נשיא הנציבות האירופית מבטיח לרבנים להילחם בחקיקה ובאנטישמיות

סגן נשיא הנציבות האירופית מר פרנס טימרמנס; 'לא נסבול חקיקה שתגביל את זכויותיהם הדתיות של אזרחי אירופה - לרבנים ולהנהגה הדתית חלק חשוב במבנה הבסיסי של אירופה' * נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט: 'הבנתם באיחור כי לא רק היהודים בסכנה אלא כל אירופה בסכנה - צילומים: אלי איטקין

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

 

 

'דוקא כאן באירופה במקום ששנאה חיסלה כל זכר ליהדות, זו הסכנה הגדולה לאירופה, להתרושש מההיסטוריה והתרבות היהודית על ידי הגירה איטית של יהודי אירופה, ונגד הסיכון הזה אנחנו חייבים להיות מאוחדים וממוקדים להילחם בנחישות נגדה ולגדוע באיבה כל תופעה שכזו. אנו בפרלמנט האירופי נילחם על הזכות לחיות כאן ביבשת כיהודי. אנו מכבדים את מצוות הדת ונילחם ללא פשרות על הזכות הזו- כך אמר אמש נשיא הפרלמנט האירופי, מר אנטוניו טאיאני למשתתפי 'ועידת רבני אירופה' בדינר חגיגי במלאת 60 שנה לועידה המתקיימת באמסטרדם.

בנאום וידיאו ששיגר לבאי הועידה חזר טייאני על מדיניותו והצהרותיו בעבר לבלום כל ניסיון חקיקה נגד מצוות הדת שחיטה כשרה וברית מילה וכל ניסיון קבלת החלטות אנטי ישראליות בפרלמנט האירופי. 'אשמור מכל משמר ובנחישות על סעיף 17 באמנת האיחוד המחייב את המדינות החברות באיחוד האירופי לשמור על הזכויות הדתיות של העם היהודי וחופש דת מוחלט והסמכות לאכיפה'.

סגן נשיא הראשון של הנציבות האירופית, פרנס טימרמנס שהיה אורח הכבוד בדינר אמר כי 'המצב ולפיו; כל יהודי חמישי חווה אלימות אנטישמיות, פיזית או מילולית מחייב אותנו למעשים ולא להצהרות. הגיע הזמן לקחת את העניינים בידיים. אירופה חייבת להיות טובה יותר ליהודים. חלק מאיתנו עדיין לא הפנים כי מה שעושה אותנו אירופאים זו הזיקה והמחויבות האבסולוטית לערכים היסודיים של סובלנות כבוד וחירות. אירופה מוסדותיה ואזרחיה חייבים להילחם באנטישמיות כדי להביט אל העתיד לשמור על הקונצנזוס נגד תופעות מבישות אלה ולהיות גאים בזהותנו'.

סגן הנשיא טימרמנס אמר כי 'עפ"י נתוני הסוכנות היהודית בעשור אחד איבדנו 600 אלף יהודים באירופה. אירופה ללא יהודים לא תהי' אירופה; אני מבקש מכם להעביר לידינו כל מידע מקהילותיכם בעניין הסתה וורבלית שיטתית במדינות החברות באיחוד האירופי, הנוגע להחלטת הקומיסיון. עפ"י הסכם ליסבון והחל מדצמבר 2014, יש בידנו הכוח לפתוח בהליכים משפטיים נגד מדינות החברות באיחוד האירופי שאינן עומדות בהחלטה נגד האנטישמיות והגזענות'.

טימרמנס הוסיף כי הוא מודע לכל יוזמות החקיקה נגד חוקי הדת ובהם שחיטה כשרה וברית מילה ו'לא נסבול חקיקה שכזו שתגביל את זכויותיהם הדתיות של אזרחי אירופה'. סגן נשיא הנציבות האירופית הביע את תמיכתו בהמשך קיום המסורת היהודית באירופה ללא הפרעה ואמר כי לרבנים ולהנהגה הדתית חלק חשוב במבנה הבסיסי של אירופה. אומרים עלי שאני יהודי. אכן אני יהודי במובן הרחב של המילה אך למעשה אני קתולי. מה לעשות – אמר לתשואות הקהל – לא כל אחד מושלם. אין אירופה ללא הקהילה היהודית'.

בנאום מכונן שנשא נשיא הועידה רב ואב"ד מוסקבה על אתגרי שישים השנים הבאות אמר הגר"פ גולדשמידט: 'בתום עשר שנים אחרי שמשרפות אושוויץ נדמו, חלק לא מבוטל של שארית הפליטה החליט שכבר לעולם לא יחיו העצמות היבשות האלה והעתיד מובטח רק עם התבוללות גמורה. עשרות אלפי יהודים ובתוכם גם רב ראשי ידוע התנצרו השתמדו ונעלמו כמעט לעולמים מעם ישראל.

'הקמתה של מדינה יהודית ריבונית כשלוש שנים אחרי השואה ואחרי זה שיקום הקהילות השרופות על ידי רבני ועידת אירופה הפיחה רוח חיים ותקוה בקהילות, ואחד מעיר ושנים ממשפחה שבו בחזרה לכור מחצבתם לתוככי הקהילה היהודית ככתוב בדברי הנביא יחזקאל  ״ותבוא בהם הרוח ויחיו ויעמדו על רגליהם, חיל גדול מאד מאד״…

'האחד המיוחד מבין רבני אירופה של דורינו שעשה מהפך במו ידיו בארצו, היה הנשיא השלישי של הועידה, הרב יוסף חיים שיתרוק זצ״ל רבה הראשי של צרפת. הרב שיתרוק בא מבית מסורתי ובשקידתו בלימוד התורה התפתח לדמות כריזמטית דומיננטית בתוך הקהילות ששירת בהם. יום התורה שאורגן על ידו  הפך למגנט מושך עשרות אלפי יהודים מבני קהילתו, ושיעוריו בבית הכנסת הגדול בפאריס הקסימו לבבם של אלפי השומעים. במיוחד היה כוחו רב בתור רבם של רבני צרפת, כשהתייחד איתם בסמינרים בימי החופש בכדי לחזק אותם וללמד אותם. חיוכו הרחב מלא החן עם שמחת החיים ויראת אלוקים הטהורה שנראה היה על פניו, השרתה את הסובבים אותו עם השראה רבה. לדאבוננו עבר הרב שבץ מוחי ששיתק חצי מגופו, אך במסירות נפש המשיך את פעילותו הרבנית הענפה עד לסוף ימי חייו. יהי זכרו ברוך.

'אתגרים חדשים עומדים היום בפני רבני אירופה. היבשת משנה את פניה, הנצרות החילונית  נסוגה והאיסלאם הדתי כובש את היבשת.  מלחמת התרבות בין אירופה הישנה והחדשה מוצאת את היהודים כמו תמיד באמצע בין הכוחות הטיטאניים הנלחמים על היבשת.

'רבני ישראל די בכל אתר ואתר בשעה הגורלית הזאת שומרים את משמרת הקודש בקהילות ישראל ללמד את העם דעה ובינה. ועידת רבני אירופה מחזקת את הרבנים ומאחדת אותם, ועל ידה איש לרעהו יאמר חזק. רבנים מכל החוגים ומכל העדות ומכל הארצות מתאחדים במשימה של ״והערב נא את דברי תורתך בפינו ובפי כל עמך ישראל ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי כל בית ישראל לומדי תורתך״.

'איך ייראו ששים השנים הבאות, הישארו יהודים באירופה, האם אירופה תהפוך למוסלמית, כל אלה שאלות שקשה לנו לענות עליהם בגלל שניטלה הנבואה… ואין לנו שיור אלא דברי התורה הזאת. תרשו לי רק לומר כמה מילים על העתיד היהודי ועל האתגרים שלפנינו; היהדות החזיקה מעמד במשך שנות אלפים בגלות ובגאולה במדבר ובעיר בתוככי מרכזי הציוויליזציה ובתוך הג׳ונגל, בקהילות עניות ובקהילות עשירות, תחת הנצרות ותחת האיסלאם, בתוך חברה מאמינה ובתוך חברה אתאיסטית.

'ולא דבר מה בכך הוא הסתכלו נא על הצדוקים שנעלמו כלא היו והקראים שכמעט ולא קיימים כלל, שני זרמים ביהדות שבזמן קיומם חז״ל הגאונים והראשונים מאד חששו מהם. נשארנו אנחנו היהודים הרבניים או היהדות האורטודוקסית. אני זוכר עוד כאשר מלפני שנים לא רבים יהודי שומר מצוות היה צריך להחביא את עצמו להצטדק על עצם קיומו, וכל המומחים והסוציולוגים למיניהם ניבאו את היעלמותו הבטוחה של היהודי של המסורת הישנה.

'סוד קיומו הנצחי של העם ישראל היא התורה, והתורה היא תורת חיים שניתנה במדבר בלי ארץ ומדינה בלי מקדש ומלוכה, התורה הנותנת חיים ללומדיה ומקיימיה'.

הגר"פ גולדשמידט הביע מורת רוח ותמיהה שיהודים באירופה נותנים את קולם לימין הקיצוני הדוגל בגזענות ובלחימה בחופש הדת וזאת כשבעים שנה לאחר השואה. הוא אמר עוד כי 'בחירת איש המפלגה הגזענית לראשות הקהילה היהודית בהולנד מעמיד בסכנה את המלחמה שלנו על חופש הדת'

ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (5)רבה של בלגיה ונציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי הרב אברהם גיגי שיבח את מר טימרמנס ואמר כי אנו יודעים ובטוחים כי כיום יש מנהיגות באירופה עם מצפן מוסרי חזק, חזון ברור סמוך על ניסיון שאין שני לו. יש לנו אמונה בעידן החדש של המנהיגות ובאיכות הידידות בין הפרלמנט ומוסדות האיחוד ובין 'ועידת רבני אירופה' שיתרום לעתיד היהודים ולעתידה של אירופה כולה'. את דברי הפרידה מרבה של אמסטרדם הגר"א רלב"ג וברכת הצלחה לרבה הנכנס יו"ר הדינר הרה"ג רבי אליעזר וולף נשא יו"ר הקהילה האשכנזית באמסטרדם מר דויד בריליספר. את ברכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הקריא שגריר ישראל בהולנד מר אביב שיר און.

יומה השני של הועידה נפתח בשיעור של רבה של אודסה הרב שלמה בקשט ובמושב מיוחד על 'שובו' בראשות הגר"י אייברהם אב"ד בביה"ד לונדון ונשיא 'שובו' העולמי. בפני המשתתפים נשא דברים הרב מיכאל גוטרמן יו"ר 'שובו' ישראל. יו"ר הקרן הקנדית לחינוך וצדקה במדינות חבר העמים הרב שלמה נח מנדל העניק בסיום הישיבה את 'יקיר החינוך' מטעם 'ועידת רבני אירופה' ורשת 'שמע ישראל' לסגן שר הפנים הרב משולם נהרי.

בשיעור מיוחד שנשא אורח הכבוד גאב"ד 'דרכי תורה' הגר"א וויס שליט"א הוכיח הגר"א ווייס כי הגנטיקה בעם היהודי שכידוע מאובחן כיום כקיים רק אצל יהודים מועברת רק ע"י האם. הגר"י וייס נשא ונתן בהלכה בשאלה האם בדיקות ד.נ.א. הם הוכחת יהדות או שנדרשים מסמכים נוספים. בראשות מושב זה ישב המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגר"מ לבל. את הנושא הציגו; הרב זאב ליטקע דיין בביה"ד 'דרכי תורה' והרב ישראל בירנבוים דיין בביה״ד של פדרציית קהילות חב״ד ברוסיה. 'האתגרים הקשים בפסיקה ההלכתית בימינו עם התפתחות הטכנולוגיה מציבים בפנינו שאלות שהיינו צריכים את הראשונים כדי להכריע. ובכל זאת אין ברירה ופוסקי הדור חייבים להכריע. השאלות הקשות ביותר בתחום הם בירורי היהדות. האם יש מקום לרגש בהלכה!?' – אמר הגר"א וייס.

ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (36)לשיעור ייחודי זכו המשתתפים מפי הרה"ג רבי מאיר גולוויכט מראש ישיבת 'רבנו יצחק אלחנן' מניו יורק בנושא: 'פתח הבית כמפתח להצלחה ברבנות ובקרוב'; 'ה'פתח' הוא המפתח להצלחה בקירוב. כשלרב יהי' מבט של התבוננות דהיינו; היכולת לחבר את הפרטים עם התמונה המלאה, כדי לקנות מיומנות זו; המפתח הוא ה'פתח'. לאמור; בו זמנית מרגישים מה קורה בפנים ומה קורה בחוץ ולהיפך. אצל אברהם אבינו נאמר; 'והוא יושב 'פתח' האהל'. ואח"כ נאמר 'וירץ לקראתם מ'פתח' האהל'.

שיעור מרתק במיוחד בנושא 'סוגיות הלכתיות בקירוב רחוקים' שמעו המשתתפים מפי ראש ישיבת 'מרכז הרב' וחבר מועצת הרה"ר הרה"ג רבי יעקב שפירא; 'כשמדברים על קירוב יש לזכור כי הקירוב הוא לא רק על רחוקים. גם הקרובים וגם הרבנים שעובדים במסירות נפש ראויים לקירוב ולחיזוק כפי שנעשה בכנס הגדול החשוב והנפלא הזה'. יו"ר הישיבה רבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל הנחה את הדיון שהתפתח בסוגיות אקטואליות בתחום הקירוב. במהלך אחה"צ קיימו הרבנים קבוצות דיון על 'אתגר הקהילות הקטנות בהשתתפות הגר"מ לבל. הרב אליהו בירנבוים ראש מכון 'עמיאל' להכשרת רבנים בתפוצות והמנהל הרבני של 'נר לאלף' הרב ראובן לויכטער.

שורה של פעילויות ושיעורים נקבעה לרבניות שהשתתפו בכנס ובהם; דיון מעמיק בהעצמה לרבניות. בפני המשתתפות נשאו דברים הרבנית לאו הרבנית גולדשמידט הרבנית דונר הרבנית רלב"ג והרבנית בקשט. פאנל נוסף לרבניות על 'חינוך מיוחד בקהילה היהודית' התקיים ע"י הרבניות; גולדשמידט, גולדוויכט, לאו ופרידמן. אחה"צ בירך את המשתתפים הרב יחיאל וסרמן יו"ר המערך לשירותים רוחניים בתפוצות. יו"ר הישיבה היה רבה של מינכן הרב שמואל אהרון ברודמן. רבה של אמסטרדם היוצא הרה"ג רבי אריה רלב"ג נשא שיעור בעניין 'גדרי מראית עין לרב העובד בקירוב' כשבראשות ישיבה זו כיהן רבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל.

היום (יום ד) תינעל הועידה השלושים בשיעור נוסף של הגר"מ גולדוויכט ובדברי ברכה מפי רבני הועידה; רבה של פולין הרב מיכאל שודריך. רבה של דיסלדורף הרב רפאל אייברס. הרב משה לוין סגן נשיא הועידה ויועצו המיוחד של רבה של צרפת ומזכיר הועידה הרב אהרון שמואל בסקין, במסגרת ביקור במוסדות התורה באמסטרדם.
ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (1) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (2) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (3) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (5) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (6) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (8) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (10) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (11) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (12) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (13) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (15) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (16) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (18) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (19) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (20) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (21) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (23) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (24) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (25) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (26) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (27) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (28) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (29) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (30) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (31) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (32) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (33) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (34) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (35) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (36) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (37) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (38) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (40) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (41) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (42) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (43) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (45) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (46) ועידת רבני אירופה - אמסטרדם - יום ג (47)

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture