מקווה טהרה עתיק נחשף בצומת האלה

בצומת האלה נחשפו מקווה טהרה עתיק וכתובות של חיילים אוסטרלים ממלחה"ע השנייה • הממצאים התגלו בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות לפני הרחבת כביש 38 ביוזמת חברת נתיבי ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בחפירות של רשות העתיקות בצומת האלה במימון חברת נתיבי ישראל, נחשף לאחרונה מקווה טהרה מימי הבית השני. בסמוך אליו, נחשף מאגר מים עצום שעל תקרתו חרוטות כתובות שנעשו בידי חיילים אוסטרליים ששהו במקום במהלך מלחמת העולם השנייה.

לדברי יואב צור, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "חשפנו מקווה טהרה ובו חמש מדרגות חצובות בסלע, כאשר המדרגה החמישית שימשה ספסל לישיבה על שפת בריכת הטבילה. במקום מצאנו שברי כלי חרס מפוארים מהמאה השנייה לספירה, בהם נרות, כלים ממורקים בצבע אדום, פך וסירי בישול. נראה, כי במהלך המאה השניה לספירה המקווה יצא מכלל שימוש, ייתכן אף שעל רקע אירועי מרד בר כוכבא.

דרומית למקווה, נחשף פתח חצוב בסלע, שנראה כי שימש כניסה למאגר מים רחב ידיים. נראה כי בשלב קדום, היה המאגר קטן יותר, ושימש בתור 'אוצר' למקווה. כאשר המקווה חדל לשמש לתכליתו המקורית חלל המאגר הורחב לממדיו הגדולים, ולידו אף נבנה משטח רחב שהקל על שאיבת מים.

מקוה עתיק בצומת האלה (3)מאגר המים. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

במהלך החפירה, הופתעו הארכיאולוגים לגלות גם ממצאים מסקרנים בני ימנו: כתובת חרוטה שנמצאה בתקרת מאגר המים, העידה על כך שהמקום היה חשוף עד לשנות ה-40 של המאה -20. הכתובות נקראו על ידי אסף פרץ, ארכיאולוג והסטוריון מרשות העתיקות, ולדבריו "בין היתר זוהו שני שמות שנחרטו בסלע באנגלית: Cpl Scarlett ו-Walsh. בסמוך לשמות, נחרטו ראשי התיבות RAE ושני מספרים – NX9168 ו-NX7792. מתחת לכתובות, הופיע התאריך 30/05/1940. מכיוון שראשי התיבות CPL מציינים את הדרגה Corporal (רב"ט), ניתן היה להסיק כי מדובר בחיילים שרצו להשאיר במקום את חותמם. בירור העלה, כי המספרים שנחרטו בפנים המאגר הינם מספריהם האישיים, וכי RAE פירושו Royal Australian Engineers (חיל ההנדסה האוסטרלי).

מקוה עתיק בצומת האלה (1)הכתובות שהותירו החיילים האוסטרלים. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות 
העתיקות

חיפוש בארכיון ממשלת אוסטרליה העלה את הפרטים הבאים: רב"ט פיליפ ויליאם סקרלט, נולד במלבורן ב- 1918, התגייס לצבא בשנת 1939, שרד את המלחמה ונפטר ב- 1970, מעט לפני יום הולדתו ה-52. חברו, פטריק רפאל וולש, נולד ב- 1910 בקווארה, התגייס ב- 1939, שרד את המלחמה, ונפטר בשנת 2005, בגיל 95. נראה שהשניים השתייכו לכוחות הדיוויזיה השישית האוסטרלית, אשר שהתה בארץ בימי המנדט הבריטי לצורך אימונים לפני שליחתה ללוחמה בצרפת. מכיוון שצרפת נכנעה בטרם היו הכוחות מוכנים, הם נשלחו לבסוף למצריים באוקטובר 1940, ושם נלחמו בחזית המדבר המערבי"

הארכיאולוגים מוסיפים, כי "אם קרוביהם של אותם אנשים אלה מתוודעים לסיפור, נשמח שייצרו עמנו קשר ונשתף אותם בדרישת השלום שהותירו להם סקרלט וולש".

פרץ מוסיף, כי "בסריקה במקום, נמצאו זנבות של פצצות מרגמה בריטיות, ו-27 תרמילי כדורים, אשר שישה מתוכם יוצרו באוסטרליה ונורו באזור".

לדברי צור, "ממצאי החפירה מאפשרים לנו לשחזר סיפור כפול: על יישוב יהודי במאה השניה לספירה ככל הנראה על רקע אירועי מרד בר כוכבא, וסיפור נוסף, מרתק לא פחות, על אודות קבוצת חיילים אוסטרליים ששהו באתר כ1,700 שנה מאוחר יותר, והותירו בו בו את חותמם".

פבלו בצר, ארכאולוג מחוז יהודה ברשות העתיקות, מציין כי בעקבות הגילוי פנתה רשות העתיקות לחב' נתיבי ישראל וזו הסכימה לשנות את תכנית הצומת, על מנת לשמר את הממצאים במקום ולשקמו כחלק מהנוף שבצד הדרך.

מקוה עתיק בצומת האלה (2)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture