בית הדין החדש בחיפה נחנך במעמד הראשל"צ השר לשירותי דת ובכירי מערכת בתי הדין הרבניים

בית הדין החדש בעיר חיפה נחנך השבוע במעמד הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א השר לשירותי דת הרב דוד אזולאי ובכירי מערכת בתי הדין הרבניים - צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"ישנם דיינים חשובים שפרשו לגמלאות וכותבים חוות דעת המוגשות על ידי צדדים המתדיינים בבתי הדין הרבניים. צריך לפנות לדיינים בפנסיה ולבקש מהם שלא יעשו זאת. הם לא יודעים את כל העובדות. אלו מתבררות רק בבית הדין" – כך אמר היום נשיא בית הדין הרבני הגדול, הגאון הרב יצחק יוסף בטקס חנוכת המבנה החדש של בית הדין הרבני בחיפה, בהשתתפות שר הדתות, הדיינים ובכירי בתי הדין הרבניים.

בית הדין הרבני האזורי בחיפה מנוהל על ידי המזכיר הראשי הוותיק הרב יצחק היקינד ומתפרס על פני 2,500 מ"ר. בית הדין החדש בחיפה הוא המפואר והיפה ביותר מבין 12 בתי הדין הרבניים האזוריים הפזורים ברחבי הארץ. המבנה ששימש בעבר את בנק ישראל שופץ מן המסד ועד הטפחות באופן ייעודי ותוכנן בסטנדרטים הגבוהים והאיכותיים ביותר. על מלאכת התכנון, הביצוע והמעבר למשכן החדש ניצחו הסמנכ"ל שמואל יוסף ומנהל אגף הרכש והלוגיסטיקה מר אלי קציר. בית הדין האזורי החדש בחיפה נכנס לבניין עצמאי ומהודר ברחוב העצמאות 24 בצמוד לקריית הממשלה. מדובר במבנה רחב ידיים המתפרס על פני שטח גדול המחולק לשלוש קומות. המבנה כולל שישה אולמות שיפוט מהודרים עבור ארבעת הרכבי בית הדין, וכן חדר ישיבות מיוחד ופרטי עבור עורכי הדין, הטוענים הרבניים ולקוחותיהם לצורך התייעצויות וצרכים שונים.

בבניין החדש ישנו אולם קבלת קהל רחב לקהל הממתינים למזכירות, קפיטריה חדשה לקהל באי בתי הדין, אגף נפרד ליחידות הסיוע הפועלות במקום, וכן מחלקת ברור היהדות, כמו כן לשכות דיינים, חדרי גיטין. המבנה תוכנן תוך הנגשה מלאה לבעלי מוגבלויות על פי המתחייב בחוק.

את הטקס הנחה המזכיר הראשי של ביה"ד בחיפה הרב יצחק היקינד. נשיא בית הדין הרבני הגדול הראשל"צ הרב יצחק יוסף כובד בטקס קביעת המזוזה לבניין החדש, ובדבריו הדגיש את חשיבות כוחא דהיתרא בכל עת שאפשר. הראשון לציון הדגיש כי אין המשמעות כי כל דבר מותר. אבל צריך להתאמץ להקל. "כשהדבר אסור – אז אסור. אסור לפסוק בניגוד לשולחן ערוך ולדרך הפסיקה". הראשון לציון תקף דיינים בפנסיה המספקים חוות דעת הלכתיות המוגשות בדיונים בבתי הדין הרבניים: "ישנם דיינים גדולים בתורה שיצאו לפנסיה והם כותבים חוות דעת, ועם זה באים המתדיינים לבית הדין. הם מגיעים עם פסק או חוות דעת של דיינים, חלקם כיהנו בבית הדין הרבני הגדול ויוצרים מצב כאילו הם בית הלל ואחרים בית שמאי. זה מזיק. הסיבה היא שאותם דיינים שלא ישבו על המדוכה מטבע הדברים לא נחשפים לכל המידע. הביאו לפניי מקרה שבו דיין בגמלאות פסק להתיר, כאשר לא היו מולו הנתונים המלאים. אני חקרתי את העדים ונתגלו פרטים רבים שלא היו ידועים לדיין. כשמוציאים פסק דין לאחד המתדיינים והדיין לא מסכים עם חוות הדעת שהוגשה הוא אוטומטית בית שמאי. דיינים לא צריכים לפחד אלא לעשות מה שהם מבינים ולהשתדל שזה יהיה פה אחד".

השר לשירותי דת הרב דוד אזולאי שיבח את העוסקים במלאכת המשכן החדש של בית הדין הרבני בחיפה ואמר: "אחרי כל כך הרבה שנות סבל בחיפה ומסירות הנפש של הדיינים התרשמתי והתרגשתי לראות את בית הדין החדש, היפה והמונגש של אזור הצפון. ישנה גישה היום שהולכת ומכרסמת במעמדם של בתי הדין הרבניים – נגיסה ועוד נגיסה. אנחנו צריכים להגיד אל נא תהיי מריבה בינינו. בתי המשפט צריכים להפסיק לנגוס בסמכויות בתי הדין. אנחנו פוסקים לפי דין תורה, זו דרך והשקפה שאנו הולכים עמה מאז אברהם אבינו ועד היום. מאז כניסתי לתפקיד אחד הדברים שאני מוביל הוא הנגשת המערכת לא רק פיסית אלא גם רוחנית. אני מבקש מאותם דיינים יקרים וחשובים שפועלים ועושים מלאכת קודש אנחנו יודעים ומכירים בעבודה הקשה שאתם עושים".

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקובי ציין כי בתי הדין יונקים את כוחם מבתי הדין הקדומים, "אנו עושים את שליחות של אותם בתי דין. אנו יונקים מן הסנהדרין שהייתה סמוכה למזבח, לבית ה', אנו 'ידם הארוכה' ועל כן נאה לומר במעמד זה 'מזמור שיר חנוכת הבית'". הרב יעקבי הצביע על המחסור בדיינים וקרא בדבריו למנות לאלתר 27 דיינים חדשים: "במשך כמה שנים ועד לפני כשנתיים היו קשיים רבים בבית הדין בחיפה, עקב חסרונם של דיינים רבים. למרבה הצער, הלכה למעשה הוועדה לבחירת דיינים בוחרת דיינים רק אחת לשנים רבות. מאז בחירת דיינים לבתי הדין האזוריים עבור כבר למעלה משנתיים ימים (2015). קודם לכן נבחרו דיינים רק ב-2011 – 4 שנים, לפני כן ב-2007 – 4 שנים, ולפני כן ב-2002 – 5 שנים. לעומת זאת, הוועדה לבחירת שופטים מתכנסת כ-4–6 פעמים בשנה, ובכל כינוס בוחרת עשרות שופטים. אין ברשויות השלטון בישראל אח ורע למצב שתקנים פנויים כה רבים אינם מאוישים במשך שנים. כבר כיום חסרים לנו כ-12 דיינים ברחבי הארץ. בהתחשב בדיינים שעתידים לפרוש בשנת 2018 ובתקנים החדשים שאושרו לנו נצטרך כ-7 דיינים בשנה זו. בשנת 2019 נצטרך עוד 8 דיינים. סיכומם כל אלו הוא 27 דיינים. אני קורא לכל הגורמים הקשורים לוועדה לבחירת דיינים לפעול בצורה אינטנסיבית ונחרצת לבחור כבר כיום 27 דיינים. 15 דיינים נאייש מיד. את היתר נאייש כל תקן עם התפנותו. צריך להפוך את הסדר. צריך לבחור דיינים מראש עבור כל תקן שעתיד להתפנות שנתיים מראש".

ראב"ד בחיפה הרב אברהם מאיר שלוש חתם את האירוע ואמר: "אבי, עטרת ראשי, שימש כדיין כארבעים שנה. ויותר משהיה חכם עוד לימד דעת את העם. שיר השירים אשר לשלמה. בית הדין בחיפה התברך בצוות למופת – החל מהמזכירות והעובדים המקבלים את כולם בסבר פנים יפות וכלה בצוות עמיתיי הדיינים המפארים את בית הדין ואני מברך את כולם".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture