האחים שלא ישובו • רבבות במסע ההלוויה

מסע ההלוויה של שלושת הקדושים גיל עד שאער נפתלי פרנקל ואייל יפרח הסתיים | רבבות צעדו אחר מיטתם בעיניים דומעות | הגר"ד לאו "גדעתם שלושה פרחים, אבל לא תצליחו" | צפו בגלריה ממערכת AFP

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

רבבות צעדו בשמש הקודחת אחר מיטתם של שלושת הקדושים שנרצחו על ידי בני עוולה הי"ד בחוזרם מספסל הלימודים בהיכל לימודם בדרכם לבתי הוריהם.

הקדושים הי"ד שזכו לאחד את העם היהודי כולו בתפילות ובזעקה, בקבלות טובות וחיזוקים נטמנו הערב בבית החיים שבעיר מודיעין, זה לצד זה, והעם היהודי כולו מתאבל ומתעטף באבל כבד.

הרב הראשי הרב דוד לאו נשא דברי הספד מרגש ועורר את הקהל בבכי: "גדעתם שלושה פרחים, אבל לא תצליחו" "הרבנים צועקים 'זו תורה וזו שכרה', והקדוש הברוך הוא אומר שיש דברים שאי אפשר להבין. רציתי לקרב אתכם אליי, ויש פעולות ויש מעשים של קרבה. קרבת הנפשות והאחדות של עם ישראל שהייתה כאן ב-18 הימים האחרונים רמזה שאולי יש תקווה, והיא תזכה. רק אז מגיעה בשורה כה כואבת, שאי אפשר להבין על מה ולמה. בתמונות מופיע התום, היושר, הנחמדות והצחוק, ועם ישראל באהבה רבה ובאכפתיות מהלב לנפשות הללו, שלושה נערים שמוטלים מולנו ברגעים אלה.

הרב דוד לאו בהלוויית שלושת ההרוגים

"ראינו איזה עם אחד יש כאן. אף אחד לעולם לא יוכל לפגוע בעם כזה כי זה עם אחד, מאוחד, לב אחד. כשאתה רואה איזה שלושה פרחים גדלים בערוגות – גם אם גדעתם את השלושה האלה, לא תצליחו – כי יש עוד דמויות רבות ובאהבה רבה נתחבק איתם. נחשוב איך אנחנו ממשיכים הלאה להיות קרובים ואוהבים ועם אחד.

"גם ברגעים קשים אנו עומדים בתפילה לפניך, והבנים ממשיכים הלאה בארץ חמדת האבות. 'שובו אחים', קרא צה"ל למבצע והנה שבתם לארצכם, למולדתכם ולבית אביכם – אבל שבתם בדרך בה נותר לנו רק להתפלל שתנוחו בשלום על אדמת הארץ הכה קרובה אליכם, אדמת הארץ שבניה הרבים כל כך מלווים אתכם בתוגה – ובהבטחה שנמשיך".

ראש ישיבת "מקור חיים" ורבם של גיל-עד ונפתלי, הרב דב זינגר אמר בהספדו. "ראינו אתכם בימים האחרונים, תמונות שלכם בשלטים ועל המסכים, מברזיל ועד כיכר רבין", אמר זינגר, "ראינו את הטוהר והיופי שלכם, וממבט עיניכם השתקפו הטוהר והטוב של שלושה נערים בתחילת דרכם. יושבים על אותו ספסל בבית המדרש, טור שלישי מימין, שורה שנייה. נחטפתם מאתנו באמצע הבגרויות, מלאי חיים.

"נפתלי היקר: הפגנת כישרון רוחני יוצא דופן. גיל-עד, אהובנו, מחפש את האמת, בוגר אכפתי בעל תושייה מרכז החברה. איל שלצערי לא הכרתי, אך שמעתי עליו רבות, מתנדב ישר בעל שמחת חיים מרים לכולם את מצב הרוח ולא מוותר.

"משפחות יקרות, פתחתם לפנינו בתקופה האחרונה את ביתכם. במקום להתכנס בצערכם הנורא, יצאתם באצילות אינסופית והפגנתם לעם ישראל כולו מהי אמונה ובחירה בחיים, סיים הרב זינגר.

בינות להספדים ניגשו שלושת האבות אל מול מיטות ילדיהם הקדושים ואמרו יחדיו 'קדיש' לעילוי נשמתם. עין לא נותרה יבשה למשמע ההורים הכאובים זועקים באמונה "יתגדל ויתקדש שמיה רבא!"

ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT-KIDNAPPING-FUNERAL

"זה 18 ימים ולילות שאני, כמו כל אחד מכם, לא יודע נפשי מדאגה", אמר נשיא המדינה שמעון פרס בנאומו. "התפללנו שיקרה הנס ונראה אותם חוזרים בשלום למשפחתם לביתם, לצערינו פקד אותנו אסון הירצחם ואבל כבד על העם כולו. אבלכן הפך למקור של אור ותקווה לעם כולו.

"שלושה בנים נפלאים חשפו את מעמקיו של עמנו, והראו את הפסגות שבתולדותיו. עם שרוחו הומיה אבל נפשו נחושה, שמפגין נחישות שאין דומה לה בעמים, ושגם בגלותו לא גלה מדרכו, שזכה לאימהות יקרות – קולכן איחד עם וחינך דור. אתם, האימהות והאבות, גידלתם בנים ובנות לתפארת ישראל, והנחלתם אהבת עם תורה וארץ. שתלתם בהם מסירות נפש ואהבת הבריות. רבים מאיתנו ראו רק קטעים מעטים מתמונות חייכם ואישיותכם, מהם עלתה תמונה נהדרת של צעירים שלמים עם עצמם, יודעים דרכם, משרתי עמם. יהודים זקופי קומה, צמאי דעת, אמונים על יהודם ומקיימים מצוותם".

פרס הבטיח: "ידנו תשיגו את הרוצחים והם יקבלו עונשם. ישראל תנקוט ביד קשה עד שהטרור ייעקר משורש. הטרור הוא בומרנג, מכוון נגדנו אבל פוגע במשלחיו".

ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT-KIDNAPPING-FUNERAL

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "ב-18 הימים האחרונים נחקקו בלבנו, בלב העם כולו, דמויותיהם של איל, גיל-עד ונפתלי. אזרחי ישראל למדו להכיר את פניהם, וגם אם לצערנו לא זכינו לפגוש בהם, נשבינו בקסם חיוכם, בעדינותם, בחדוות נעוריהם. שלושה נערים מחוננים, זכים, ישרי דרך – שידם של בני עוולה האוחזים במאכלת הונפה עליהם, רוצחים שהתנפלו עליהם באכזריות אין קץ וללא הינד עפעף הפרו את הצו הקדום 'אל תשלח ידך אל הנער'".

נתניהו המשיך: "העם כולו התפלל לשוב הבנים וראה את אצילות הנפש, את החוסן הפנימי שלכם, המשפחות. והעם הבין מיד את עומק השורשים ואת תעצומות הנפש שלכם, הנה למדנו מכם שיעור שלא יישכח של אמונה ונחישות, של אחדות ורגישות, של יהדות ואנושיות. עם שלם עמד יחד וקיבל תזכורת מי אנחנו, מדוע אנחנו כאן ולא פחות מזה – אילו כוחות גדולים אצורים בנו.

"האור הקורן מכם בלט מול החושך המזוויע של מרצחי נפשנו, חוטפי ילדים בזויים, רוצחים נתעבים שרוקדים על דם שנשפך. תהום מוסרית רחבה ועמוקה מפרידה בינינו לבין אויבינו. הם מקדשים את המוות ואנו את החיים, הם את האכזריות ואנו את הרחמים" הדגיש נתניהו, "זהו סוד כוחנו וזהו גם הבסיס לאחדותנו" הכריז ראה"מ בפאתוס.

ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT-KIDNAPPING-FUNERAL

"משפחות יקרות, אני יודע שגם החיבוק האמיץ ביותר של העם אינו יכול למחוק את צריבת הצער, את הכאב הנורא שימשיך לפלח בנפושתיכן הרבה לאחר שימי האבל יסתיימו. אני מכיר את כאב השכול, אין נורא ממנו – אבל אני גם יודע שלחיים יש כוח משלהם, כנהר שוטף שסוחף אותנו קדימה ונותן לנו כוחות של התחדשות ותקווה. העם כולו, שבוכה עמכם, מחבק אתכם היום, מלווה אתכם, וישמש לכם כמזור וכמקור לנחמה".

גלריה דומעת מצלמי מערכת AFP

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה מרגש מאוד

ממה הרגשת מפרס

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture