חנוכת המוזיאון למאורעות ה-11 בספטמבר • גלריה מדהימה

אלפי מטרים של תצוגה מונומנטלית פורשים את היקף הטרגדיה שהכתה במדינה היהירה באותו יום מר של כ"ג אלול תשס"א • נשיא ארה"ב אמר בטקס: "שום דבר לא ישבור אותנו" • צפו בגלריה מרהיבה ומרטיטה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מוזיאון ההנצחה הלאומי למאורעות פיגועי ה-11 בספטמבר נחנך היום (ה') בניו יורק, בטקס רשמי וממלכתי במעמד נשיא ארצות הברית, ברק אובמה.

באירוע המרשים והמרגש כאחד, נכחו צמרת הממשל דהיום ובכירי ממשל בוש כמו גם מושל ניו יורק דאז, רודי ג'וליאני, שנודע ברבים בזכות המנהיגות שגילה בעת המשבר.

נשיא ארה"ב אמר בטקס כי שום מעשה טרור אינו יכול לעמוד מול כוח הרצון והאופי של ארה"ב, וכי הרוח האמיתית של אותו יום ארור לפני כמעט 13 שנה היא רוח של חמלה והקרבה. "שום דבר לא ישבור אותנו", אמר.

אובמה הוסיף כי המוזיאון מספר את סיפורו של 11 בספטמבר כדי שהדורות הבאים לא ישכחו לעולם את שאירע, אם תרצו- גירסה אמריקנית ל'יד ושם'.

נשיא ארה"ב העלה על נס את זכרם של האנשים שסייעו להציל חיים בעת מתקפת הטרור, ובמיוחד אלו שאיבדו את חייהם במסגרת המאמץ הזה. "המתים ממשיכים לחיות בתוכנו ובתוך חבריהם ובני משפחותיהם", אמר אובמה.

קרא עוד:

[postim]

וכך זה נבנה: שימו לב לתאריך המצויין בפינה הימנית.

המוזיאון יכבד את זכרם של ההרוגים בפיגועי הטרור של 11 ספטמבר 2001 ו-26 בפברואר 1993 במרכז הסחר העולמי. בעשותו כן, הוא שואף לחנך מיליוני אנשים הצפויים לבקר במרכז הסחר העולמי בכל שנה בתקווה לבניית עתיד טוב יותר.

תערוכה היסטורית תספר את הסיפור של מה שקרה ב'ניין אילבן' (11.9), כולל האירועים במרכז הסחר העולמי וההתקפה על הפנטגון, ואת סיפורה של טיסה 93 הנודעת שנוסעיה ביכרו להפיל את המטוס כדי למנוע טרגדיה נוספת. התערוכה גם בוחנת את הרקע שהוביל לאירועים, וסוקרת את תוצאותיהם וההשלכות המתמשכות.

תכנון אדריכלי

המוזיאון ממוקם מתחת לרחבת האנדרטה העשויה משתי מפלי בריכה בתוואי היסודות של מגדלי התאומים. מבנה המוזיאון מחופה בלוחות זכוכית והוא מהווה שער אל המוזיאון הענק שנמצא מתחת לפני השטח.

המבקרים יורדים אל המוזיאון מרמפה משופעת בעדינות מרחבת האנדרטה אל בסיס יסודות המגדלים שם ממוקם חלל התצוגה הראשי. בדיוק במקום בו הוצב הכבש הארוך בעת בניית מרכז הסחר העולמי, במקום בו הוא הונח שוב בתקופה שלאחר הפיגועים כששימש לסילוק פסולת וכדו'. עם תחילת הדרך עוברים המבקרים לצד שני קלשוני פלדה שהיו חלק מבסיס הפלדה בקירות המגדלים, עמודי הפלדה החסונים והחלודים שחולצו מן ההריסות מהווים עדות אילמת לעוצמת הכאב והטרגדיה.

שטחו של אתר התצוגה הראשי מתפרש על פני שלושת אלפי מטרים רבועים במקום בו עמד מרכז הסחר העולמי, בתצוגה ניתן למצוא אלפי פריטים ומונומנטים מהאירוע הקשה, החל מפתקי ממו או זוג משקפיים ועד לכבאית המפורסמת שכבאיה מסרו נפשם להצלת חיים.

מסדרון ארוך ונוגה מוביל את המבקרים אל חלל עצום בגובהו שבצידו קיר חשוף מיסודות האתר, קיר אדיר ממדים שהיה חלק מהמחיצה שחצצה בין נהר ההדסון השוצף לבין מגדלי הענק.

דיוקנאותיהם של אלפי הרוגי מתקפת הטרור מוצגים על פני שאר הקירות, ובסופו מתנוסס הפתגם שטבע האדריכל המקורי של בנייני התאומים "מבנה זה יהיה סמל לשלום עולמי"… לו יהי.

גלריית המוזיאון ומראות החניכה. צילום AFP

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture