אשדוד: כנס רבנים ודיינים מרכזי התקיים ע"י המועצה הדתית ובשיתוף המשרד לשירות הדת

"התקופה האחרונה מאתגרת את רבני ישראל ומצריכה אותנו לעמוד על משמר חומת הדת" כך אמר הגר"ד לאו הרב הראשי לישראל • הגר"ח פינטו: "אין להתפשר על קוצו של י' בעניני הלכה" • הגר"י שיינין: "זהירות ואחריות רבה מוטלת על כתפי הרבנים" • הרב עובדיה דהן: "תקופת הקורונה הציבה את המועצה הדתית בחזית מתן שירותי הדת לכלל הציבור באשדוד בכל המחלקות כולן בלי יוצא מן הכלל"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המועצה הדתית בשיתוף המשרד לשירותי הדת קיימה כנס רבנים ודיינים מרשים ומכובד אשר בו העלו נושאים חשובים העומדים על הפרק בעולם הרבנות בכל נושא ענין חיזוק וביצור הדת בארץ. הכנס אשר זכה להצלחה רבה, אורגן במקצועיות ע"י הרב חזקיהו סאמין  מנהל אגף שירותי דת נישואין, כשרות ורבנים יחד עם המארח הרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית.

בכנס נחשפו הרבנים לסוגיות ונושאים הנוגעים לתחומי פעילותם בערים השכונות והמושבים בהם מכהנים ברבנות. את הכנס פתח רבה של אשדוד הגה"צ רבי חיים פינטו שבירך את המשתתפים ועמד על גודל האחריות העומדת כל כתפי הרבנים בערים השונות. הגר"ח פינטו אמר: "התמודדות עם נושאים וסוגיות המצריכות אותנו למצוא את שביל הזהב, אך לא לוותר על קוצו של יוד ולא להתפשר בנושאי ההלכה".

מארח הכנס הרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית באשדוד חשף בפני הרבנים שורה של חידושים שהונהגו במועצה הדתית באשדוד ובכך היא הפכה למועצה דתית המובילה בחדשנות ובמתן שירות לתושבי העיר. המועצה הדתית באשדוד מעניקה שירותי דת בתחומי הכשרות, קבורה, עירובין, רישום נישואין, תרבות תורנית וסיוע לנצרכים ונזקקים. לאחרונה החלו במועצה הדתית בהפעלת אפליקציית הכשרות אותה פיתח המשרד לשירותי דת המעניקה לציבור שומרי הכשרות את האפשרות לעקוב אחר פעילות משגיח הכשרות בעסק המפוקח. עוד ציין כי אשדוד תהיה פיילוט ראשון בארץ ע"י השימוש בפטנט שהומצא לאחרונה הקבועה על גבי עמודי העירוב שבאמצעותן ניתן יהיה לעקוב בכל עת אחרי תקינות העמודים והחוט שעל גביהן. "תקופת הקורונה הציבה את המועצה הדתית בחזית מתן שירותי הדת לכלל הציבור באשדוד בכל המחלקות כולן בלי יוצא מן הכלל" אמר הרב דהן יו"ר המועצ"ד באשדוד.

מר ליאור אשכנזי מנהל אגף בכיר טכנולוגיה דיגיטלית וסייבר במשרד לשירותי דת חשף בפני הרבנים את היתרונות והמעלות בשימוש באפליקציית הכשרות אותה פיתח "הכלי נועד לייעל ולסייע לעבודת הרבנים בפיקוח אחר פעילות משגיח ומפקח הכשרות. כמו כן היא נועדה לייעל את ההליכים של מנהל אגף הכשרות בהליכי בירור מול העסקים מקבלי הכשרות".

הרב רפי יוחאי סגן מנהל אגף הכשרות ומנהל המחלקה לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות סיפק הצצה לפעילות הרבנות הראשית לישראל למניעת זיופים והונאה בתחום הכשרות הרב יוחאי הציג לפני הרבנים מוצגים מהתפיסות האחרונות שערכו במספר יישובים בצפון בהם התקבל מידע על זיוף חותמות כשרות במפעל השמן 'גלעד' והתברר שלא רק הכשרות זיופה אלא גם השמן שנחזה להיות כשמן זית הוא תערובות של שמן סויה מהול במים. הרב יוחאי אמר לרבנים כי חובת הפיקוח על הכשרות נמצאת על מוסדות סיעודיים והציג לרבנים אלו כלים עומדים לרשותם לצורכי אכיפה.

הגאון רבי יוסף שלוש רב אזורי דרום השרון ויו"ר ועד רבני ההתיישבות נשא שיעור הלכתי בנושא דין אכילת דגים והגאון רבי דוד אוחיון רב העיר אלפי מנשה ומ"מ רב העיר כפר סבא ויו"ר ועד רבני ישראל בירר בפני הרבנים את דין בן פקועה בחשש איסור אותו ואת בנו.

הגאון רבי זבדיה כהן ראב"ד תל אביב יפו עמד על חשיבותה של הצוואה בהלכה. ותיאר את ההבדלים המשמעותיים שבין צוואה שנערכה על פי ההלכה לבין כזו שתקפה על פי החוק אך אינה עומדת עם הקריטריונים ההלכתיים. הגר"ז כהן חילק לרבנים נוסח לצוואה מחיים אותה ניסח ביה"ד הרבני בתל אביב יפו שעומדת על פי ההלכה ובהתאם לחוקי המדינה. הגר"ז כהן אמר:" יש האומרים כי עריכת צוואה בחיים היא סגולה לאריכות ימים חשוב שהנוסח המוצע יהיה לפניכם ותוכלו לסייע לפונים אליכם".

הרב יוסף יצחק אייזנבך העומד בראש מיזם הכשרת המטבחים הפועל מטעם צעירי חב"ד הציע לרבנים שירות חינם להכשרת מטבחים, אמר: "תנועת התשובה גדלה והצריכה להכשרת מטבחים הולכת וגדלה דעו לכם כי הרב שיכשיר את המבטח הוא יהיה הרב שילווה את המשפחה אחר כך. יש הטוענים כי הרב שמחתן את הזוג או זה שערך אזכרה הוא הרב שילווה את המשפחה מהניסיון הרב שיש לנו בהכשרת עשרות אלפי מטבחים הרב שהכשיר ממשיך ללוות את המשפחה".

הרב הראשי לישראל ונשיא ביה"ד הגדול הגאון רבי דוד לאו התייחס לאתגרים שונים הנצבים בפני הנהלת בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית לישראל. "לפני מספר שנים קיבלתי מכתב מאישיות פוליטית שטענה כי בביה"ד הרבני נערכים בדיקות DNA ליוצאי חבר העמים. מדובר במידע כוזב שלחתי לאותו אדם מכתב עם חו"ד הלכתית שלי בנושא אך עד היום הוא לא חזר אלי. במקום זה בוחרים פעם אחר פעם להכפיש את ביה"ד הדין בנושאים שאינם נכונים ואינם קרובים למציאות". הגר"ד לאו העלה הצעות ותקנות ברישום הנישואין ולבדוק היטב מי הם העומדים לפניו בפתיחת התיק, ובירך את מארגני הכנס והביע את תקותו שנוכל להיפגש עוד ועוד בלי מסכות.

הגאון רבי יוסף שיינין רבה של אשדוד סיפר על הסייעתא דשמייא לה זוכה הרב המרא דאתרא בעבודתו, צריך להיות עירניים כל הזמן. "הקב"ה מסייע בידנו שלא נכשל בעבדותנו הן בנושא הכשרות והן בנושא רישום הנישואין שהוא תעודת היהדות של האדם, הזהירות בבירור יוחסין וכובד האחריות המוטלת על כתפי הרב".

הרה"ג ר' חיים קלמנוביץ רב מחלקת עירובין וחבר לשכת הרה"ר הציג בדבריו את המבנה הגיאוגרפי של אשדוד המוקפת מצידה המערבי בים התיכון, מצידה הצפוני מזרחי בנחל לכיש, ומצידה הדרומי בגבעות חול (דיונות). למעשה הים, הנחל והגבעות יכולים היו לשמש כמחיצות טבעיות הגודרות מבחינה הלכתית את העיר אשדוד, מבלי צורך להשתמש לשם כך בבנית עמודים וחוטים של צורת הפתח.

הרב מרדכי מנשה לאופר רב שכונה ומנהל בית חב"ד נשא דברי תורה ע"פ חסידות בהכנה לקראת חג הפסח. במהלך ארוחת הצהריים נשא דברים נלהבים הרה"ג ר' יעקב גאגולאשווילי חבר לשכת הרה"ר ורבם של יהודי גאורגיה בארץ ובתפוצות, בדבריו עמד על חשיבותו ומעלתו של רב בישראל.

את הכנס חתם השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן: "כינוס הצדיקים הנאה להם והנאה לעולם התודה והברכה מגיעה לרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית והרב חזקיהו סאמין מנהל אגף נישואין ורבנות העומדים מאחורי הפקת הכנס". השר תיאר בהרחבה את המצב של היחס העגום לכל נושאי הדת והביע את תמיכתו ברבני ערים ורבני המושבים והדיינים העושים עבודת קודש מתוך מסירות רבה בכל ימות השנה. סיפר לרבנים על כך שהגיע למשרד לשירותי דת על מנת לשנות ולהרים את קרנה של הרבנות והעוסקים בתחום שירותי הדת.

בתום הכינוס, הרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית אשדוד הודה בשמו ובשם המועצה הדתית והרבנים הראשיים לרב חזקיהו סאמין על שהעיר אשדוד נבחרה להיות הראשונה, שאצלה מקיימים את כנס הרבנים מטעם הרבנות הראשית לישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture