מיוחד: סיפור חייו של הרב אליהו דרעי ז"ל

משפחת דרעי יושבת שבעה על אביהם הדגול הרב אליהו ז"ל. בני המשפחה משרטטים את קורות חייו ופועלו ל-JDN

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ר' אליהו דרעי זצ"ל נולד בשנת תרצ"ג להוריו יהודה וחנה דרעי ע"ה בעיר מקנאס שבמרוקו, בנם החמישי מתוך שבעת אחיו רפאל, מסעוד, יוסף, אברהם, חיים, ומסעודה.

בגיל 6 התייתם מאמו הרבנית חנה ע"ה שהיתה ידועה במכנאס כבעלת חסד גדולה, ובערב ליל פטירתה טרחה במשך כ-8 שעות בהכנת אירוסין לכלה יתומה, לאחר מכן נמה את שנתה שממנה לא קמה.

הילד אליהו עבר לגור בעיר קסבדטלה אצל אחיו הגדול רפאל, שם למד את יסודות התפירה והחייטות ע"י אחיו, ובכך קנה מקצוע לפרנסתו ולמחייתו.

בשנת תשי"ז נישא לרעייתו מרת אסתר תחי' לבית אזוגי, בתם של הרב אברהם ומרים אזוגי במכנאס. החתונה נערכה ברוב פאר כשמסדר הקידושין הרב יוסף בוסידן, נכדו של גדול הדור במרוקו רבי דוד בוסידן זצוק"ל. מקצוע החייטות שרכש בילדותו שימש לו כמקור מחיה ופרנסה מכובדת למשפחתו ולחמשת ילדיו יהודה, אריה, שלמה, חנה, וניסים. וכן העניק לו מעמד חברתי בעיני חשובי שרי המלך שהזמינו את חליפותיהם במתפרה של החייט אליהו דרעי שהתפרסם במקצועיותו ובאמינותו המיוחדת.

אישיותו הייחודית שהתבטאה באצילות מוערכת משולבת בתמימות יהודית ונעימות מתובלת בחכמת סוחרים מפולפלת, ותכונות אלו הם ההסבר לאהבה שרכשו לו, בכל מקום אליו הגיע היה אהוב על הבריות. אהבת התורה חכמיה ולומדיה היתה מושרשת בו, ומתוך תמימות יהודית פשוטה היה מבטא הערכה והערצה ללומדי התורה מה שהשתרש בילדיו כערך עליון בבניין אישיותם.

היה נוהג לעודד את ילדיו הקטנים יהודה ואריה עוד בהיותם בני 6-7 לקרוא את ההפטרה בביהכ"נ בשבת, ובאותו השבוע השמחה היתה ניכרת על פניו על עוד ערך תורני שהנחיל לבניו הקטנים, בנוסף לערכים של שמירה על קדושת ביהכ"נ בכך שהקפיד עוד בהיותם בני 3 לקחתם לתפילות שבת בהזהרה החמורה על שמירת השקט וההנהגה הנכונה במקום מקדש מעט.

תמיד חלם לעלות לארץ ישראל, על אף שידע שחבלי הקליטה קשים מאוד והתנאים למגורים פחותים בהרבה לתנאי החיים להם התרגלו במרוקו.

בשנת תשכ"ט עלתה משפחת דרעי לארץ ישראל והופנתה ע"י הסוכנות לעיר ראשל"צ – מרכז הקליטה. לאחר שלושה חודשים השתכנו בעיר בת-ים שהיתה ריקה מכל סממן דתי מה שהותיר חשש כבד בלב ההורים אליהו ואסתר לעתיד ילדיהם.

ילדי משפחת דרעי ידעו שהאופציה לשחק עם ילדי השכונה אינה קיימת והתשלום על שמירת הצביון היה סגירה הרמטית בביתם הקטן במשך כל שעות אחה"צ מחשש לפגישה עם ילדי השכונה. עד שהגיעה הצעה יומרנית ע"י הרב שוקרון שהיה מנהל הת"ת במכנאס ועלה לארץ וביקש מההורים למסור את ילדיהם בני ה-9 וה-10 לישיבה בעיר חדרה.

למרות חששם של ההורים נמסרו הילדים להשגחתו המסורה של הרב, עד שבאחד הביקורים החליטה האם לקחת את ילדיה לאור התנאים הירודים, הדאגה והגעגועים לילדים, אז הפטיר הרב לאם הדואגת: "כעת את שורפת בידייך שני ספרי תורה". ההורים התמימים ששמעו את דברי הרב מיהרו להחזיר את ילדיהם לישיבה מלווים אותם בדמעות ובתפילה.

ר' אליהו זצ"ל היה ממייסדיו הראשונים של שיעור התורה הראשון בעיר בת-ים החילונית, סייע לכל מניין תפילה שהוקם, ועודד הקמה של עוד ועוד מרכזי הפצת תורה בעיר שהיום שוקקת חיים יהודים ענפים וזכות המייסדים עומדת לו ולזרעו.

זכה בשנת התשנ"א להגשים את שאיפתו ולעלות לירושלים ולהתגורר ליד ילדיו ונכדיו. בשכונת הר נוף, היה מגבאי בית הכנסת 'תולדות יצחק'. היה מעשרה ראשונים בכל בוקר וערב וכן בימי הסליחות לא חיסר יום אחד של אמירת סליחות באשמורת הבוקר בהתמדה ובתמימות ולמרות גילו המתקדם.

היה ממקימי 'אל המעין' וסייע בערים רבות להקמת מרכזי תורה ויהדות. הכל בסבר פנים יפות לכל אדם ובנעימות. בשנתיים וחצי האחרונות סבל ממחלה קשה ומייסורים גדולים וכשכל משפחתו בניו, ובתו, חתנו, וכל נכדיו רתוקים למיטתו וסועדים אותו ומשיבים לו על מסירותו המיוחדת למשפחה, לכל ילד, נכד או נין במשך עשרות שנים.

זכה והעמיד דורות ישרים מבורכים עוסקים בתורה ובעבודת ה'.

הרב אליהו דרעי הרב אליהו דרעי (1) הרב אליהו דרעי (2) הרב אליהו דרעי (3) הרב אליהו דרעי (4) הרב אליהו דרעי (5) הרב אליהו דרעי (6)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דוד אליהו המדהים מרגישים בחסרונך בהומר החריף שלך הסוכריות המיוחדות שלך היית איש מדהים וזכיתי להכיר אותך ולשוחח איתך ותמיד הייתי מרותק מהשיחה עימך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture