אבסורד: קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות

קברי אשר ונפתלי בני יעקב אבינו ע"ה החונים לצד כביש 889 שבגליל סובלים פעם אחר פעם מהצקות, ואפילו מתקן נרות רשמי שהוצב במקום נעקר בן-לילה אחד • צילום: ארגון 'הצדיקים חיים' שבגליל.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לקראת יום ההילולא של אשר בן יעקב (כ' שבט) יצאו כמה מתושבי צפת לתעד את המציאות העגומה שנראית בקברי אבותינו אשר ונפתלי בני יעקב. בצדי כביש 889 ('כביש הצפון הישן') שבין תל קדש לרמות נפתלי. בשדה מרעה סמוכה סמוך לערימת חרסים שנערמה בצדי השדה. נמצאים קברי אשר ונפתלי בני יעקב אבינו, שיד זדונית ביקשה להעלימם, חלילה, מעל פני האדמה. לאחר סילוק החרסים אותרו ארונות הקבורה העתיקים שנצבעו בצבע תכלת לאות זיכרון לעולים.

אבסורד קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות  (1)

"המקום סובל מזלזול מתמשך" מספר העסקן הצפתי רזיאל אוחנה. "אני מגיע למקום לעיתים קרובות ונזקק לטפס על גדרות, גדרות המרעה – חלקם גם עם תיל, בשביל להשתטח על הציון הקדוש. זה ממש לא ייאמן. מדובר במיקום סבוך שמצריך פתרון. לא זו בלבד, גם הקברים לא נמצאים במצב הולם. הם כמעט נבלעים באדמה. עזובים הם ומושפלים בפינה צדדית. מתברר כי השטח הושכר לרעייה על ידי מנהל מקרקעי ישראל לרועה צאן, בן הקיבוץ מלכיה – שהמקום נמצא בתחום שיפוטו. הקבר לצנינים בעיניו והוא לא מחבב, בלשון המעטה, את העלייה של יהודים טובים לתחום המרעה שלו. ואין כאן המקום לפרט. "אבל זה לא לב העניין", מחדד אוחנה. "יש פה התעוררות ציבורית להציל את המקום – הן מבחינת הקמת מצבה נאותה, הן מבחינת שיפור דרכי גישה כיאה לציון הצדיק. צריך לכך הוראה מגבוה בכדי לשפר עד לשנות כליל את ההתייחסות לשטח כולו".

אבסורד קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות  (2)

מאגודת 'הצדיקים חיים' שפועלת לשימור קברי צדיקים בצפון נמסר: "לכל הדעות, הגיע אפוא הזמן לשפץ את המקום, להניח גל עד ומצבה לזיכרונם של אבותינו הקדושים, אשר כולנו צאצאיהם, לבנות במקום ציון יפה בנין אבן, ולהושיב ישיבה וכולל על קברם, אשר הוא מקום המסוגל ביותר לעורר רחמי שמים ולקירוב הגאולה".

אבסורד קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות  (3)

בשנים האחרונות בזכות פעילות ארגון 'הצדיקים חיים' הופך הציון שבין תל קדש לרמות נפתלי למוקד עלייה לרגל המונית – ובייחוד ביום ההילולא החל בכ' שבט, כמובא בילקוט שמעוני בפרשת שמות. מודעות בכל רחבי הארץ מזמינות יהודים להשתתף בהילולא המיוחדת.

אבסורד קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות  (4)

רזיאל אוחנה מספר, כי בשנים עברו השתתפו ביום ההילולא לאורך היום כולו למעלה מאלף איש, מרביתם הגיעו בכלי רכב פרטיים. לדבריו, רק מעיר מגוריו, צפת, הגיעו מאות איש ואליהם מתווספים רבים אחרים באוטובוסים מאורגנים שיצאו מירושלים, בית שמש ובני ברק. "אני מקווה שהתהודה הציבורית שאנחנו רואים בשנים האחרונות למיקום הציון הקדוש תביא את הגורמים הרלוונטיים האחראים על שדה המרעה להבין שיש לכבד את רצון המון עמך בית ישראל המבקש לשפוך צקון-לחשו בכבוד ובלי גדרות מפריעות. הגיע הזמן שקברו של נפתלי לא יזקיק צעידה בלתי-נעימה בדרכים נפתלות. ציון קדוש קודם לשדה מרעה. כיום, לבטח התמונה השתנתה לחיוב. אולם המציאות העגומה שלפנינו לא מאפשרת ליהודים להעתיר בתפילה על קברי בני יעקב".

אבסורד קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות  (5)

"הבעיה מוכרת לנו", אומר הרב ישראל דרעי – האחראי של מחוז הצפון ב'מרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים', בכנות. "אנשינו פועלים לעיתים קרובות כדי לסכל עשבייה שמרימה ראש באזור הציון. בעבר גם העמדנו מתקן להדלקת נרות וכן הצבנו שילוט מסודר סמוך לכביש שליד צומת ישע, אך גורמים עלומים הסירו אותם. אי אפשר לדעת מי. זה יכול להיות אנשים מקיבוץ מלכיה שהציון נמצא בתחום שיפוטו, שהדבר לצנינים בעיניהם, ייתכן שזה גורמים רשמיים שלא מוצא חן בעיניהם הקביעה שלנו". "יש לנו בעיה", מסביר הרב דרעי. "אנחנו גורסים שארונות הקבורה המוצבים בקו הם כמובן קברי צדיקים. אולם ברשות העתיקות סבורים כי מדובר בכלל בסתם אתר עתיקות. אנחנו שוקדים רבות על הנושא הזה. אי אפשר לפתור את הבעיה ברגע. זו סוגיה מורכבת למדי. מכל-מקום מי שרוצה, יוכל להגיע קרוב ממש לציון, גם אם להשתטח על הציון עצמו לא תמיד מתאפשר. דרכי הגישה, בסך-הכול, נאותות בינתיים לגמרי".

אבסורד קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות  (6)

תגובת 'רשות הטבע והגנים': רזיאל אוחנה מפנה אותנו למכתב בנושא הכאוב ששיגר הרב אברהם אירגאס בשעתו, בשנת תשע"ב, ל'רשות הטבע והגנים' שהמקום נמצא אף תחת חסותה. יוסי ורצברגר, יועץ המנכ"ל, משיב בתשובתו: "רשות הטבע והגנים מכבדת את קבריהם של הצדיקים והמקומות הקדושים המצויים באתרים השונים באזור הצפון. "חלק מהקברים המצוינים בבקשתך מצויים בתוך שמורות וגנים שהגישה אליהם איננה מוסדרת או אינה בטוחה לציבור הרחב. "בשנה האחרונה נערכה עבודת תאום מעמיקה של רשות הטבע והגנים במחוז הצפון למול "אגודת אוהלי צדיקים" בראשותו של הרב ישראל הרצברג שליט"א , אגודה זו פועלת במטרה לאתר לשקם ולשמר בתי קברות וקברי צדיקים . "בתאום עם העמותה הגדרנו את המקומות והתנאים בהם האגודה תכשיר קברי צדיקים באתרי רשות הטבע והגנים לביקורי קהל לכן מציעה כי תעבירו פנייתכם זו לכבוד הרב העומד בראש העמותה "בנוסף, השטח הוחכר למרעה על ידי מנהל מקרקעי ישראל בהסכם רעייה ולכן פנייה בנושא זה יש להפנות אף למנהל".

אבסורד קברי אשר ונפתלי בני יעקב מוזנחים בשדה מרעה • תמונות  (7)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
2 1 הצבעה
דירוג הכתבה
11 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מזעזע מצמרר מחפיר, איפה איפה כולם אבותינו מונחים בביזיון קדושינו… וכולם שותקים… אוייי

יישר כח גדול לר' רזיאל אוחנה אשר מימים ידוע שאחד שמוסר עצמו על שיפוץ קברי הצדיקים הקדושים בארץ בכלל ובגליל בפרט. תמשיכו

כואב הלב שבארצינו הקדושה יש קברי אבות חרבים וכמעט ללא היכר!!!

האם יש מקור מוסמך לכך שאכן אלו קברי השבטים הקדושים??

מישהו יכול להביא מסורת ברורה על המקום לפחות מתקופת האר"י שידוע שסימן רבות מהקברים בגליל???????

מזעזע !!!!
מחריד!!!!!
אבותינו הק' שוכבים בבזיון

אפשר לגשת לקבוצת אשרינו לגמרי ויטפלו בזה

מתוך הילולא רחבת ידים מהדורת "כצאת השמש"
הילולת
"עזרת השבטים"
אשר בן יעקב אבינו ע"ה זיע"א
כ' שבט
אשר בן יעקב הוא הבן העשירי של יעקב אבינו והבן השני של זִלְפָּה שִׁפְחָת לאה אימנו. לפי המסורת נולד בד' שבט, בשנה השתים-עשרה לשהות יעקב אבינו בחרן. חי מאה עשרים ושלש שנה. אבן החושן המייצגת את השבט היא התרשיש ודגלו ציור של זית. נחלת השבט הייתה במערב הגליל העליון ונודעה כנחלה בעלת אדמה עשירה ופוריה.
"וַתֹּאמֶר לֵאָה–בְּאָשְׁרִי, כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת; וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, אָשֵׁר".
(בראשית ל-י"ג)
מדרש רבה – מפרש – ותאמר לאה באשרי כי אשרוני בנות, לומר אשרי מי שזכה לכך. א"ר לוי לא לן אשר באכסניא מימיו, ירש אשר גבהי פלטריות מה שלא ירש יהודה ארצות, הדא הוא דכתיב (דה"א ז') ובני אשר ימנה וישוה וישוי ובריעה ושרח אחותם, הוא אבי ברזות, רבי לוי ור' סימון, ר' לוי אמר שהיו בנותיהם נאים והיו נשואות לכהנים שנמשחו בשמן המשחה שמן זית, ר' סימון אמר שהיו נשואות למלכים שנמשחו בשמן זית. (בראשית עא יג)
מאשר שמנה לחמו, שארצו שמנה, שלחמו שמן, שהוא מעמיד בגדי שמונה, והוא יתן מעדני מלך, כפליות ואנפקיטן. (שם צח כב)
מאשר שמנה לחמו, שבנותיו נאות, שנאמר (בראשית ל') כי אשרוני בנות, וכן הוא אומר יהי רצוי אחיו בבנותיו. והוא יתן מעדני מלך, שבנותיו ראויות למלכות, שנאמר (ש"ב א') המלבישכן שני עם עדנים. (שם צט יג)
ביום עשתי עשר יום וגו', מה ראה נשיא אשר להקריב אחר נשיא דן, לפי שדן נקרא שמו על שם דין, ואשר נקרא שמו על שם אישורו, לפיכך צוה הקב"ה להקריב אשר אחד דן, שצריך הדיין לאשר דינו… ואשר נקרא שמו לשם גאולתן של ישראל, כמד"ת (מלאכי ג') ואשרו אתכם כל הגוים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צב-אות… (במדבר יד כב)
יעקב אבינו מברכו: "מֵאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ וְהוּא יִתֵּן מַעֲדַנֵּי-מֶלֶךְ".
(בראשית מט כ)
מדרש רבה מפרש – כח הכוונה שארצו שמנה, שלחמו שמן, שהוא מעמיד בגדי שמונה.
רש"י מפרש – שמנה לחמו – מאכל הבא מאשר יהא שמן, שיהיו זיתים מרובים בחלקו ומושך שמן כמעין. וכן ברכו משה.
הכלי יקר מפרש – שמנה לחמו – לפי שהיה מספיק שמן לבית המקדש, וידוע שכל השפע בא לעולם מהמקדש, על כן אמר שמאשר לחמו של ישראל שמנה…
האור החיים מפרש – מאשר – אולי יכון לומר כי השגה זו מאמצעיתו השיג, ואומר מאשר, פירוש מצדו או מצד זכותו או מצד השתדלותו.
העמק דבר מפרש – מעדני מלך – שמן שעוד לא הגיע לשליש, הנקרא בגמרא שבת שמן סתכת, המעדן הבשר, ומסתמא הגיע זה השמן גם לתפנוקים אחרים, ולא היה חושש כי היו לו זיתים הרבה.
הלקח טוב – מפרש – מאשר שמנה לחמו, שהיו מספיקין שמן המשחה, שהכרמל בחלק אשר היה, ולכן כתוב מאשר ולא כל אשר. והוא יתן מעדני מלך, שהרי בגבול נחלתו היה אלימלך, על שם מעדני מלך, דכתיב ויצא הגורל החמישי למטה בני אשר.
משה רבינו מברכו: "וּלְאָשֵׁר אָמַר בָּרוּךְ מִבָּנִים אָשֵׁר יְהִי רְצוּי אֶחָיו וְטֹבֵל בַּשֶּׁמֶן רַגְלוֹ בַּרְזֶל וּנְחֹשֶׁת מִנְעָלֶיךָ וּכְיָמֶיךָ דָּבְאֶךָ".
הספרי מפרש – ולאשר אמר, למה נאמר, לפי שנאמר ומקצה אחיו, וזה אחד מהם. ברוך מבנים אשר, אין לך בכל השבטים שנתברך בבנים כאשר, יהי רצוי אחיו, שהיה מתרצה לאחיו בשמן אנפיקין ובקיפלאות, והן מרצים לו בתבואה. דבר אחר יהי רצוי אחיו, כשעשה ראובן אותו מעשה הלך אשר וסיפר לאחיו, ונזפו בו, ואמרו לו כך אחינו אתה מדבר באחינו הגדול. וכשהודה ראובן על מעשיו נתרצו לו אחיו, לכך נאמר יהי רצוי אחיו. דבר אחר יהי רצוי אחיו, כשהיו ישראל מתייחסים זה אומר שלי הוא לויה, וזה אומר שלי הוא לויה, אם מראובן הכתוב מייחס שלי הוא לויה, ואם ממני הכתוב מייחס שלי הוא לויה, ריצה את אחיו באותה שעה, לכך נאמר יהי רצוי אחיו. דבר אחר יהי רצוי אחיו אין בכל הארצות שמשמטת שביעית כארצו של אשר, וטובל בשמן רגלו, שארצו של אשר מושכת שמן כמעיין… ברזל ונחשת מנעליך, שארצו של אשר היא היתה מנעלה של ארץ ישראל…
אבן עזרא – מפרש – ברזל ונחושת מנעליך – כי בחלקו יהיו הרי ברזל ונחשת. וכימיך – …תוקף יהיה לך כל ימיך. (שם שם כה)
הרמב"ן מפרש – ברוך מבנים – לרש"י בבנים, ולרז"ל נתכווין לפרש שיהיה מבורך בבנים רבים שיוליד… ואולי הוא ממה שכתוב בדברי הימים כל אלה בני אשר ברורים גבורי חיל ועוד, ולא נאמר בשאר השבטים כשבח הזה. ובפשט שיהיה מבורך מכל מפי כל בני יעקב, כי ארצו שמנה, ומשם יבואו כל מעדני מלך לכל השבטים, ויאמרו תמיד יברך ה' הארץ הזאת שתוציא הפרות האלה…
האברבנאל מפרש – ברוך מבנים – אם הוא מ"ם היתרון רוצה לומר יותר מכל בנים, ובכל זאת לא יקנאו בו, כי יהיה רצוי אחיו, וברכתו שמן וברזל, וזקניו חזקים. או הוא מ"ם הסבה, הוא מבורך מסבת ריבוי בניו, ויהיו לו עובדים רבים בשדה, וישב בארצו עד הגלות הכוללת בגבורה ובחוזק, או יהיה מהולל מאחיו, כי הוא עשיר ונדיב.
הספורנו מפרש – יהי רצוי אחיו – שבדרך כלל מקנאים בעשיר, אבל הוא נותן להם שמן בזול.
הכלי יקר מפרש – ברוך מבנים – שבלידתו כתיב כי אשרוני בנות, הוסיף שגם מבנים יהיה ברוך ומאושר. ועל ידי השמן יהיה חזק, רמז למה שאמרו ז"ל שמן שסכת לי אמי בילדותי הוא שעמד לי בזקנותי.
הילקוט ראובני – מפרש -ברוך מבנים אשר וגו', אמרו על בנותיו של אשר שהזקינה כבתולה ובתולה אין לה דמים, שנאמר ברזל ונחשת מנעליך וכימיך דבאך.
בעל הטורים – מפרש – ברוך מבנים – שנדוהו השבטים, כי סרח ידעה בנבואה ממכירת יוסף, וחשבו שהוא גילה לה, והתיר משה הנדוי. (דברים לג כד)
גִּלְעָד בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן שָׁכֵן וְדָן לָמָּה יָגוּר אֳנִיּוֹת אָשֵׁר יָשַׁב לְחוֹף יַמִּים וְעַל מִפְרָצָיו יִשְׁכּֽוֹן:
(שופטים ה יז)
בְּנֵי אָשֵׁר יִמְנָה וְיִשְׁוָה וְיִשְׁוִי וּבְרִיעָה וְשֶׂרַח אֲחוֹתָם: כָּל אֵלֶּה בְנֵי אָשֵׁר רָאשֵׁי בֵית הָאָבוֹת בְּרוּרִים גִּבּוֹרֵי חֲיָלִים רָאשֵׁי הַנְּשִׂיאִים וְהִתְיַחְשָׂם בַּצָּבָא בַּמִּלְחָמָה מִסְפָּרָם אֲנָשִׁים עֶשְׂרִים וְשִׁשָּׁה אָלֶף:
(דה"א ז ל', מ')
המצודת דוד – מפרש – ברורים. נבחרים מכל בני השבט: ראשי הנשיאים. הם היו לראשים על נשיאי השבט : והתיחשם. הידועים ביחוסם מבני אשר היוצאים בצבא מלחמה היה מספרם כ"ו אלף אנשים חשובים :
הרלב"ג – מפרש – ברורים גבורי חילים. ר"ל נבחרים לצאת לצבא וכבר בחרום ראשי הנשיאים והרצון בזה ברורים גבורי חילים חילי ראשי הנשיאים :
פתח ואמר, אשר ישב לחוף ימים, למה ישב שם, אלא מי שיושב בשפת הים, (ביסוד המלכות שנקראת ים), משתמש במעדני עולם, (דהיינו המוחין הנמשכים מעדן), וכאן, אשר, הוא פתו העליון של צדיק, (שהוא יסוד), כשמתברך להריק ברכות בעולם, ופתח הזה נודע תמיד לברכות העולם, ונקרא אשר, וזהו עמוד מאלו שהעולם עומד עליהם…
(זהר ויחי תקמב, ועיין שם עוד)
…תא חזי, מה שנפגם בגד נשלם באשר, זה שאמר מאשר שמנה לחמו, והוא יתן מעדני מלך, עתה משלים הנ' את הד'…
(שם תשכט, ועיין שם עוד)
תא חזי, אשר מצוין למעלה (בבינה כנ"ל), וצוין למטה בתקוני כלה, (שהוא הנוקבא)…
(שם תשנז, ועיין שם עוד)
'אשר בן יעקב מסר את הסוד לסרח בתו… וכך אמר לה כל גואל שיבא ויאמר לבני פקוד פקדתי אתכם הוא גואל של אמת'
(שמות רבה ה'/י"ג).
מנוחתו כבוד בקדש.
(ס' הדורות)
קדש נפתלי העתיקה נמצאת ליד כביש 889, סמוך לישובים יפתח ורמות נפתלי.
תפילה בזכות
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁבִּזְכוּת אֲשֶׁר בֶּן יַעֲקֹב אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, זַכֵּה אוֹתָנוּ שֶׁיִּהְיוּ בְּנוֹתֵינוּ נָאוֹת בְּמַעֲשֵׂיהֶם ובמראם, וְשֶׁיַּגִּיעוּ לְפִרְקָם יִנָּשְׂאוּ לְתַלְמִידֵי חֲכָמִים יְרֵאֵי שָׁמַיִם בְּתַכְלִית, מִמִּשְׁפְּחוֹת קְדוֹשׁוֹת וּטְהוֹרוֹת, וּבַעֲלֵי מִידוֹת טוֹבוֹת. וְנִרְאֶה בָּנִים וּבְנֵי בָּנִים עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, וּמְקַדשֵׁי שֵׁם שָׁמַיִם בָּרַבִּים, וְכָל רוֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ ה'. וְנִזְכֶּה לְשֶׁפַע גָּדוֹל רוּחָנִי וְגַשְׁמִי, וּלְעוֹלָם לֹא יִפָּסֵק הַשֶּׁפַע. וְתָמִיד נִהְיֶה רְצוּיִים לְכֻלָּם, וּמְבֹרָכִים, וַחֲזָקִים, וַחֲשׁוּבִים וְנִבְחָרִים מִכָּל. וְלֹא יְקַנְּאוּ בָּנוּ. עֲנֵנוּ עֶזְרַת הַשְּׁבָטִים עֲנֵנוּ. (כאן יוסיף וישאל ויבקש כל מבוקשו) עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמָךְ, עֲשֵׂה לְמַעַן יְמִינָךְ, עֲשֵׂה לְמַעַן תּוֹרָתָךְ, עֲשֵׂה לְמַעַן קְדֻשָּׁתָךְ. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהֹוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי:
(תפילה רחבת ידים, מהדורת "וכיסאו כשמש")

הילולת
"עזרת השבטים"
אשר בן יעקב אבינו ע"ה זיע"א
כ' שבט
אשר בן יעקב הוא הבן העשירי של יעקב אבינו והבן השני של זִלְפָּה שִׁפְחָת לאה אימנו. לפי המסורת נולד בד' שבט, בשנה השתים-עשרה לשהות יעקב אבינו בחרן. חי מאה עשרים ושלש שנה. אבן החושן המייצגת את השבט היא התרשיש ודגלו ציור של זית. נחלת השבט הייתה במערב הגליל העליון ונודעה כנחלה בעלת אדמה עשירה ופוריה.
"וַתֹּאמֶר לֵאָה–בְּאָשְׁרִי, כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת; וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, אָשֵׁר".
(בראשית ל-י"ג)
מדרש רבה – מפרש – ותאמר לאה באשרי כי אשרוני בנות, לומר אשרי מי שזכה לכך. א"ר לוי לא לן אשר באכסניא מימיו, ירש אשר גבהי פלטריות מה שלא ירש יהודה ארצות, הדא הוא דכתיב (דה"א ז') ובני אשר ימנה וישוה וישוי ובריעה ושרח אחותם, הוא אבי ברזות, רבי לוי ור' סימון, ר' לוי אמר שהיו בנותיהם נאים והיו נשואות לכהנים שנמשחו בשמן המשחה שמן זית, ר' סימון אמר שהיו נשואות למלכים שנמשחו בשמן זית. (בראשית עא יג)
מאשר שמנה לחמו, שארצו שמנה, שלחמו שמן, שהוא מעמיד בגדי שמונה, והוא יתן מעדני מלך, כפליות ואנפקיטן. (שם צח כב)
מאשר שמנה לחמו, שבנותיו נאות, שנאמר (בראשית ל') כי אשרוני בנות, וכן הוא אומר יהי רצוי אחיו בבנותיו. והוא יתן מעדני מלך, שבנותיו ראויות למלכות, שנאמר (ש"ב א') המלבישכן שני עם עדנים. (שם צט יג)
ביום עשתי עשר יום וגו', מה ראה נשיא אשר להקריב אחר נשיא דן, לפי שדן נקרא שמו על שם דין, ואשר נקרא שמו על שם אישורו, לפיכך צוה הקב"ה להקריב אשר אחד דן, שצריך הדיין לאשר דינו… ואשר נקרא שמו לשם גאולתן של ישראל, כמד"ת (מלאכי ג') ואשרו אתכם כל הגוים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צב-אות… (במדבר יד כב)
יעקב אבינו מברכו: "מֵאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ וְהוּא יִתֵּן מַעֲדַנֵּי-מֶלֶךְ".
(בראשית מט כ)
מדרש רבה מפרש – כח הכוונה שארצו שמנה, שלחמו שמן, שהוא מעמיד בגדי שמונה.
רש"י מפרש – שמנה לחמו – מאכל הבא מאשר יהא שמן, שיהיו זיתים מרובים בחלקו ומושך שמן כמעין. וכן ברכו משה.
הכלי יקר מפרש – שמנה לחמו – לפי שהיה מספיק שמן לבית המקדש, וידוע שכל השפע בא לעולם מהמקדש, על כן אמר שמאשר לחמו של ישראל שמנה…
האור החיים מפרש – מאשר – אולי יכון לומר כי השגה זו מאמצעיתו השיג, ואומר מאשר, פירוש מצדו או מצד זכותו או מצד השתדלותו.
העמק דבר מפרש – מעדני מלך – שמן שעוד לא הגיע לשליש, הנקרא בגמרא שבת שמן סתכת, המעדן הבשר, ומסתמא הגיע זה השמן גם לתפנוקים אחרים, ולא היה חושש כי היו לו זיתים הרבה.
הלקח טוב – מפרש – מאשר שמנה לחמו, שהיו מספיקין שמן המשחה, שהכרמל בחלק אשר היה, ולכן כתוב מאשר ולא כל אשר. והוא יתן מעדני מלך, שהרי בגבול נחלתו היה אלימלך, על שם מעדני מלך, דכתיב ויצא הגורל החמישי למטה בני אשר.
משה רבינו מברכו: "וּלְאָשֵׁר אָמַר בָּרוּךְ מִבָּנִים אָשֵׁר יְהִי רְצוּי אֶחָיו וְטֹבֵל בַּשֶּׁמֶן רַגְלוֹ בַּרְזֶל וּנְחֹשֶׁת מִנְעָלֶיךָ וּכְיָמֶיךָ דָּבְאֶךָ".
הספרי מפרש – ולאשר אמר, למה נאמר, לפי שנאמר ומקצה אחיו, וזה אחד מהם. ברוך מבנים אשר, אין לך בכל השבטים שנתברך בבנים כאשר, יהי רצוי אחיו, שהיה מתרצה לאחיו בשמן אנפיקין ובקיפלאות, והן מרצים לו בתבואה. דבר אחר יהי רצוי אחיו, כשעשה ראובן אותו מעשה הלך אשר וסיפר לאחיו, ונזפו בו, ואמרו לו כך אחינו אתה מדבר באחינו הגדול. וכשהודה ראובן על מעשיו נתרצו לו אחיו, לכך נאמר יהי רצוי אחיו. דבר אחר יהי רצוי אחיו, כשהיו ישראל מתייחסים זה אומר שלי הוא לויה, וזה אומר שלי הוא לויה, אם מראובן הכתוב מייחס שלי הוא לויה, ואם ממני הכתוב מייחס שלי הוא לויה, ריצה את אחיו באותה שעה, לכך נאמר יהי רצוי אחיו. דבר אחר יהי רצוי אחיו אין בכל הארצות שמשמטת שביעית כארצו של אשר, וטובל בשמן רגלו, שארצו של אשר מושכת שמן כמעיין… ברזל ונחשת מנעליך, שארצו של אשר היא היתה מנעלה של ארץ ישראל…
אבן עזרא – מפרש – ברזל ונחושת מנעליך – כי בחלקו יהיו הרי ברזל ונחשת. וכימיך – …תוקף יהיה לך כל ימיך. (שם שם כה)
הרמב"ן מפרש – ברוך מבנים – לרש"י בבנים, ולרז"ל נתכווין לפרש שיהיה מבורך בבנים רבים שיוליד… ואולי הוא ממה שכתוב בדברי הימים כל אלה בני אשר ברורים גבורי חיל ועוד, ולא נאמר בשאר השבטים כשבח הזה. ובפשט שיהיה מבורך מכל מפי כל בני יעקב, כי ארצו שמנה, ומשם יבואו כל מעדני מלך לכל השבטים, ויאמרו תמיד יברך ה' הארץ הזאת שתוציא הפרות האלה…
האברבנאל מפרש – ברוך מבנים – אם הוא מ"ם היתרון רוצה לומר יותר מכל בנים, ובכל זאת לא יקנאו בו, כי יהיה רצוי אחיו, וברכתו שמן וברזל, וזקניו חזקים. או הוא מ"ם הסבה, הוא מבורך מסבת ריבוי בניו, ויהיו לו עובדים רבים בשדה, וישב בארצו עד הגלות הכוללת בגבורה ובחוזק, או יהיה מהולל מאחיו, כי הוא עשיר ונדיב.
הספורנו מפרש – יהי רצוי אחיו – שבדרך כלל מקנאים בעשיר, אבל הוא נותן להם שמן בזול.
הכלי יקר מפרש – ברוך מבנים – שבלידתו כתיב כי אשרוני בנות, הוסיף שגם מבנים יהיה ברוך ומאושר. ועל ידי השמן יהיה חזק, רמז למה שאמרו ז"ל שמן שסכת לי אמי בילדותי הוא שעמד לי בזקנותי.
הילקוט ראובני – מפרש -ברוך מבנים אשר וגו', אמרו על בנותיו של אשר שהזקינה כבתולה ובתולה אין לה דמים, שנאמר ברזל ונחשת מנעליך וכימיך דבאך.
בעל הטורים – מפרש – ברוך מבנים – שנדוהו השבטים, כי סרח ידעה בנבואה ממכירת יוסף, וחשבו שהוא גילה לה, והתיר משה הנדוי. (דברים לג כד)
גִּלְעָד בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן שָׁכֵן וְדָן לָמָּה יָגוּר אֳנִיּוֹת אָשֵׁר יָשַׁב לְחוֹף יַמִּים וְעַל מִפְרָצָיו יִשְׁכּֽוֹן:
(שופטים ה יז)
בְּנֵי אָשֵׁר יִמְנָה וְיִשְׁוָה וְיִשְׁוִי וּבְרִיעָה וְשֶׂרַח אֲחוֹתָם: כָּל אֵלֶּה בְנֵי אָשֵׁר רָאשֵׁי בֵית הָאָבוֹת בְּרוּרִים גִּבּוֹרֵי חֲיָלִים רָאשֵׁי הַנְּשִׂיאִים וְהִתְיַחְשָׂם בַּצָּבָא בַּמִּלְחָמָה מִסְפָּרָם אֲנָשִׁים עֶשְׂרִים וְשִׁשָּׁה אָלֶף:
(דה"א ז ל', מ')
המצודת דוד – מפרש – ברורים. נבחרים מכל בני השבט: ראשי הנשיאים. הם היו לראשים על נשיאי השבט : והתיחשם. הידועים ביחוסם מבני אשר היוצאים בצבא מלחמה היה מספרם כ"ו אלף אנשים חשובים :
הרלב"ג – מפרש – ברורים גבורי חילים. ר"ל נבחרים לצאת לצבא וכבר בחרום ראשי הנשיאים והרצון בזה ברורים גבורי חילים חילי ראשי הנשיאים :
פתח ואמר, אשר ישב לחוף ימים, למה ישב שם, אלא מי שיושב בשפת הים, (ביסוד המלכות שנקראת ים), משתמש במעדני עולם, (דהיינו המוחין הנמשכים מעדן), וכאן, אשר, הוא פתו העליון של צדיק, (שהוא יסוד), כשמתברך להריק ברכות בעולם, ופתח הזה נודע תמיד לברכות העולם, ונקרא אשר, וזהו עמוד מאלו שהעולם עומד עליהם…
(זהר ויחי תקמב, ועיין שם עוד)
…תא חזי, מה שנפגם בגד נשלם באשר, זה שאמר מאשר שמנה לחמו, והוא יתן מעדני מלך, עתה משלים הנ' את הד'…
(שם תשכט, ועיין שם עוד)
תא חזי, אשר מצוין למעלה (בבינה כנ"ל), וצוין למטה בתקוני כלה, (שהוא הנוקבא)…
(שם תשנז, ועיין שם עוד)
'אשר בן יעקב מסר את הסוד לסרח בתו… וכך אמר לה כל גואל שיבא ויאמר לבני פקוד פקדתי אתכם הוא גואל של אמת'
(שמות רבה ה'/י"ג).
מנוחתו כבוד בקדש.
(ס' הדורות)
קדש נפתלי העתיקה נמצאת ליד כביש 889, סמוך לישובים יפתח ורמות נפתלי.
תפילה בזכות
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁבִּזְכוּת אֲשֶׁר בֶּן יַעֲקֹב אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, זַכֵּה אוֹתָנוּ שֶׁיִּהְיוּ בְּנוֹתֵינוּ נָאוֹת בְּמַעֲשֵׂיהֶם ובמראם, וְשֶׁיַּגִּיעוּ לְפִרְקָם יִנָּשְׂאוּ לְתַלְמִידֵי חֲכָמִים יְרֵאֵי שָׁמַיִם בְּתַכְלִית, מִמִּשְׁפְּחוֹת קְדוֹשׁוֹת וּטְהוֹרוֹת, וּבַעֲלֵי מִידוֹת טוֹבוֹת. וְנִרְאֶה בָּנִים וּבְנֵי בָּנִים עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ, וּמְקַדשֵׁי שֵׁם שָׁמַיִם בָּרַבִּים, וְכָל רוֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ ה'. וְנִזְכֶּה לְשֶׁפַע גָּדוֹל רוּחָנִי וְגַשְׁמִי, וּלְעוֹלָם לֹא יִפָּסֵק הַשֶּׁפַע. וְתָמִיד נִהְיֶה רְצוּיִים לְכֻלָּם, וּמְבֹרָכִים, וַחֲזָקִים, וַחֲשׁוּבִים וְנִבְחָרִים מִכָּל. וְלֹא יְקַנְּאוּ בָּנוּ. עֲנֵנוּ עֶזְרַת הַשְּׁבָטִים עֲנֵנוּ. (כאן יוסיף וישאל ויבקש כל מבוקשו) עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמָךְ, עֲשֵׂה לְמַעַן יְמִינָךְ, עֲשֵׂה לְמַעַן תּוֹרָתָךְ, עֲשֵׂה לְמַעַן קְדֻשָּׁתָךְ. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהֹוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי:
(תפילה רחבת ידים, מהדורת "וכיסאו כשמש")

נקרע לי הלב אשמח לעזור בכל דרך אפשרית

מזעזע ובלתי נתפס- איך מגיעים למתב כזה בו ציוני אבותינו הקדושים נראים כך???אבוי לנו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture