקהילה בקייב שצוררי הדת יחללו את קברו כדי 'לנקום' בו על מלחמתו חסרת הפשרות בהם. משום כך, קבעו את ציונו במקום אחד בבית הקברות והעמידו עליו מצבה נאה, אולם את גופתו הקדושה קברו במקום אחר בבית הקברות, ועליו לא נכתב מי טמון בו – כך שידוע בוודאי כי המלבי"ם נקבר בבית הקברות בקייב, אך לא נשאר מי שיאמר תחת איזו מצבה או תחת איזה שם. כך סיפר הגר"מ שטיינמן לרי"מ גבאי.

לאחר ששמע הרב גבאי את הסיפור המפליא, הפסיק בחיפושיו אחר המיקום המדויק ובמקום זאת בנה מצבה לזכרו בבית הקברות עליה נחרט: "בבית הקברות הזה נטמן רבנו רבי מאיר לייבוש ב"ר יחיאל מיכל המלבי"ם זי"ע". מעניין לציין שאם כבר בפטירתו חששו בני הקהילה בקייב לקבר רבם ולכן קברוהו תחת שם בדוי כאשר תחת מצבתו נותרה הקרקע בתולה, הרי שלדברי הרב גבאי, גם היום מסתבר שעדיין ישנם כאלו שרוצים להתנכל לקברו של המלבי"ם, כאשר המצבה שהונחה ע"י האגודה לזכרו נעלמה כלא היתה. במשך עשרים השנים האחרונות, הניח הרב ישראל מאיר גבאי את המצבה לזכרו של המלבי"ם מספר פעמים ובכל פעם נעלמה המצבה בידי זדים שוב ושוב.

המפנה המיוחל בבית הקברות בקייב בו היו טמונים אלפי יהודי העיר והסביבה, כמו גם קבריהם של גדולי ומאורי הדורות, הגיע לפני כשנתיים כפי שמספר הרב גבאי בהתרגשות רבה: פגשתי בקייב יהודי יקר גומל חסדים טובים שקישר אותי לאחראי על כל האזור של באבי יאר ובית הקברות בקייב. הצעתי להם תכנית מיוחדת לשפץ את המקום ולשחזר את המצבות בבית הקברות, אמרתי להם שזוהי הזדמנות להחזיר את המצבות שנלקחו לפני עשרות שנים על ידי גויים מקומיים או על ידי השלטונות, וכך להחזיר עטרה ליושנה במקום קדוש זה, כפי שעשינו כבר לאחרונה בכמה בתי קברות באירופה כמו באוסטרהא ובחלם, שהחזירו מצבות ישנות לבתי הקברות וחידשנו את המקומות הללו כפי שהיה בראשונה.

התכנית קיבלה תאוצה רבה והרב ישראל מאיר גבאי עמד בקשר רציף עם האחראים לטפל בחידוש בית הקברות, במיוחד למען הקמת מצבה מכובדת לזכרו של הגה"ק המלבי"ם זצוק"ל שבוודאי נטמן בבית קברות זה, על אף שמקום מנוחתו המדויק לא נודע לאיש. לאחרונה נפטר איש החסד מקייב, אך הרב גבאי ממשיך את הקשר הישיר עם הנכרי האחראי על כל האזור מטעם ממשלת קייב, שעושה עבודת שטח מקסימה ופועל נמרצות לאיתור מצבות ישנות שנלקחו מהמקום ולהשבתן חזרה.

הרב ישראל מאיר גבאי שמימן את כל הפעולות הגדולות להחייאת המקום המקודש, הופתע לשמוע מפי הנכרי שמצא בתחילת השבוע שמונה מצבות יהודיות שהיו בבית הקברות בקייב ועתה ישובו למקומן הראשון למזכרת נצח. בראש ובראשונה הוצבה במקום מצבה מחודשת ומפוארת לזכרו של המלבי"ם על ידי אגודת אהלי צדיקים, וכך מקבל בית הקברות בקייב את צורתו הראשונה כבית מנוחת עולמים לאלפי יהודי קייב והסביבה, שם ישכנו לבטח עד בוא יום תחיית המתים בקרוב.

הרב ישראל מאיר גבאי מוסר כי בעקבות התגליות החדשות המגיעות מבית הקברות בקייב, תעמיד אגודת אהלי צדיקים במקומות מרכזיים בקייב שילוט מדויק על המקומות הקדושים בעיר, כדי שהמוני הנוסעים לאוקראינה ומגיעים לקייב בטיסות ישירות, ידעו כי גם בקייב יש קברי צדיקים וקדושים אשר בארץ המה, ובוודאי יבואו להתפלל על קבריהם בבתי הקברות בקייב.

בתוך כך מציין הרב ישראל מאיר גבאי כי בקרוב ממש תושלם בניית האוהל החדש בבית החיים ברקוביצה בקייב, על קברו של הרה"צ רבי נחום דב בער מאוורוטש זצ"ל, לאחר שהמצבה שהיתה מונחת על הארץ בביזיון כבר שנים רבות בלי שיידעו במי מדובר, נמצאה לאחרונה וטופלה בכבוד הראוי. אוהל זה מצטרף לאוהלים הקודמים שהקים כבר הרב גבאי בבית הקברות זה, של צדיקי הורנסטייפל וצדיקי בית סקווירא. כמו כן יש אוהל על קברו של הרה"ג ר' מנחם נחום וויסבלאט זצ"ל רבה של קייב, אותו הקים הרה"ג ר' משה אסמן שליט"א רב בית הכנסת המרכזי של חב"ד בקייב.

[divider]האוהל שנבנה על קבר הרה"צ רבי נחום דב בער מאוורוטש זצ"ל בקייב[/divider]

[divider]המצבה שהונחה לזכרו של המלבי"ם זצוק"ל בקייב[/divider]

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרב גבאי יהודי צדיק, השבוע היינו בציון הש'ך הק' בעיירת הולשוי בצ'כיה ושם פגשנו את הרב מחפש איזו מצבה או קבר..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture