תגליות מרעישות בשיפוץ בית החיים העתיק בעיר בארדיטשוב

לאחר עבודות מאומצות לניקיון בבית החיים העתיק, הסמוך לציונו של בעל הקדושת לוי מברדיטשוב זי"ע. נמצאו מצבות עתיקות • בין הקברים שנמצאו נמצאה אף מבצת קברו של הרה"ק ר' שמואל איסרליש זצוק"ל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בקהילה היהודית בעיר בארדיטשוב שתחת "איגוד הקהילות היהודיות" וארגון "אור אבנר", בראשותו של שליח חב״ד בבארדיטשוב הרב משה שמואל טהאלער, מציינים בסיפוק רב את תגלית מציאת קברי הצדיקים בבית החיים העתיק, סמוך ונראה לקברו של סנגורן של ישראל הצדיק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע.

קרא עוד:

[postim]

 במשך השנה כולה, עומדים על משמרם אנשי החברה קדישא המקומית של ק"ק בארדיטשוב בראשותו של הרב משה שמואל טהאלער ובהכוונת "ועד הרבנים לענייני בית החיים", שעושים הכל למען כבוד המת ולמען הקברים של הצדיקים הטמונים בו, כולל שמירה, החזקת וניקיון בית החיים כולו, בעלות של עשרות אלפי דולרים בשנה.

 לאחר סיום שלב ראשון של ניקיון בית החיים והתגליות המדהימות שנמצאו, בהם מצבות קברם של בני משפחות של צדיקים מפורסמים ובהם רבי ישראל מרוז'ין זי"ע, נסע הרב משה שמואל טהאלער ורב מערב אוקראינה והעיר ז'יטאמיר הרב שלמה וילהלם לארץ הקודש וביקרו את שנים מאדמו"רי בית רוז'ין, האדמו״ר מסדיגורא והאדמו״ר מקופישניץ, שעברו על הצילומים והמפות של בית החיים.

בסיום שעות ארוכות של עצה והדרכה, חיזקו האדמו"רים את ידיהם של הרבנים על מעשיהם הכבירים והברוכים ועודדו את הרבנים להמשיך בפעלם החשוב, להצלת בית החיים העתיק, ולגלות את מקום קבריהם של מצוקי ארץ.

 בין הקברים שנמצאו הם של הרה"ק ר' שמואל איסרליש זצוק"ל, גיסו של הרה"ק מרוז'ין זיע"א וכן עשרות צאצאיהם של מרן אור שבעת הימים הבעש"ט, הרב המגיד ממעזריטש, סניגורן של ישראל הרב מבארדיטשוב, המאיר נתיבים, רבני בארדיטשוב לדורותם ועוד צדיקים אחרים.

 שטח השיקום הוא ענק ועומד כעת על 120 דונם, הנמצא מאחורי אוהל הרה"ק ה"קדושת לוי" זי"ע, שטח שעמד בשממונו מאז השואה ועד היום.

 במהלך העבודות שנעשו בשטח, נחשף מתחת לפני הקרקע, שטח גדול ובו מאות קברים עתיקים כשעל חלק מהמצבות אפשר לקרוא את מה שנחקק עליהם, שמותיהם של אדמו"רים ורבנים. עד עתה הצליחו לגלות לפחות מאתיים מצבות, ביניהם מצבות של צדיקים נכבדים מאותם ימים.

 הרב משה שמואל טהאלער מספר, כי עד עתה השקיעו בפרויקט כעשרות אלפי דולרים,  וכדי להגיע לגילויים נוספים צריכים את עזרתם של נדיבי לב מבני משפחות הצדיקים ועמך בית ישראל, המבינים את חשיבות הענין. הרב טהאלער סיפר עוד, כי מדובר בעבודה עדינה ביותר, הנעשית בכלים וטכניקות עדינות שהובאו במיוחד למקום, בכדי שלא לפגוע במצבות העתיקות ולהציל כמה שיותר.

עבודות השיקום נעשות בהכוונת ועד הרבנים לענייני בית החיים בארדיטשוב, בראשות רבה של מערב אוקראינה הרב שלמה וילהלם, הרב שלמה ברייער והרב משה שמואל טהאלער.

עבודות השיקום בבית החיים העתיק בברדיטשוב
עבודות השיקום בבית החיים העתיק בברדיטשוב (1)
עבודות השיקום בבית החיים העתיק בברדיטשוב (2) עבודות השיקום בבית החיים העתיק בברדיטשוב (3)

הרב טהאלער והרב וילהלם בביקור אצל אדמו"רי בית רוז'ין, האדמו״ר מסדיגורא שליט"א והאדמו״ר מקופישניץ שליט"אאצל האדמו''ר מסדיגורא (1) אצל האדמו''ר מסדיגורא (2) אצל האדמו''ר מסדיגורא (3) אצל האדמו''ר מקופישניץ (1) אצל האדמו''ר מקופישניץ (2) אצל האדמו''ר מקופישניץ (3)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture