בימים בהם גובר השיח נגד הקבוצות האליטיסטיות בחברה הישראלית, וישנה התקוממות לנוכח הפריווילגיות והשתלטנות בשיח ובהתנהגות של חלקים מסוימים בחברה, יצאנו לבדוק האם במדינת ישראל ישנה קבוצה נוספת של אליטה שרואה את עצמה כשווה יותר מהאחרים, ולבחון מקרוב את השפעותיה על החברה והעם כולו.
מי הם האליטיסטים החבויים?
ובכן במדינת ישראל ישנה קבוצה של לומדי תורה, שמכונה גם ‘בני עליה’ או ‘תלמידי חכמים’, שחיה בתודעה שהיא הקבוצה החשובה באמת למדינת ישראל ולעולם כולו.
נכון הם לא מקבלים פנסיות תקציביות בסכומי עתק, כמו יוצאי הצבא שמסרו את נפשם למען עם ישראל בשדה הקרב, הם אפילו לא מרוויחים משכורות עתק כמו של יוצאי 8200, ושלא ישתמע אחרת, מגיע להם לכל אותם לוחמים עזי נפש. אבל האליטה שלנו אין לה את הפריווילגיה הזו. גם בתקשורת נדמה שמעולם לא שמענו שמעלים אדם לריאיון והמראיין מציג אותו כתלמיד ישיבה /כולל מזה 30 שנה, כלומר אין הכרה ציבורית רחבה לתרומתם לעם ולארץ, ואם נתבטא בעדינות ניתן לומר שאפילו ישנה מין תחושה שעליהם מותר לומר הכל, כל מה שאסור לומר אפילו על בני מיעוטים.
ועדיין הם חיים את חייהם בתחושה שהם הם האליטה החשובה בארץ.
ציטוטים משיחות סגורות
נתחיל בציטוט שמוכר לבני האליטה -שיותר נכון לכנותם ‘בני עליה’, מפי מנהיגה הרוחני של הקבוצה לאורך שנים, הלא הוא הרב אברהם ישעיהו קרליץ: ואמנם האיש הזוכה לידיעת התורה, הוא הולך בין אנשים ונדמה כבן האדם. אבל באמת הוא מלאך הדר עם בני תמותה, וחי חיי אצילות ומרומם על כל תהילה. מציטוט זה עולה באופן ברור תחושת העליונות הבוטה לכאורה שלאורה מתחנכים דורות של תלמידים, ואפילו שיר מפורסם הולחן על מילים אליטיסטיות אלו.
נוסיף לכך את העובדה שכל אחד מאותם ‘בני עליה’ מסתובב בעולם בתחושה ש’בשבילי נברא העולם’, ובטוח שהעולם לא יכול להתקיים פשוטו כמשמעו ללא פועלו.
האם מדובר בקליקה סגורה?
חשוב לסייג ולומר שהתנאים לקבלה לאותה קבוצה אינם מפלים על רקע מוצא או כישורים מיוחדים, כפי שאנו מוצאים כבר בכתבי הרמב”ם (הלכות שמיטה ויובל פרק י”ג): ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה’ לשרתו ולעובדו לדעה את ה’ והלך ישר כמו שעשהו האלקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה’ חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים.
בדבריו אלו מדגיש הרמב”ם שאין תנאים להצטרפות לאליטה מלבד עיקרון אחד, והוא התמסרות לעמוד לפני ה’ לשרתו ולעובדו. זו גם הסיבה שבני האליטה הזו נמצאים בכל הארץ מצפון ועד דרום.
ואת אליטה על כולנה?
בשונה משאר האליטות בעולם ובארץ שבטוחות שהם קובעות את סדר היום, וכפי שרואים היום בארץ איך מראית העין של דמוקרטיה ושלטון העם נרמסים ומושלכים בראש חוצות כאשר האליטה חשה מאוימת, האליטה התורנית של עמלי התורה, אינה חשה מורמת מעם על מנת לשלוט בו, אלא מורמת מהעם למען תוכל להשפיע עליו מטובה, ולהביא אף אותו את כל מי שרוצה להיות חבר באותה קבוצה מובחרת.
הרי מה עושה כל בכיר באליטה הזו?! מלמד תלמידים, ומורה הוראות והלכות לכלל ישראל, בזה עסקו כל גדולי הדורות ראשי האליטה התורנית, ובזה עוסקים היום רבנים וראשי ישיבות מלמדים בתלמודי תורה, וכן גם אברכים שלומדים עם ישראלים רבים במגוון תוכניות הקירוב הנפוצות בארץ.
יוצאי ה’יחידות המיוחדות’
חיפשנו לראיין יוצאי ‘בני העליה’, ולא מצאנו. אמנם ישנם הרבה בוגרי ישיבות, אבל הם מסרבים לומר שהם סיימו להיות ‘בני עליה’, אפילו לא מכנים את עצמם משרתי מילואים, הם תמיד שם. אפילו העובדים לפרנסתם מקדישים כל יום שעה של לימוד שהיא חוק בל יעבור עבורם.
לסיכום: יש אליטה שבטוחה שהמדינה שייכת לה ואנחנו הנתינים שלה, ויש עילית שבעילית שתורמת ותורמת ורק רוצה להוסיף ולתרום.
מיוחד מאד
תעלו עוד כתבות יפות כל כך שמעלות את קרנם של בני הישיבות
כתב מוכשר במיוחד!!!
כל עוד אנו… אין אנו בני תמותה
וואלה, כתיבה שנונה בול בפוני