מצוקת הקבורה: חברי הבד"צ ירדו לשטח עם ראשי החברה קדישא

חברי בד"צ העדה החרדית בירושלים, דנו בפתרונות ההלכתיות בנוגע לתוכנית של משרד הדתות לקבורה רוויה • הדיון הדחוף נקבע מאחר והממשלה החליטה לא להקצות יותר קרקעות לקבורת שדה כפי מנהג ישראל שנות דור, ומתוך מטרה למציאת פתרון מהיבט הלכתי ירדו חברי הבד"צ לשטח לבדוק מקרוב את הפתרונות המוצעים על ידי ראשי החברא קדישא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

חברי הבדצ ירדו לשטח עם ראשי החברה קדישא לדיון במצוקת הקבורה (1)

חברי הבד"צ של 'העדה החרדית' ירדו אל מתחת לאדמה לבחינת פתרונות הלכתיים לקבורת כוכים. מציאת הפתרון דוחקת את העוסקים במלאכה מאחר והממשלה החליטה כי לא יוקצו יותר קרקעות לקבורת שדה בערים הגדולות וסביבתן, כפי שנהוג בקהילות ישראל מזה שנות דור. כתחליף, מקדם משרד הדתות תכניות שונות לקבורה רוויה, חלקם מקובלים על מרבית פוסקי ההלכה וחלקם רק למיעוטם.

בתכנית משרד הדתות מוצעות מספר אפשרויות לקבורה רוויה. האפשרות הראשונה על ידי "קבורת מכפלה": קבורה זו נעשית בעומק הקרקע. החברה קדישא כורה קבר, הנפטר הראשון נקבר בתחתית הקבר, הוא יכוסה באבני הגולל ובעפר, ועל גבו ייטמן הנפטר השני. האפשרות השניה על ידי "קבורת סנהדרין (קומות)": קבורה זו נעשית בתוך אולמות קבורה, הנפטר מוכנס על ידי מיטה מיוחדת לתוך כוך כדוגמת "קברי הסנהדרין", שנחשפו בירושלים ובמקומות אחרים ברחבי הארץ. האפשרות השלישית על ידי "קבורת רמה": הקבורה נעשית במבנה רב-קומות, כאשר בכל קומה אפשר להביא את הנפטר לקבורה בקבורת שדה הנחשב כך גם בהגדרותיו ההלכתיות בזכות חיבור רציף של אדמה בשיעור הנדרש. אפשרות נוספת היא על ידי "קבורת על": קבורה זו נעשית כאשר בן משפחה מבקש להיקבר מעל נפטר בן משפחתו הקבור בקבר בודד בקבורת שדה.

לאור זאת פועלים ראשי ומנהלי חברה קדישא הכללית בכל המישורים למציאת פתרון להמשיך ולקבור לפי ההלכה הצרופה וכפי מנהגי הקבורה היהודית. ולשם כך ירדו חברי הבד"צ העדה החרדית, במורדות הר המנוחות, בין הכלים הכבדים החוצבים בהר כדי לבדוק מקרוב הפתרונות המוצעים. משך שעה ארוכה שהו הרבנים באזור ושוחחו עם המהנדסים, הקבלנים ועם מנהלי החברה קדישא שהציגו את הפתרונות והשאלות ההלכתיות העולות מהם, תוך כדי עיון והעלאת השאלות המציאותיות וההשלכות המעשיות לגבי הלכות קבורה וטומאת כהנים.

קרא עוד:
[postim]

ביום המחרת התכנסו כל חברי הבד"צ בראשות כ"ק מרן גאב"ד ירושלים הגרי"ט וייס שליט"א וכ"ק מרן ראב"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א בלשכת הבד"צ לדיון בנושא. בפני חברי הבד"צ הופיעו ראשי ומנהלי החברה קדישא שהציגו את הבעיות ואת הפתרונות המוצעים על ידם.

במשך שעה ארוכה דנו הרבנים ושמעו את דברי ראשי ומנהלי החברה קדישא שהציגו את המצב בכל חלקות הקבורה בעיה"ק ירושלים בהר הזיתים והר המנוחות, ואת הקשיים שהשלטונות מערימים על הקבורה כהלכה בקבורת שדה רגילה לא בקומות ומכפלות.

עם סיום מושב הבד"צ הורו הרבנים לראשי החברה קדישא למצות את ההליכים מול כל הגורמים הרלוונטיים למצוא פתרון קבורת שדה כהלכה ליראי ה' ושומרי תורה ומצוות הנאמנים להלכה ומסורת הקבורה בישראל, ולהפעיל כל לחץ ציבורי אפשרי לשם כך, שיבינו כל הגורמים בדבר כי הוא בנפשה של היהדות החרדית הנאמנה, תוך כדי תקוה טובה שהדבר יצלח וימצא הפתרון שיפתור את הבעיה.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא כ"כ זכיתי להבין אם אין בעיה כלשהוא בקבורה המוצעת ע"י,וככה זה נשמע בין השורות,למה חייבים להשמיע קול בכל דבר,האם לא יקבלו כספי הייחודיים מאמריקה אם יסכימו למהלך כלשהו בלי להערים קשיים ומבלי להשמיע קוקוריקו בכל דבר וענין,בכל הכבוד הראוי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture