ההסתה שקדמה לשואה הכשירה את הקרקע להשמדת היהודים • ומה עכשיו?

במה לא האשימו אז את היהודים? אמרו שהם מתאכזרים לנשותיהם • אפילו אמרו שהרבנים הזקנים שלהם, כופים עליהם חיי הסתגרות של סבל ועוני • פ. חובב בועט לכל הכיוונים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

העשרים ושבעה בינואר למניינם נקבע על ידי האו"ם כ"יום השואה הבינלאומי". ביום זה, או בשבוע שחל בו, מתאספים נציגי המדינות השונות בארשת קדורנית חמורת סבר, כדי להיזכר בטרגדיה הנוראה שפקדה את העם היהודי ולהצהיר כי לעולם לא תתרחש שוב זוועה שכזו. לעולם לא.

בחלק מהמדינות מציינים את יום השואה הבינלאומי גם בבתי הספר. שם מכנסים את התלמידים ומספרים להם מה קרה ליהודים בגרמניה לפני המון-המון שנים. בחלק מהמדינות מנציחים את זיכרון השואה בתערוכות ובמצגות להמחשת הזוועה הנוראה, ואפילו מצהירים שמדובר בטרגדיה כל-כך נוראה, ששום טרגדיה של עם אחר לא תדמה ולא תשווה לה.

במדינות אחרות עורכים עצרות זיכרון ליד שולחנות ערוכים בהשתתפות נציג ישראלי, עם עדיפות לנציג שהוא דור ראשון או דור שני לניצולי שואה. וישנם גם כאלו שמזמינים אורחים לתוכנית שהכניסה אליה כרוכה ברכישת כרטיס כניסה, כאילו היה מדובר במופע אומנותי.

הציור של יוני המצורף לטור של פ. חובב

כמו בקיבוץ מזרע למשל, שם מציינים את האירוע בהרצאה הנערכת באולם הכינוסים של הקיבוץ ״בעלות של 25 שקל בלבד ומובטח קפה וכיבוד קל״. ממש מציאה.

במשרד החוץ וב'יד ושם' יודעים לציין בסיפוק, כי משנה לשנה מתרחבת הפעילות הבינלאומית לציון 'יום השואה הבינלאומי', ויותר-ויותר מדינות מכירות היום ב"טרגדיה הנוראה שפקדה את עמנו בשואה". רבות מהן אף שיגרו במהלך השנים נציג רשמי לביקור דיכאון עגמומי אפוף התרגשות ב'אוהל יזכור', כשכיפת הזדהות ואבל לראשם.

בעולם כל כך מרושע ואכזרי, אי-אפשר לזלזל באף ביטוי של הזדהות עם הטרגדיה הנוראה שפקדה את עמנו בשואה. סוף כל סוף בל נשכח, שישנם גם לא מעט מכחישי שואה נתעבים, כולל כאלו שגם היום מזדהים במוצהר עם האידיאולוגיה הנאצית. אבל עם כל ההערכה לשלל ביטויי ההזדהות עם הטרגדיה הנוראה שפקדה את עמנו בשואה, בל נשכח כי השואה לא צצה בפתע פתאום יש מאין. קדמה לה מערכת תעמולה והסתה משומנת היטב, שהכינה את ההמון המוסת לקראת ביצוע 'הפתרון הסופי'.

הלקח שצריך להפיק מהטרגדיה הנוראה שפקדה את עמנו בשואה, צריך להתמקד גם בזיכרון הימים האפלים שקדמו לשואה; ימי ההסתה שהכשירו את הקרקע לביצוע ההשמדה בפועל. הטיפול צריך להיות טיפול שורש.

אי-אפשר להתפעל יותר מידי מהזדהותן של מדינות עם הטרגדיה הנוראה שפקדה את עמנו בשואה, כאשר רבות מהן מאפשרות לאנטישמיות להשתולל בתוכן עד עצם היום הזה. זה לא הולך ביחד. או במילים אחרות: זו צביעות! חד וחלק.

מי שמתעלם משנאת יהודים; מהשנאת יהודים; מקיפוח יהודים אך ורק בשל יהדותם; מרדיפת היהודים בכלי התקשורת; מהצגתם כלא פרודוקטיביים; מהצגת דמותם בצורה מעוותת במחזות; משלילת הלגיטימיות שלהם לחיות כיהודים – מי שמתעלם מכל אלו, קשה להתייחס במלוא הרצינות להזדהותו עם הטרגדיה הנוראה שפקדה את עמנו בשואה.

ההזדהות עם הטרגדיה הנוראה שפקדה את עמנו בשואה צריכה להתחיל עם שלילת ההסתה שפקדה את עמנו בימים שקדמו לשואה עצמה; ימים שבהם ההסתה נגד היהודים היתה נורמה מקובלת, מקובלת עד כדי כך שהשואה עצמה התרחשה כהמשך טבעי לה.

באותם ימי הסתה, יהודים הוצגו כיצורים פרימיטיביים שאין בהם כל תועלת; כלי התקשורת היו מלאים בתיאורי זוועה על מעשיהם של היהודים האלימים וחסרי התרבות, שמנסים להשתלט על המרחב הציבורי. אפילו פוליטיקאים שנחשבו באותם ימים כאנשים הגונים וישרים השתתפו בהשנאת היהודים. כשתפסו פעם יהודי בהתנהגות בלתי הולמת, מיד הפכו אותו למייצג היהודים כולם. הנה, ראו, היו מצביעים עליו בגועל. ראו את פרצופם האמיתי של היהודים. הוא ירק על גוי מסכן; הוא העליב אותו. כאלו הם היהודים. חייבים להוקיע אותם.

במה לא האשימו אז את היהודים? אמרו שהם מתאכזרים לנשותיהם. אמרו שהם מתעללים בילדיהם. אמרו שיש להם המון ילדים, כדי שיוכלו לסחוט באמצעותם תקציבים מופקעים מכספי הציבור. אפילו אמרו שהרבנים הזקנים שלהם, כופים עליהם חיי הסתגרות של סבל ועוני, כדי שיוכלו יותר בקלות להשליט עליהם את מרותם.

ככה, לאט-לאט, התחילו היהודים לאבד את הלגיטימיות שלהם להיחשב כבני אדם שווי זכויות. איך אפשר להחשיב טיפוסים כל כך שליליים כשווים בין שווים ?

באותה תקופה אפילה היו מתקינים עבור היהודים קריטריונים מיוחדים כדי שאפשר יהיה לקפח אותם ולהציק להם באופן רשמי. כשיהודי היה נקלע לחבורת אנטישמיים הוללת, היו מפליאים בו את מכותיהם וכשהמשטרה הייתה מוזעקת, תמיד היא ידעה להופיע רק כשכבר לא היה בה צורך. גם כשהיהודים הבינו שעדיף להם להסתגר בריכוזים היהודיים ולהימנע ככל האפשר מלהתערב בין ההמון המוסת, היו עושים להם פרובוקציות בתוך אזורי מגוריהם.

כשהגיעו מים עד נפש וסיפורי ההתנכלות ליהודים הלכו ודלפו למדינות זרות עד שהיה חשש שהדבר יפגע בשמה הטוב של המדינה, ניסו לרכך את ההסתה באמצעות קמפיין פיוס, כביכול, ששטף את סמטאות היהודים בסיסמאות שקראו להם בדרכי נועם להתרחק מקיצוניות משום ש"הקיצוניות מרחיקה אותנו זה מזה".

כאילו שהחיים היהודיים כפי שהם מתנהלים כבר אלפי שנים ללא שינוי, אינם אלא קיצוניות. העובדה שהקמפיין יועד בעיקר ליהודים, די היה בה כדי להעביר את המסר, כי מי שאשם במה שקרה ליהודים, אלו הם היהודים עצמם שנסחפו לקיצוניות.

כ'הוכחה' לכך שהיהודים סתם מעלילים שמתנכלים להם וסתם מדמיינים כאילו שמישהו שונא אותם, היו שולחים אנשי תקשורת להתחפש ליהודים ולהסתובב במרחב הציבורי שהיהודים היו נזהרים שלא להיכנס אליו, כדי להביא 'עדות מהשטח' עד כמה כולם התייחסו אליהם יפה ובכלל לא התנכלו להם.

במהלך המאמץ לשלילת הלגיטימיות של היהודים לחיות כבני אדם שווים בין שווים, הגיעו עד הרבדים הכי נמוכים של האספסוף, באמצעות הצגת היהודים כתאבי בצע, האשמים במישרין במצוקתו הכלכלית של האספסוף. שהרי 'כידוע' היהודים לא עובדים. כאילו שהנוהג המקובל אצל היהודים שהאישה היא המפרנסת בדרך כלל את המשפחה, אינו נחשב כעבודה.

הצעירים שבמנהיגי ההמון חידדו את המסר האנטישמי לסיסמה יותר קליטה. "היכן הכסף שלנו?" הם תבעו לדעת, תוך כדי הפניית אצבע מאשימה כלפי היהודים. והאספסוף, כדרכו של אספסוף, מיהר להתגייס במלוא כוחו לימינם של המנהיגים שהבטיחו לעשות סוף לזליגת הכסף לכיסם של היהודים.

יכלה הדף ולא יכלו עלילות רדיפת היהודים והשנאתם עד כדי פגיעה בעצם הלגיטימיות שלהם לזכות לייחס אנושי. המסקנה העולה הינה חד משמעית: לא די בהזדהות עם הסבל הנורא שפקד את עמנו. יש עוד הרבה מה ללמוד מההיסטוריה של העם היהודי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

המאמר תוקף בצורה חכמה את ההסתה העכשווית נגד החרדים באמצעות השוואת ההסתה שהיתה נגד היהודים לפני השואה. הדוגמאות מוצלחות. במיוחד אהבתי את ההשוואות לאיפה הכסף של לפיד ול"קיצוניות מרחיקה אותנו" של צו פיוס. המסר חד וחזק. כל הכבוד

נראה לי דווקה שפ. חובב התלהב מזה שגינו אותו מקיר לקיר כשאמר שגם בשואה לא היה הדרת נשים (או משהו כזה) שהכניס את השואה לתוך האקטאליה בישראל.
הרבה עיתונאים ציטטו אותו בכל מיני מדיות שונות אפילו ברדיו ובטלויזיה, והוא כנראה רוצה שימשיכו לדבר עליו אבל מה לעשות שהטור הזה כואב יותר ממה שהוא פוגע במטרה שלו. אני לא כל כך התחברתי לטור הזה וזה לא שיעשע אותי. כשאני קורא את הטור אדרבה בעיתון אני רוצה לצחוק ולא לבכות על מר גורלנו.
אני רוצה שיספר לי על כל מיני טיפוסים מוזרים וישעשע אותי. לכן זה טור סטירה ולא טור דעה רגיל שיש ברוך השם מספיק כאלה… לא חסר!

אין מה לעשות הוא כותב טוב ! ! !

פ.חובב כותב מעולה וכל מילה סוכר !
אך בל נשכח את ההסתה הפנים חרדית שהינו הגורם המשמעותי ל"הסתה" !
כאשר כל פרובוקטור או פרובוקטורית שמגיע לעורר פרובוקציות בתוככי שכונות חרדיות – כשהם מתואמים עם התקשורת שמעלה אותם תיכף כ"גיבורי העם" משמרי הדמוקרטיה ומפארי כבוד הנשים וכו'
מיד מזדעקים הכתבים ב"תקשורת החרדית" בכותרות ענק : "שוב הסיקריקים" או "אישה חילונית מסכנה שנקלעה בטעות למעוז הסיקריקים הותקפה ונפצעה" וכו' וכ"ז טרם הספיקו לברר את פרטי הסיפור והאם אכן מדובר בתקיפה משיעמום או בכלל היו אלו כמה שבבניקים או שבאמת היתה כאן פרובוקציה לשם פרבוקציה והתגובה היתה אמנם ללא איפוק מספיקה אך מכעס מוצדק וכו'
{בוודאי שאיני רוצה לעודד אלימות וגם לא להיסחף ולקבוע על כל מקרה שמדובר ב"פרובוקציה" אך לדעת שכשמדובר בפרובוקציה לגנות קודם את הפרובוקטור ורק אח"כ כמובן להוקיע כל סוג של אלימות}

איזו חוצפה ! איך אתה מעיז להשוות לשואה !..
[מילא אנחנו עושים השוואה בפועל במסע הסתה אבל אתם אסור לכם להוציא את הראש מהחור…]

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture